Hej
Tänker bygga ett förråd/vedbod i sommar och behöver hjälp med dimensionering av grund, golvet, väggar och tak.
Tänkte göra ett enkelt trägolv då jag tror att det r billigare än att gjuta en platta. Rätt eller?
Men hur gör jag? Har endast gjutit plattor tidigare så jag är tacksam för alla förslag.
Kommer att göra allt själv då jag har tillgång till det mesta i maskinväg mm.
Ett bra sätt är att utgå från någon av dessa och bara justera måtten (och givetvis också panelbredder och färgsättning mm ) för att passa det du skall göra!
I dessa ritningar finns takstolar och virkesdimensioner mm för bland annat en bod av ungefär samma storlek (lite mer avlångt rektangulär till formen dock!)
Tittade på enkelstugan som hade ugefär samma mått (8x6), antar att det var den som du menade?
Är inne på det du tänker på med ett ryggåstak. Tänkte dock ha en mittvägg eftersom jag vill avbalka veden från förrådet. Men jag kommer att använda svarvade stockar (oimpregnerade telefonstolpar) istället för limträbalkar. Har gjort så i snickarboden med samma mått och med gott resultat än sä länge (8 år). Där har jag dock en gjuten sula men det kan väl inte spela någon roll?.
Att gräva plintar kan dock bli ett problem, myyyycket sten. Kan man lägga isolering sedan plattor och lecablock som stöd istället?
Vad tror ni blir billigaste golvet?
Senast redigerad av peder02 2010-02-22 05:11Anledning: Ändring