37 305 läst ·
135 svar
37k läst
135 svar
Krav på att elektriker köper in materialet??
Sida 1 av 10
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Medlem
· Västernorrland
· 19 inlägg
Bad precis en elektriker ifrån Norrköping om offert på att dra om all el i min nya lägenhet. Då jag själv är inom byggbranschen så har jag möjlighet att köpa in materialet billigare än vad elektrikern offererat.
När jag sa detta till honom så sa han att de inte "får" utföra jobbet om de inte köpt in materialet själva, pga garanti och försäkring.
Tror inte alls på detta, tror det bara är ett sätt att tjäna pengar för dem. Avskyr när folk ljuger för mig, så är det någon som kan förtydliga om det vet om de finns någon sanning i det han säger?
Förstår att de inte vill sätta upp "skitmaterial från rusta", men om det är exakt samma saker som de själva skulle köpt? De listpriser han angav var för övrigt över det dubbla om man jämför med elbutiken.se tillexempel... så jag betalar dessutom överpris för "deras grejer"...
Så, stämmer det han säger?
När jag sa detta till honom så sa han att de inte "får" utföra jobbet om de inte köpt in materialet själva, pga garanti och försäkring.
Tror inte alls på detta, tror det bara är ett sätt att tjäna pengar för dem. Avskyr när folk ljuger för mig, så är det någon som kan förtydliga om det vet om de finns någon sanning i det han säger?
Förstår att de inte vill sätta upp "skitmaterial från rusta", men om det är exakt samma saker som de själva skulle köpt? De listpriser han angav var för övrigt över det dubbla om man jämför med elbutiken.se tillexempel... så jag betalar dessutom överpris för "deras grejer"...
Så, stämmer det han säger?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
Jag köpte in eluttagen(Exxakt) själv, samt flexslang enligt deras önskemål, annars hade de inga problem med det, mer än att de inte gav mig garanti på själva uttagen (sånt kan jag lösa själv om det mot förmodan skulle behövas).
Så jag skulle vilja kalla det BS.
Så jag skulle vilja kalla det BS.
Säkert är det väl som så att elektrikern räknar på jobbet som timpenning + vinst på materialet.
Tar man då bort vinst på materialet så är det bara timpenningen kvar och han tjänar mindre på att ta jobbet.
Det är ju bara att kolla vidare med andra firmor, vissa firmor jag har tagit in har varit tacksamma för att allt material redan fanns där så de slapp bekymra sig för den biten, medans andra föredrgit att fixa materialet själva.
Ett problem kan ju tex vara att det saknas grejer eller dyl och därför skapar merarbete.
Tar man då bort vinst på materialet så är det bara timpenningen kvar och han tjänar mindre på att ta jobbet.
Det är ju bara att kolla vidare med andra firmor, vissa firmor jag har tagit in har varit tacksamma för att allt material redan fanns där så de slapp bekymra sig för den biten, medans andra föredrgit att fixa materialet själva.
Ett problem kan ju tex vara att det saknas grejer eller dyl och därför skapar merarbete.
Medlem
· Västernorrland
· 19 inlägg
Han specade arbetskostnad och materialkostnad, och jag tycker arbetskostnaden var helt ok. Dvs det bolaget tjänade rimligt med tanke på uppdraget. Att de därefter tjänar nån krona på att jag köper material via dem, pga deras rabatter är jag helt med på. Men då ska min kostnad för materialet bli max vad jag kan köpa sakerna själv för...
Någon som vet säkert att det han säger är bs? Någon som kan rekommendera en bra elektriker i Norrköping?
Någon som vet säkert att det han säger är bs? Någon som kan rekommendera en bra elektriker i Norrköping?
Ja, det finns inga regler som säger att man som elektriker måste stå för materialet. Dock ska man ju inte montera saker som inte håller måttet osv osv men det är väl knappt att sådant säljs i Sverige så ren och skär BS.
Jag har haft kunder som köpt material själv, både efter lista jag skrivit ihop och då material som jag är bekväm med samt kunder som köpt dravel som man knappt kan hantera för det faller i bitar (riktigt billiga och rangliga saker) men då har jag också påpekat det.
Jag har haft kunder som köpt material själv, både efter lista jag skrivit ihop och då material som jag är bekväm med samt kunder som köpt dravel som man knappt kan hantera för det faller i bitar (riktigt billiga och rangliga saker) men då har jag också påpekat det.
Det kan ju vara så att de inte får utföra installationer med material de ej köpt in själva pga egna rutiner på företaget. (dvs deras agerande har inget med lagar och regler att göra utan interna rutiner)
Dvs att företaget har bestämt sig för detta för att slippa diskussioner om tveksamma material och garantiåtaganden.
Då är det troligt att en sådan policy gäller oavsett om du kan köpa identiskt lika material, likvärdigt material eller billigt skräp.
Det behöver alltså inte vara rent BS från honom, men visst kan man anta att det även finns en ekonomisk aspekt bakom firmans agerande.
Dvs att företaget har bestämt sig för detta för att slippa diskussioner om tveksamma material och garantiåtaganden.
Då är det troligt att en sådan policy gäller oavsett om du kan köpa identiskt lika material, likvärdigt material eller billigt skräp.
Det behöver alltså inte vara rent BS från honom, men visst kan man anta att det även finns en ekonomisk aspekt bakom firmans agerande.
Medlem
· Västernorrland
· 19 inlägg
Så här skrev han exakt: " Köper du in materialet själv täcks inte det var våra garantier och försäkringar. Vi kan därför inte lämna garanti på arbetet,
och installationen täcks inte av våra försäkringar. En sådan installation vill vi inte göra."
Det låter som att han hänvisar till sina försäkringar, och att det står utanför hans kontroll, vilket jag tycker låter skumt.
Kan helt klart tro på att det kan vara företagets interna policy, men men att priserna han skicka är dyrare än vad jag kan köpa på internet gör att det känns enbart som ett sätt att få ut en saltad summa i slutändan.
Jag vill betala skäligt för ett bra utfört jobb och service, men inte överpris på material...
och installationen täcks inte av våra försäkringar. En sådan installation vill vi inte göra."
Det låter som att han hänvisar till sina försäkringar, och att det står utanför hans kontroll, vilket jag tycker låter skumt.
Kan helt klart tro på att det kan vara företagets interna policy, men men att priserna han skicka är dyrare än vad jag kan köpa på internet gör att det känns enbart som ett sätt att få ut en saltad summa i slutändan.
Jag vill betala skäligt för ett bra utfört jobb och service, men inte överpris på material...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Du får garanti på elinstallationen, men den täcker ju inte den materiel du köper in själv. Den ska dock täcka övrig installation, även installationen i sig av uttag etc. Det kanske kan bli gråzoner där vem som ska ta kostnaden om det glappar i en anslutning till ett uttag. Förhandla!
Berätta redan från början att du vill köpa allt matrl själv så slipper det bli några frågetecken ang det.
Ta in offerter från flera firmor men ge dom samma förutsättningar.....
Ta in offerter från flera firmor men ge dom samma förutsättningar.....
Medlem
· Västernorrland
· 19 inlägg
Ringde en annan firma, och de var intresserade fram tills dess att jag sa att jag själv jobbar inom bygg och fixar materialet själv... då fick de plötsligt väldigt fullt av jobb och hade svårt att hitta tid innan nästa vår... hans attityd var väldigt tråkig, så ville hursom inte anlita dem dock...
men ska ta o leta vidare. Tack för era synpunkter!
men ska ta o leta vidare. Tack för era synpunkter!
Är lite lat och orkar inte leta, men kan det finnas skillnader i ansvar för arbetsmiljön och försäkringar?
Om jag lägger hela uppdraget hos en elfirma att utföra arbetet hos mig så tar man ett helhetsansvar om elektrikern skadar sig av någon anledning eller att något annan skada uppstår, dvs de blir entreprenadansvariga.
Om jag själv ansvarar för materialinköp och sedan beställer enbart arbetet så blir jag ansvarig för arbetsmiljön utifrån att jag agerar "entreprenör".
Behöver inte vara så här men det finns en del sådana fallgropar när man kommer in på arbetsmiljön och ansvar vid incident/olycka.
Om jag lägger hela uppdraget hos en elfirma att utföra arbetet hos mig så tar man ett helhetsansvar om elektrikern skadar sig av någon anledning eller att något annan skada uppstår, dvs de blir entreprenadansvariga.
Om jag själv ansvarar för materialinköp och sedan beställer enbart arbetet så blir jag ansvarig för arbetsmiljön utifrån att jag agerar "entreprenör".
Behöver inte vara så här men det finns en del sådana fallgropar när man kommer in på arbetsmiljön och ansvar vid incident/olycka.
Det är påslaget på materialet el- och rörfirmorna tjänar pengar på, svårare än så är det inte. Timpriset skulle ligga runt 700-1000 spänn annars, jmf tex konsulter inom olika brancher.
Medlem
· Västernorrland
· 19 inlägg
Jag jobbar med bygg, och har samma timtaxa som elektrikern jag fått offert från. Jag går runt på att enbart jobba, utan att sälja saltade tillbehör till mitt jobb. Ev rabatter har man ju på vissa material, men jag varesig tvingar kunderna att köpa detta via mig, och det blir inte dyrare för kunden om de väljer att köpa via mig vs om de köper själva, snarare tvärt om!
Priset ska ju inte bli högre på materialet när jag köper ifrån elektrikern! Ok att han inte kan matcha mitt "inköpispris" som jag kan fixa, men de kan ju inte vara dyrare än tillexempel elbutiken.se.
Priset ska ju inte bli högre på materialet när jag köper ifrån elektrikern! Ok att han inte kan matcha mitt "inköpispris" som jag kan fixa, men de kan ju inte vara dyrare än tillexempel elbutiken.se.
Ja det här belyser ju varför det är så viktigt att husägare måste få börja utföra elinstallationer i sitt eget hus själva.
Det blir alltid knäppt och fel när de ekonomiska spelreglerna sätt ur spel genom tvång, lagar och starka begränsningar.
Jämför med byggfelsförsäkringen och KA, två till exempel i byggbranschen som är oerhört ofungerande av samma orsak.
Det blir alltid knäppt och fel när de ekonomiska spelreglerna sätt ur spel genom tvång, lagar och starka begränsningar.
Jämför med byggfelsförsäkringen och KA, två till exempel i byggbranschen som är oerhört ofungerande av samma orsak.
