Var hittar man bäst sortiment av kedjor på nätet?

Har en 20 år gamma Stihl 025 med ett 14" svärd (56 tänder, 325 delning) som jag misslyckades att hitta utbyteskedja till. Standard för den sågen verkar vara 13" svärd, så det verkar vara en något udda kombo. Tips?

Bästa tips?
Jag hade köpt ett 13" svärd, duger gott och enklare att få tag kedjor.... ;)

Kadjan har nog 56 länkar (innerkugg) och troligen då 28 skärande tänder. 56 tänder får inte plats på en kedja i den längden.

Alltså, den kedjan är en standard .325 56DL 1,5 mm, hur vanlig som helst. Heter 21BPX56E som Oregon t.ex. Tror t.o.m den kedjan finns på biltema under deras eget märke.
Däremot föredrar jag själv Stihls kedjor då de är jäkligt bra helt enkelt, använder hellre dem på Husqvarna...

Stihls svärd är lite annorlunda infästning på, så 14" där använder samma kedja som 13" 1,5mm på t.ex. Husqvarna o Jonsered. Man mäter inte hela svärdet utan på en viss punkt där svärdet sticker ut från sågen. Det bästa är att skippa tänket med svärdslängd helt och bara använda antal drivlänkar och delningen, då blir det rätt.

• Gilla
jac och 5 till
  • Laddar…
Fantastiskt med folk som har koll - det stämmer på pricken :)
Det som lurade mig var också att skyddet inte täcker hela svärdet/kedjan utan stannar typ en tum från sågen...
Dåligt betyg till Granngården dock som kliade sig i huvudet och inte kunde hjälpa mig...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.