6 995 läst ·
5 svar
7k läst
5 svar
Höjdskillnad infart i garage
Har en gammal verkstad på tomten som jag skulle vilja utnyttja för att fixa på bilen lite då och då. Problemet är att det aldrig varit tänkt att ha bilen där så det är en höjdskillnad på mellan mark och platta på 20cm. Plattan ligger ca 20cm under mark så att säga. Hade tänkte gjuta en ramp inne i verkstaden så att jag kan köra in bilen.
Nån som vet vilken lutning man minst måste ha på en sådan ramp? Vill ju inte köra fast med bilen... Finns det några riktlinjer?
Nån som vet vilken lutning man minst måste ha på en sådan ramp? Vill ju inte köra fast med bilen... Finns det några riktlinjer?
Det kanske finns nån standard, men en enkel metod annars, som jag just fantiserade ihop i mitt huvud är följande:
En lång rak bräda eller dylikt, lika lång eller något längre än bilens hjulbas (avståndet mellan mitten på hjulen. Sätt sedan två korta pinnar på tvären på den långa brädan/whatever, som sticker ut från denna lika mycket som bilens markfrigång på lägsta stället (ofta nån ljuddämpare eller katten eller oljetråget, även om oljetråget kanske inte är så relevant). Sen är det bara att prova, ställ den enda änden på golvet i verkstaden, och den andra på marken, och titta hur långt in du måste dra rampen för att markfrigången ska kännas betryggande (det bör ju gärna bli några centimeter över, tänk på att bilen tyngs ner när du sitter i den eller har last i den, dessutom kanske du en dag köper en något lägre bil).
Lycka till!
En lång rak bräda eller dylikt, lika lång eller något längre än bilens hjulbas (avståndet mellan mitten på hjulen. Sätt sedan två korta pinnar på tvären på den långa brädan/whatever, som sticker ut från denna lika mycket som bilens markfrigång på lägsta stället (ofta nån ljuddämpare eller katten eller oljetråget, även om oljetråget kanske inte är så relevant). Sen är det bara att prova, ställ den enda änden på golvet i verkstaden, och den andra på marken, och titta hur långt in du måste dra rampen för att markfrigången ska kännas betryggande (det bör ju gärna bli några centimeter över, tänk på att bilen tyngs ner när du sitter i den eller har last i den, dessutom kanske du en dag köper en något lägre bil).
Lycka till!
jo, man kan ju räkna ut det också mha markfrigång och hjulbas men eftersom det varierar på bil så hoppades jag att det fanns nån "standard". Samma problem uppstår ju när man kör upp och ner för knäckstenar etc så det borde vara utrett nånstans tycker jag.
Nåja, annars blir det till att friska upp trigonometrin igen...
Nåja, annars blir det till att friska upp trigonometrin igen...
Klicka här för att svara