Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Rostig_9000i_-88s avatar
    Senior medlem Medlem: Mar 2005

Färgtips inne i garage?

Nu är det dags att måla om i garaget.
    Bort med grönt innertak och gula väggar!

Jag tänker måla taket vitt, men söker lite inspiration för innerväggarna, vitt är ju så klart ett alternativ, men är det någon som har någon annan snygg färg-kombination gärna med bilder...
    Elektriker, Allmän Behörighet: AB

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2007
    Ålder: 30
    Län: Skåne

Jag hade använt mig av olika grå skalor, älskar grå skalor, det blir väldigt snyggt och rent tycker jag iallfall...

3.    länk #3
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Inloggad
    Jag tänker blanda till någon mellangrön variant på nedre delen (90-100 cm?) av väggarna.
    Grön för att jag fick en sådan burk billigt , blanda för att den gröna var väl så mörk...

I övrigt vitt.
    Glans 3 i tak och glans 7 på vägg. Jag misstänker att glans 20 på vägg och 7 i tak vore bättre .

Genom att inte ha vitt längst ner på väggarna tror jag det ser fräschare ut efter ett tag, när både bildäck, olika smutsstänk och verktyg har gjort sina fula märken där.
    Senast redigerad av Mikael_L 2009-08-05 11:38
    Den som vet mest, gissar minst.

4.    länk #4
    Nykomling Medlem: Nov 2008
    Län: Norrbotten

hej!

...denna tråd skall bli kul att följa då även jag måste måla om mitt garage, 70- tals mörkbrunt på väggarna just nu...

Tror att gråskalor som ovan nänt gör sig riktigt bra då damm och skit inte syns så bra jämfört med vitt.

/Johan

5.    länk #5
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2007
    Län: Norrboten

Håller på att bygga garage och jag har funderat på mellangrå nedre 1,20 c:a och en ljusgrå nyans på övre delen. Funderar även på att bryta takfärgen lite åt det gråa...

// Per

6.    länk #6
    Senior medlem Medlem: Jul 2005

Mitt garage

Jag kör en hyffsat mörk grå ca 80cm nertill och sena 10-15cm bård i skarp blå och vitt upp till tak samt vitt i tak. Tanken är att klä nedersta 40cm i plåt och så gå upp med ett hålkärl emot det.

7.    länk #7
    Nykomling Medlem: Sep 2006

Jag målade väggarna i garaget vita för 7-8 år sedan med överbliven fasad färg som jag fick till skänks, jag hade aldrig målat i annat än väldigt ljus färg eller vitt för det gjorde otroligt mycket på hur ljust det blev efteråt, jag är och jobbar ganska mycket i garaget så jag tycker det är viktigt att det är ljust och fint
    Men det ser ju inte jätte roligt ut iofs hehe

8.    länk #8
    tompas11s avatar
    Senior medlem Medlem: Apr 2007
    Län: Västmanland

Jag har taket vitt och den övre delen av väggarna. Nedre delen av väggarna grå med en rand som är engelsk röd som avskiljare. Golvet grått och portarna engelsk röd.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	garage.jpg
Visningar:	307
Storlek:	24.5 KB
ID:	30696  

9.    länk #9
    Rostig_9000i_-88s avatar
    Senior medlem Medlem: Mar 2005

Tack tompas11 för att du delar med dig av en bild, hoppas att fler vill dela med sig.
    I mitt fall så har jag rikligt med armaturer så jag har inget emot något lite mer "vågat", problemet är bara att komma på vad...
    Elektriker, Allmän Behörighet: AB

10.    länk #10
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2004
    Län: västerbotten

Jag har massor av ljus i taket men väljer vitt ändå. helt suveränt att slippa använda extra belysning även när man ligger under bilen .

/benny

11.    länk #11
    Senior medlem Medlem: Aug 2007
    Län: Västernorrland

Bygger garage just nu och det blir vit sockelfärg (vattefast utomhusfärg) på de putsade lecablocken längst ner och vit våtrumsfärg på väggarna.

12.    länk #12
    Nykomling Medlem: Aug 2007
    Län: Gotland

Eftersom jag är intresserad av motorsport och racing har jag tänkt måla mitt garage med inspiriation av klassiska racerbilslackeringar, t ex Gulfblå (ljusblå) med en orange bård eller Jägermeisterorange väggar. Helst med tillhörande logga. Vitt tak till båda atlernativen. Kommer bli häftigt hoppas jag!

13.    länk #13
    Rrrrrs avatar
    Gudfader Medlem: May 2008
    Län: Västerbotten
    Inloggad
    Ingen fler som vill visa sina garage? Är själv i valet och kvalet hur jag ska måla garaget.. lite inspiration tack

14.    länk #14
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2007
    Län: Värmland

Det blev vitt i tak och upptill på väggarna och olivgrönt nertill för mig med tanke på smuts, tycker det blev bra och valet känns helrätt då jag märker att det vita blir smutsigt av minsta beröring med "garagefingrar".

15.    länk #15
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2008
    Län: Uppsala
    Inloggad
    Tyvärr kan jag inte bifoga bilder, tappat sladden.

Måla så ljust du vågar, det gör underverk med ljuset inne i garaget. Jag målade taket och halva väggen ner i vitt. Eftersom väggarna är av gipsskivor så skruvade jag fast en 45x120 på ca halva vägghöjden runt om i garaget, det blev en blå "fartrand". Den används för att skruva fast hållare för verktyg mm, samtidigt som 5 st köksväggskåp vilar på regeln. Imponerar på de flesta besökare. Under denna regel målades väggen i ljusgrå färg. Slagportarna och gångdörr målades med vit högblank lackfärg. Lätt att rengöra, har inte rengjort på 2-3 år

Tak och övre delen av väggen målades med Byggmax akrylatfärg, glanstal 20
    Nedre delen av väggen med Byggmax golvfärg, välj hellre en akrylatfärg.
    Man kan alltid diskutera om man skall använda en färg med högre glanstal, men den är mycket dyrare, jag menar att jag kan istället måla om vid senare tillfälle om jag behöver fräscha upp garaget.

Som sagt måla ljust och lycka till.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen