Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
...
  1.    länk #91
    Junior medlem Medlem: Aug 2007
    Län: västragötaland

Har precis lagt ca. 45 m² garagegolv med Biltemas Garageklinkers, jag upptäckte dessutom att dom hade Vattentät Färst & Fogmassa, som jag nu har fogat mitt golv med. Vad jag än spiller så missfärgas inte fogen ! Det är helt fantastiskt. Har hällt ut olja, kaffe, öl, men inget spår av missfärgning. Att rekomendera !!
    låter ju hur bra som helst men det är ju genom fogen det ska andas...klarar den det då??

2.    länk #92
    Nykomling Medlem: Jun 2010
    Län: Skåne

Biltemas Vattentäta fog

Gör som jag, foga med Biltemas Vattentäta Fäst o Fog, då förblir fogen ljus, oavsett vad man "spiller" !!

3.    länk #93
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Inloggad
    låter ju hur bra som helst men det är ju genom fogen det ska andas...klarar den det då??
    Jag har verkligen ingen aning, men jag kan tänka mig att platta som är isolerad undertill och redan har torkat rätt bra, minst ner till 85% rH, helst under 75%, borde väl gå bra ?

Den behöver ju inte egentligen andas (när den väl är tillräckligt torr), och isoleringen gör att ångtrycket håller bort ev uppstigande markfukt.
    Den som vet mest, gissar minst.

4.    länk #94

Ja, se till så att plattan är toor, en nygjuten platta bör stå i minst 6 månader.
    Biltemas Vattentäta Fäst & Fog, andas marginellt (?) enligt uppgifter från butiken
    Men den missfärgas inte av någonting, en vit fog är fortfarande vit efter 10 år !!

5.    länk #95
    Fullvärdig medlem Medlem: Jun 2004

Bosse:
    Hur mkt fog går åt?
    Enl de tabeller jag sett så hamnar man runt 1,5kg/m2. Biltema tar 499:-/5kg, det blir ju ca 150:-/m2 enbart för fogen...

6.    länk #96

Hej - Nja, det verkar lite väl mycket, jag änvände 4 hinkar (4 x 5kg) till mitt garage (45 m²). Kanske dom anger mängden om man skall använda det som Fästmassa till stenarna ? Det beror ju också på hur breda fogar man har. Men med tanke på att mina vita fog fortfarande är vit efter många år med bil och meck i garaget, tycker jag att det är en rimlig en gångs kostnad. Och snyggt blev det !!

7.    länk #97
    scubasteve1983s avatar
    Nykomling Medlem: Aug 2009
    Län: Västerbotten

Farsgubben lade biltemas ljusa garageklinker i sitt garage. Det har han haft i ca. ett år nu och håller fint. Jag har haft min bil inne på pallbockar där utan sprickor, (Jeep grand cherokee á 2000kg) Och det är väl som många redan sagt, var noga med att få täckning med fixen så håller plattorna. Han använde den ljusa fogen, det kan jag däremot avråda från. olja eller liknande syns direkt och är mycket besvärligt att få bort, bättre med den mörka skulle jag tro.
    Jag har själv lagt den mörka modellen garageklinker och fog från biltema i hallen hemma, och är mycket nöjd. Jag har tappat hammare och diverse verktyg utan att det gått sönder.

8.    länk #98
    LilleNos avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2010
    Län: Stockholm

Haraldur: Är det där Biltema-klinker?
    (isf vet jag hur jag vill ha mitt garagegolv )

9.    länk #99
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2009
    Län: Halland

Låter som det optimala är ljus klinker med mörk fog eller ljus epoxifog.
    Det får det bli i min verkstad.

10.    länk #100
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2003

Jag har lagt Biltema-klinker i ett förråd och är mycket nöjd. Skall fortsätta med garaget nu. Något man dock bör tänka på är att se till att köpa allt från samma bränning. Detta gäller i och för sig alltid för kakel och klinker, men Biltemas garageklinker kan skilja enormt mycket i nyans mellan bränningarna. Jag slarvräknade på ytan (Stod i butiken och tänkte "det är knappt två meter brett". Det visade sig vara 2.2 m) i förrådet och var tvungen att komplettera med mer. Då var det slut från den bränningen jag hade köpt, så jag har en retligt stor nyansskillnade mellan vissa plattor. Det skiljde i tjocklek också, 1-2 mm. Men, kan man räkna slipper man ju råka ut för sånt...

11.    länk #101
    Junior medlem Medlem: Aug 2005

Nu är jag inne på det sista av fogningen och har lagt 55 kvm i garaget. Grå Biltema klinker med mörkgrå fog (ej Biltema), den blir inte så mörk, ungefär som de mörkaste av klinkern. Det ser bra ut men har förstås inte kört på den än.
    Anslutningen utåt vid port löste jag med ett skruvat och limmat 20x50 mm plattjärn: Det flytspacklade jag först mot och sedan lade klinkern mot för att inte köra mot klinkerkanten. Jag var inne på att lägga den rakt under porten men bestämde mig för att lägga den några cm in i garaget för att undvika onödig köldbrygga och risk för fastfrysning av gummilisten på porten.

Det ska bli spännande att testa garaget snart!

12.    länk #102
    Raskuss avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2006

Bilder!

13.    länk #103
    fsn
    Senior medlem Medlem: Sep 2004
    Län: Västra götaland

Jag har lagt Biltema-klinker i ett förråd och är mycket nöjd. Skall fortsätta med garaget nu. Något man dock bör tänka på är att se till att köpa allt från samma bränning. Detta gäller i och för sig alltid för kakel och klinker, men Biltemas garageklinker kan skilja enormt mycket i nyans mellan bränningarna. Jag slarvräknade på ytan (Stod i butiken och tänkte "det är knappt två meter brett". Det visade sig vara 2.2 m) i förrådet och var tvungen att komplettera med mer. Då var det slut från den bränningen jag hade köpt, så jag har en retligt stor nyansskillnade mellan vissa plattor. Det skiljde i tjocklek också, 1-2 mm. Men, kan man räkna slipper man ju råka ut för sånt...
    Jag har samma sak i mitt garage där jag har blandat Biltemas ljusa och mörka. Dom mörka har jag i två olika bränningar och det skiljer en evighet, knappt så man kan tro att det är samma platta. Men vad fan, det är ett garage....
    /Fredrik

Bildblogg på husbygge http://axeale114.blogspot.com

14.    länk #104
    Junior medlem Medlem: Aug 2005

Raskus
    Bilder kommer inom kort......

15.    länk #105
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2003

Några rekommenderar att istället för fix under plattorna, använda finkornigare beton och gjuta fast dem?
    Nån som kan och vet något om det är ett bättre alternativ??

/Henke

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen