Junior medlem
Medlem: Jan 2009
Län: Uppsala
Friggebod: Luftspalt för framtiden
Jag har tänkt bygga en friggebod utgående från Byggmax stomme (kommentarer på det, förresten?). I utgångsläget kommer det bara att vara en bod för vinterförvaring av trädgårdsmöbler etc. och behöver därför inte isoleras. Men man vet ju inte framöver.
Så till min fråga: Bör jag bygga "luftspalter" ändå ifall den skall isoleras senare, eller går det lika bra (eller är det kanske t.o.m. bättre) att göra detta om/när det blir aktuellt att isolera? Att riva av panel/tak är förstås uteslutet, jag menar att bygga på det från insidan på något vis.
Junior medlem
Nej, det var lite det jag tänkte. Typ: Drar det in damm, smuts, pollen och snö så att jag måste proppa igen kanalerna tills vidare. Eller att det blir konstruktionsmässigt enklare att göra luftspalten i efterhand om man ändå ska lägga lägga vindskydd / ångspärr från insidan om man annars skulle ha gjort något av momenten från utsidan innan man slår panelen på utsidan?
Fullvärdig medlem
Medlem: Sep 2009
Län: Västernorrland
Om jag vore dig så skulle jag lägga vindpapp och luftspalt, vindpappen ska väl vara mellan luftspalten och reglarna så den blir väl ytterst svår att komplettera med sedan?
Det ska sägas att jag är en amatör utan någon riktig koll, går bara på vad jag tror mig veta genom att läsa här o där
[...]Är det inte stor risk att man gör hål i vindpappen då eftersom det inte är något på insidan? Kan man lösa det på något klyfigt (och billigt) sätt?
Det är väl innifrån det kan åsamkas skada på pappen, inte utifrån (för du har väl panel eller liknande ytterst)?
Ett bara något dyrare förslag är att använda vindväv isf papp, det är markant mycket hållbarare och dessutom lättare att arbeta med.
Jag skulle sätta (räknat utifrån) panel, spalt, väv, spalt (dvs plats för framtida isolering, 70 alt. 95mm) och innerst vågräta ribbor (45x45). De skulle erbjuda ett visst skydd och kan återanvändas senare när du kommer (för det tror jag du gör) isolera; att isolera i två lager, ett stående och ett liggande minskar köldbryggorna rejält.
Junior medlem
Jo, precis, jag menar att man lastar in saker i förrådet och råkar slå hål i vindpappen inifrån, eftersom det inte finns något på insidan (av vindpappen, där det annars skulle ha varit isolering och ett hårt skikt till). Jag ska ta en titt på vindväv, tack för tipset!
om du köper vindväv kan jag rekommendera k-rauta... billigaste stället jag hittade. 700:- för 2.7m x 25 m. Skulle du göra en liten skada på väven är det väl bara att silvertejpa o gå vidare :-)