Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2009
    Län: blekinge

glömde bandjärn vid gjutning

har gjutit en isolerad platta som de ska ställas ett garage från björkliden på.
    dom skriver att de måste sitta bandjärn var 1200 mm ingjutet i plattan som sen går upp över lecan och böjs över syllen. men eftersom jag inten har några sådana så jag lösa detta på annat sätt. räcker det att mura lecan och sen dra dit spikplugg eller ska man använda något annat att fästa i lecan?
    /Tobbe

2.    länk #2
    Senior medlem Medlem: Oct 2007
    Län: Västernorrland

Borra hål i plattan ~100mm djupa (tex. c-c 1200mm)
    Stick ner gängstång som fixeras med ankarmassa (Fischer FS 300VT)
    Låt dessa gängstänger sticka upp igenom Leca´n & syllen
    Dra fast syllen med bricka & mutter på gängstången

(Använd Vfz gängstång)
    (M10 gängstång håller för typ ~1000kg lyftkraft)
    (Läs Fischers lilla handbok för exakta anvisningar om ankarmassan,
    finns på Beijer mfl.)

3.    länk #3
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Inloggad
    Anvisningen kommer sig troligen av att infästning i just LECA ger så dålig hållfasthet. Utdragskraften i speciellt konstruerade fästdon för LECA överstiger inte 0,5-0,8 kN, spikplugg kanske hälften. En M8 betongexpander ger t.ex. 5-6 kN som jämförelse. (1kN ca 100 kg)
    Har du betongpannor på taket (tungt tak) låg byggnad och inte så blåsig plats så minskar behovet av lyftkraftsförankring lite, men hur mycekt kan jag inte ge besked om.

Själv gjöt jag fast 3 bandjärn på varje långsida, dvs 4,5 meter mellan, 15 st/långsida totalt ca 40 st. Sen satt jag långa spikplugg ner i LECAn i varje regelfack, dvs cc600. Bandjärnen böjde jag slutligen över syllen och hoppas att byggnaden aldrig ska behöva ta hjälp av dessa för att få stå kvar.
    Den som vet mest, gissar minst.

4.    länk #4
    hokanp
    Gäst
    Använd själv bara en specialplugg för lättbetong när jag satte fast syllen mot lekan. Garaget har klarat bår Gudrun andra stormar. Finns något som heter VLF ankare som är stark, dock rätt dyr.

5.    länk #5

Tack för svaren..
    min lilla tanke va om man kunde lägga bandjärnet under lecan och dra dit den med spikplugg.
    borde inte de sitta kvar då? risken är kanske att de blir tryck på lecan då?
    /Tobbe

6.    länk #6
    FredrikRs avatar
    Forumgud Medlem: Feb 2006
    Län: Dalarna
    Inloggad
    Inga bandjärn här.
    Syllen är skruvad med fasadplugg ner i lecan.
    7,20x10,8 med övervåning.

7.    länk #7
    Senior medlem Medlem: Aug 2007
    Län: Västernorrland

Inga bandjärn här heller.
    Jag tillverkade M10 gängstänger med en påsvetsad expander i ena änden som sitter mellan varannat lecablock ner i plattan.
    Dessa går upp genom syllen och låser den med bricka och mutter.

8.    länk #8
    empires avatar
    Nykomling Medlem: Dec 2009
    Län: vg

Inga bandjärn här heller, spikplugg rätt i lecan garaget är på ca 70 kvm och här blåser det för jämnan.

9.    länk #9

Gjuter lecan i morgon de får bli plugg som håller de på plats sätter kanske ett par stormlinor som på tält oxå
    /Tobbe

10.    länk #10
    Enk Projektets avatar
    Forumgud Medlem: May 2010
    Ålder: 43
    Län: Uppsala

http://www.nordiskbedriftservice.no/...dID=50-0666-sv
    Är en grym produkt, svenska kontoret finns i Årjäng

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42