Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
...
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Nov 2006

Klinkers från biltema

Har funderingar på att lägga in klinkers i garaget.
    Har sett att biltema har ett klinkers som är till för garage ska va mer slitstarkt osv.
    Någon som vet mer om det eller använt det själv och kan dela med sig om det är bra eller dåligt osv.

2.    länk #2
    Senior medlem Medlem: Mar 2005
    Län: Västerbotten

Jag planerar att lägga det i vårt garage. Var därför in på Biltema och kollade på det i helgen och tyckte att det såg riktigt fint ut. Det är ju genomfärgad granitkeramik så även om man lyckas slå ut någon flisa så är färgen densamma till skillnad från glaserade varianter. Ytan kändes också helt OK, lite ruggad så att man inte slår ihjäl sig om det finns en vattenfläck på golvet. Fanns i ljusare och mörkare grått. Tror den ljusa är att föredra ur smutssynpunkt då vatten som torkar har en tendens att se fördj-igt ut på riktigt mörka golv.

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: May 2007
    Län: Västra Götaland

Jag har det i mitt garage på 44 kvm sedan i somras, kör in bilen varje dag (dubb). Jag tycker de fungerar hur bra som helst.

4.    länk #4
    Nykomling Medlem: Jan 2009
    Län: Örebro Län

Hur håller klinker om du tappar lite tyngre verktyg eller om du drar en större domkraft?

5.    länk #5
    Forumgud Medlem: Oct 2008
    Län: Mitt i Sverige

Jag har klinker, har legat där sedan 50 eller 60- talet, och har inte fått skador av verktyg eller domkraft, Har mekat G-20 med 6,5 diesel, å den väger en del..

Sen finns det väl klinker ock klinker, skadade ett himla dyrt "kvalitets"klinker genom att tappa en liten skiftnyckel... ( eller kvalite ? det kom från en finare butik, till ett mycket högt pris)

6.    länk #6
    Nykomling Medlem: May 2007
    Län: Västra Götaland

Jag har inte mekat så mycket där än, men jag har motorcyckeln där (på centralstödet), inga sprickor än.

7.    länk #7
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Inloggad
    Var noga vid läggningen bara, så det blir full täckning bakom varje platta. Då håller golvet för det mesta.
    Den som vet mest, gissar minst.

8.    länk #8
    Nykomling Medlem: Jul 2007
    Län: skaraborg

Jag har klinker i garaget, dock ej biltemas. Det har klarat sig väldigt bra mot det mesta. Det enda som det varit känsligt för är när man svetsat så det droppat svetsloppor.

9.    länk #9
    Junior medlem Medlem: Jul 2008
    Län: värmlands

Hur känsligt då?

Vad händer? hur illa är det?

10.    länk #10
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2008
    Län: Östergötland

en polare har klinkers i sitt garage, han tappade en motor på det och det höll, är nog inte biltemas dock men det är nog samma sak

11.    länk #11

Som sagt, bara man har full täckning med fog bakom plattorna så håller de nog i princip vad som helst.

12.    länk #12
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Inloggad
    Som sagt, bara man har full täckning med fog bakom plattorna så håller de nog i princip vad som helst.
    Och helst fix då, men det var säkert det du menade.
    Annars har du inte riktigt fog för påståendet

Jag misstänker att det går att slå ut nån flisa eller så med ett slag av något vasst, men att knäcka en platta med spricka som resultat är nog svårt om det inte är bom bakom.
    Den som vet mest, gissar minst.

13.    länk #13

Kanske var därför det gick så f-bannat mycket fog för mig när jag byggde bastun... Jag får fixa det i efterhand (för att fortsätta med Hegerfors-humorn...)

14.    länk #14
    Nykomling Medlem: Jan 2009
    Län: Södermandland

Om det skulle vara sk granitkeramik så funkar det väldigt bra i ett garage utrymme,för då suger plattan inte åt sig olja spolarvätska osv osv..
    Var noga med att se till så det inte blir vatten stående, då granitkeramiken inte släpper igenom något,vilket kan leda till att fogen tar stryk och vips så spelar det ingen roll hur duktig du har varit med att fylla under plattan.Den lossnar ändå av vattnet som tränger in under och "lakar" ur..

15.    länk #15

Om det skulle vara sk granitkeramik så funkar det väldigt bra i ett garage utrymme,för då suger plattan inte åt sig olja spolarvätska osv osv..
    Var noga med att se till så det inte blir vatten stående, då granitkeramiken inte släpper igenom något,vilket kan leda till att fogen tar stryk och vips så spelar det ingen roll hur duktig du har varit med att fylla under plattan.Den lossnar ändå av vattnet som tränger in under och "lakar" ur..
    Fast vatten kommer ju alltid in under plattorna eftersom fogen inte är tät. Om plattorna skulle lossna av detta så skulle det inte vara möjligt att sätta kakel och klinker i duschutrymmen. Där är det konstant blött under plattorna.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen