Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2009
    Län: Västra götaland
    Inloggad

Trähuset i Tyresö

Vi funderar på att köpa en friggebod från Trähuset i Tyresö. Är det någon som har köpt och byggt någon av deras bodar?

Är det bra kvalité, lättbyggt?

Är tacksam för alla åsikter, små eller stora...

2.    länk #2
    Nykomling Medlem: Sep 2007
    Län: Stockholm

Har ingen, men kollade lite på deras bodar tidigare i år. Verkar vara bra kvalitet, och några av bodarna var väl i moduler nu med, så det blir ju lättbyggt. Osäker på friggebodarna dock. Det var ju 30 procent på alla bodar i våras, annars ligger de ganska högt i pris.

3.    länk #3
    Senior medlem Medlem: Feb 2005

Jag vet inte hur jag ska formulerra det men jag är inte vidare förtjust i ägaren till företaget....

4.    länk #4
    Junior medlem Medlem: Jul 2008

Jag har byggt deras saga 10kvm, det var inte världens bästa passform på modulerna och instruktionerna dåliga. Men har man lite koll på vad man gör gick det att klura ut. Viss modifiering fick jag göra för att få ihop det. T ex så blev jag aldrig klok på hur de tänkt vid dörrhålen, det "saknades" typ dörrkarm. Satte en egen regel i överkant.

Nu var detta den enklaste varianten med plankdörrar.

Jag träffade en kille som jobbade på företaget privat, han var förvånad att jag fått ihop huset med tanke just på medföljande instruktioner de fick tydligen ganska många frågor om detta.

Nu var det här 3-4 år sen, de kan ju ha höjt kvaliten.

Lycka till!

5.    länk #5

En sak till, jag tyckte det var ganska klena reglar, både till golv och tak, men troligen har någon räknat på det där.. Byggde mitt egenkonstruerade vedskjul med kraftigare saker..

Nu har vi flyttat, så jag vet inte hur boden mår idag.

Men kvaliteten borde vara okey, då det ju är seriösa bygghandlare som säljer deras bodar år efter år.

6.    länk #6
    Inloggad
    Jag har sett deras instruktioner som ligger utlagda på nätet... Det såg inte ut som en barnlek om man bara såg det pappret... Kanske ger sig bättre när man har grejjerna framför sig..?

7.    länk #7
    Senior medlem Medlem: Oct 2005
    Inloggad
    Byggde deras Peter-10 i höstas och tycker det var en bra byggsats. 195x45 i bjälklaget och 45x70 i väggmodulerna. Bra passform och inga problem med instruktionerna. Det enda som inte ingick var skruvar för att skruva ihop väggsektionerna. Tror de har gjort om konstruktionen en del de senaste åren då jag har sett bilder på äldre bodar med samma namn men de ser inte riktigt likadana ut. Köpte vår bod på Byggma med 20% rabatt, inte många hundringar dyrare än lösvirke från Byggmax.

8.    länk #8

Det har säkert blivit mycket bättre, det blev glipor mellan mina väggmoduler, men det har väl ingen praktisk betydelse för hållfastheten. Det gick snabbt att få upp den trots bristfällig byggbeskrivning.

Men lite extra spik och skruv kan rekomenderas! Vill minnas att det som följde med låg i hopknutna plastpåsar? Kan ju lätt bli fel då om någon stackare står och räknar spik..

Jag vill minnas att golvreglarna var 45x70? Men visst det är en trädgårdsbod..

Det blir nog bra!

9.    länk #9
    Inloggad
    Så här såg vårt bjälklag ut, färdigsågade längder bara att spika ihop.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	PA110080.jpg
Visningar:	49
Storlek:	80.0 KB
ID:	38579  

Namn:	PA110081.jpg
Visningar:	34
Storlek:	67.3 KB
ID:	38580  

10.    länk #10
    Inloggad
    Ja, det såg ju bra ut på bilderna... har du möjligen några bilder på det färdiga resultatet?

11.    länk #11
    Inloggad
    Bara en vinterbild men den är fin

Endast grundmålat än så länge.

Namn:	PC222980.jpg
Visningar:	23
Storlek:	48.9 KB
ID:	38582  

12.    länk #12
    Inloggad
    Jättefin!

Jag håller på att läsa runt om grundläggning, och det verkar finnas lika många åsikter som forumläsare. Du verkar ha använt lecablock, men hur mycket ytterligare grundarbete har du gjort?

13.    länk #13
    Inloggad
    Grävde ur ordentligt, markduk, singel, betongplattor 35x35cm och sedan leca på det. Får väl se hur det står sig.

14.    länk #14
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2009
    Län: Östergötlands län

Hej,
    Vi ska få vår Saga 15 levererad 12 maj. Därefter kan ni följa bygget på www.salstatosee.blogspot.com. Vi (Peter) kommer att sätta upp plintar innan dess. Det har varit lite struligt med offerten hittills, Men om ni har tid att vänta till den 12:e så kan vi svara på lite frågor, vi kommer väl att bygga den under Kristi him.
    /Carin
    Följ oss under byggtiden på www.salstatosee.blogspot.com

15.    länk #15
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2008
    Län: Västra Götaland

Hej!

Vi byggde deras Rasken 15 kvm förra våren, är jättenöjd, känns gedigen och att vi fick den till halva priset (ca 18500) gjorde inte saken sämre! Har den som bastu/relax/gäststuga. Lite dåligt med bilder här men hittade en i omålat skick, altanen fick man såga till själv dock...det ingår en liten förstukvist annars som jag tog bort.

Namn:	Dsc00667.jpg
Visningar:	30
Storlek:	44.8 KB
ID:	38596  

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen