2 573 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Tips, kantelement garagegrund, med betonginsida
Jag stötte på dessa.
Rätt finurligt faktiskt, då man får den upphöjda klacken klar direkt i samma moment som betonggjutningen. Man behöver alltså inte mura upp med LECA efteråt.
Dessutom mer välisolerat än upp till 19mm Leca.
http://www.grundmaklarna.se/pid103/cellplast/kantelement_garage
Det enda jag undrar över är hur man gör för att betongen man häller i övre delen av kantelementen inte ska rinna ur i hålen där nere ...
Rätt finurligt faktiskt, då man får den upphöjda klacken klar direkt i samma moment som betonggjutningen. Man behöver alltså inte mura upp med LECA efteråt.
Dessutom mer välisolerat än upp till 19mm Leca.
http://www.grundmaklarna.se/pid103/cellplast/kantelement_garage
Det enda jag undrar över är hur man gör för att betongen man häller i övre delen av kantelementen inte ska rinna ur i hålen där nere ...
Medlem
· Västra Götaland
· 275 inlägg
Jag har precis beställt dessa till min garageplatta av de anledningar du beskriver! Jag har också svaret på din fråga
Först gjuter man plattan, betongen flyter in i hålen du beskriver, man väntar typ 30 min tills betongen satt sig lite, och sen fyller man på "klacken" för hand upp till kanten. Dels så slipper man mura leca, och dels så får du ingen köldbrygga i skarven, utan isoleringen går ända upp till syllen. Rätt bra om man har golvvärme!
Du kommer kunna se en närmare rapport under projekt tråden inom en snar framtid, gjutning inom 1 månad hoppas jag på!
Du kommer kunna se en närmare rapport under projekt tråden inom en snar framtid, gjutning inom 1 månad hoppas jag på!
Finns det någon tunn kantisolering som kan eftermonteras på oisolerad betongplatta? Tänker om det finns någon form av ca 25 mm tunn isolerande skiva ca 200 mm hög med hård grå utsida som kan sättlimmas på betongplattans utsidor strax under träpanelen.
Medlem
· Västra Götaland
· 275 inlägg
När jag pratade kantelement med Beijer bygg innan jag bestämde mig för dessa, så sa de att i princip alla tillverkas för hand, och kan kundanpassas. Inte omöjligt att du kan köpa den vägen, eller beställda precis som du vill ha dem!
Klicka här för att svara