Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Sep 2009
    Län: Västerbotten

Hjälp medfFörråd/vedbod

Hej
    Tänker bygga ett förråd/vedbod i sommar och behöver hjälp med dimensionering av grund, golvet, väggar och tak.
    Tänkte göra ett enkelt trägolv då jag tror att det r billigare än att gjuta en platta. Rätt eller?
    Men hur gör jag? Har endast gjutit plattor tidigare så jag är tacksam för alla förslag.
    Kommer att göra allt själv då jag har tillgång till det mesta i maskinväg mm.

Stroleken blir 7,5 x 6,0 m.

/Peder

2.    länk #2
    Junior medlem Medlem: Feb 2007
    Län: midtjylland

http://www.byggbeskrivningar.se/

Ett bra sätt är att utgå från någon av dessa och bara justera måtten (och givetvis också panelbredder och färgsättning mm ) för att passa det du skall göra!

I dessa ritningar finns takstolar och virkesdimensioner mm för bland annat en bod av ungefär samma storlek (lite mer avlångt rektangulär till formen dock!)

3.    länk #3
    Junior medlem Medlem: Feb 2007
    Län: midtjylland

Med dina mått kanske det är lämpligare med nockbalk i limträ eller dylikt... (jag förutsätter att du inte vill ha ner pelare ller dylikt i mitten)

http://www.moelven.com/se/Produkter-...gvaror/Limtra/

här finns ett gratis dimensioneringsprogram för limträ!

4.    länk #4
    Nykomling Medlem: Sep 2009
    Län: Västerbotten

Tack för tipsen. Där fanns en hel del nyttigt.

Tittade på enkelstugan som hade ugefär samma mått (8x6), antar att det var den som du menade?

Är inne på det du tänker på med ett ryggåstak. Tänkte dock ha en mittvägg eftersom jag vill avbalka veden från förrådet. Men jag kommer att använda svarvade stockar (oimpregnerade telefonstolpar) istället för limträbalkar. Har gjort så i snickarboden med samma mått och med gott resultat än sä länge (8 år). Där har jag dock en gjuten sula men det kan väl inte spela någon roll?.

Att gräva plintar kan dock bli ett problem, myyyycket sten. Kan man lägga isolering sedan plattor och lecablock som stöd istället?

Vad tror ni blir billigaste golvet?
    Senast redigerad av peder02 2010-02-22 05:11 Anledning: Ändring

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen