Fullvärdig medlem
Medlem: Aug 2009
Län: blekinge
glömde bandjärn vid gjutning
har gjutit en isolerad platta som de ska ställas ett garage från björkliden på.
dom skriver att de måste sitta bandjärn var 1200 mm ingjutet i plattan som sen går upp över lecan och böjs över syllen. men eftersom jag inten har några sådana så jag lösa detta på annat sätt. räcker det att mura lecan och sen dra dit spikplugg eller ska man använda något annat att fästa i lecan?
/Tobbe
Senior medlem
Medlem: Oct 2007
Län: Västernorrland
Borra hål i plattan ~100mm djupa (tex. c-c 1200mm)
Stick ner gängstång som fixeras med ankarmassa (Fischer FS 300VT)
Låt dessa gängstänger sticka upp igenom Leca´n & syllen
Dra fast syllen med bricka & mutter på gängstången
(Använd Vfz gängstång)
(M10 gängstång håller för typ ~1000kg lyftkraft)
(Läs Fischers lilla handbok för exakta anvisningar om ankarmassan,
finns på Beijer mfl.)
Anvisningen kommer sig troligen av att infästning i just LECA ger så dålig hållfasthet. Utdragskraften i speciellt konstruerade fästdon för LECA överstiger inte 0,5-0,8 kN, spikplugg kanske hälften. En M8 betongexpander ger t.ex. 5-6 kN som jämförelse. (1kN ca 100 kg)
Har du betongpannor på taket (tungt tak) låg byggnad och inte så blåsig plats så minskar behovet av lyftkraftsförankring lite, men hur mycekt kan jag inte ge besked om.
Själv gjöt jag fast 3 bandjärn på varje långsida, dvs 4,5 meter mellan, 15 st/långsida totalt ca 40 st. Sen satt jag långa spikplugg ner i LECAn i varje regelfack, dvs cc600. Bandjärnen böjde jag slutligen över syllen och hoppas att byggnaden aldrig ska behöva ta hjälp av dessa för att få stå kvar.
Använd själv bara en specialplugg för lättbetong när jag satte fast syllen mot lekan. Garaget har klarat bår Gudrun andra stormar. Finns något som heter VLF ankare som är stark, dock rätt dyr.
Fullvärdig medlem
Medlem: Aug 2009
Län: blekinge
Tack för svaren..
min lilla tanke va om man kunde lägga bandjärnet under lecan och dra dit den med spikplugg.
borde inte de sitta kvar då? risken är kanske att de blir tryck på lecan då?
/Tobbe
Senior medlem
Medlem: Aug 2007
Län: Västernorrland
Inga bandjärn här heller.
Jag tillverkade M10 gängstänger med en påsvetsad expander i ena änden som sitter mellan varannat lecablock ner i plattan.
Dessa går upp genom syllen och låser den med bricka och mutter.