Elarbetsansvarig
m.m.
|
2010-09-03, 14:54
|
|
|
Fullvärdig medlem
Medlem: apr 2007
Län: Västerbotten
|
Justera garageport (Norgate Ribba) för att passa lägre takhöjd?
Har ett litet dilemma som jag hoppas att någon kan kan hjälpa mig med. Ska montera Skånska byggvarors port Norgate Ribba: http://www.skanskabyggvaror.se/produ...bbelskena-4774
Takhöjden blev p g a omfattande riktning nästan 5 cm för låg just vid portöppningen. (1 meter in är dock takhöjden ok i och med att plattan lutar "upp" rätt mycket i framkant)Frågan är om detta går att justera på något bra sätt? Att höja innertaket är ett stort jobb som jag vill undvikat så frågan är om det går att justera porten (skenorna) så att den ändå passar? Vill gärna slippa bila upp plattan.... (Har kollat hos grannen som har en Crawfordport och denna har en identisk konstruktion så om någon justerat en sådan borde samma sak fungera på min.) Tacksam för förslag /Krister |
|
2010-09-07, 18:57
|
|
|
Fullvärdig medlem
|
Hej!
Jag har 1.98 porten och det är ett dubbelgarage med olika höjd på plattan för de båda portarna så ytterligare en utmaning är att få det att se ok ut.... Hade dock en erfaren montör av garageportar på plats och hans lösning var enkel: Kapa 5 cm längst ned på porten. Då kommer även portarnas sektioner att ligga i höjd med varandra. Att det diffar 5 cm längst ned kommer ingen att tänka på. Dessutom tog han på sig att montera portarna redan i helgen vilket känns skönt :-) /Krister |
|
2010-09-13, 08:52
|
|
|
Fullvärdig medlem
|
Hej!
Japp - portarna är monterade men ska justeras idag. Montören ringde i torsdags och ville komma redan på fredag och börja arbetet Imponerande att se hur lätt det är för någon som monterat portar i 20 år att montera en garageport (eller rättare sagt två portar). Han var också tydligt med att han inte ville han någon hjälp vilket gjorde att jag fick en lugn helg.Eller förresten han fick hjälp med motorn då man bör vara två för att inte trassla allt för mycket med kedjan. Han lyckades t o m montera utan att kapa porten trots att det egentligen saknas 5 cm i takhöjd. Bilder kommer inom kort när portarna är justerade, foder är på plats och taket är lagt. Bara några små saker kvar alltså ![]() /Krister P.S Lite skillnad mot den snickare som var förbi för två veckor sedan. Hans rekommendation var att sälja portarna och köpa nya då han ansåg att de var omöjliga att få på plats. D.S |
|
2010-09-18, 12:48
|
|
|
Nykomling
Medlem: nov 2006
|
Hej!
Har varit ute för samma sak... Jag kapade skenorna ca 5 cm nere vid golvet, viket innebar att den översta sektionen lutar ca 2 cm inåt vid stängt läge, vilket inte var några problem att täta med den mjuka plast listen som var med. Att den övre sektionen lutar lite är inget som man tänker på..... /CuLa |
|
Posta svar
Nytt ämne
|
| Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
| Ämnesverktyg | |
|
|