Elarbetsansvarig
m.m.
|
2010-08-31, 21:32
|
|
|
Nykomling
Medlem: maj 2009
Län: Västerbotten
|
Garagebygge på 100kvm i Norrland
Mått :
7x20 varav 6 meter är carport Grund : 300mm kantbalk 200 mm isolering Golvvärme Stomme: 120x45 + 45/45 Det är ett lösvirkesgarage som jag började med i Maj - 10, och håller fortfarande på. Jag spikade blocken på plattan, 4 st a 7m lång. Eftersom jag tyckte det var den bästa lösningen. Man kan bygga stommen. Lägga på vindpapp. Regla, sen panela allt klart ( förutom runt fönster och dörrar) Det tog ungefär en vecka att spika och kapa ihop allt. Resningen skedde med hjälp av en traktor, och takstolarna. Taket har jag råspontat, pappat och sen lagt taktegel. Just nu har jag hamnat precis över 150 000, och det rullar fortfarande på. |
|
2010-09-04, 14:28
|
|
|
Fullvärdig medlem
Medlem: aug 2010
Län: Östergötland
|
Snyggt !
Gratulerar till ett snyggt bygge!
Funderar själv på ett garage för framtiden men har lite annat att göra klart först ![]() Jag behöver dock lite högre takhöjd än vad du valt för att få in en traktor mm. |
|
2010-09-04, 21:29
|
|
|
Senior medlem
Medlem: aug 2007
Län: Västernorrland
|
Min är dessutom färsänkt i plattan så i nerfällt läge tar den absolut ingen plats. För övrigt tycker jag det är ett jättefint bygge! |
|
2010-09-05, 18:04
|
|
|
Senior medlem
Medlem: jun 2004
Län: Uppsala
|
Bygger man ett sådant monstergarage måste man vara biltokig, finns ingen annan förklaring. Att då inte ha möjlighet till lyft känns för mig konstigt. Visst, TS kanske är rik nog att inte skruva själv. Men man kan ju ha parkeringslyftar så får man in dubbelt antal bilar. ![]() |
|
2010-09-12, 18:11
|
|
|
Nykomling
Medlem: maj 2009
Län: Västerbotten
|
Tackar.
Är som tur är inte biltokig , men hade inte varit dumt med en billyft.Nu ska det dras lite el och snart kanske man kan börja gipsa. Fick höra i fredags att garageporten från crawford kommit. 5m bred . Kalaset på den kostade 24tkr med frakt. Så nu börjar jag närma den gyllene 200tkr gränsen. |
|
2010-09-14, 15:12
|
|
|
Fullvärdig medlem
Medlem: sep 2007
Län: Stockholm
|
Jag har 120 m2 garage varav ca 40m2 är kalldel och 80m2 isolerat och uppvärmt, byggt -85 nånstans av tidigare ägare. Inte biltokig, får in en bil utan besvär i innerdelen, 2 om jag bråkar runt lite. Det som tar plats är min och kompisens båtar som renoveras =) Jag håller med om takhöjden, jag har 2.10 kanske, och det gör ju att det inte går in någon högre bil, och lyft blir svårare. Synd att det inte planerades in då det byggdes.
Kul att se snygga stora garage, de tenderar ju att bli dominerande, vårt har större bottenplatta än huset så kommunen trodde det var boningshuset utifrån tomtritningen. |
|
Posta svar
Nytt ämne
|
| Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
| Ämnesverktyg | |
|
|