Hej!
Jag har kikat i gamla Elukataloger och studerat hur gubbarna arbetar på The Woodworking Channel och funnit, att anslaget vid bordsfräsning alltid ligger till höger.
Provade att lägga det till vänster

och fann flera fördelar, det kändes enklare att föra arbetsstycket eftersom trycket från fräsen tas upp av anslaget. Vidare behövs inget urtag för fräsen. Metoden lämpligast för lite längre arbetsstycken.

Närbild som visar fräsning av kant. Långsidorna blir helt parallella.
per
Jag har kikat i gamla Elukataloger och studerat hur gubbarna arbetar på The Woodworking Channel och funnit, att anslaget vid bordsfräsning alltid ligger till höger.
Provade att lägga det till vänster

och fann flera fördelar, det kändes enklare att föra arbetsstycket eftersom trycket från fräsen tas upp av anslaget. Vidare behövs inget urtag för fräsen. Metoden lämpligast för lite längre arbetsstycken.

Närbild som visar fräsning av kant. Långsidorna blir helt parallella.
per
Hej! Går det så går det, men man måste ha full kontroll på arbetsstycket. Om man får ett slag så blir det lätt ett jack. Man skulle kunna tänka sig att det blir stabilt i och med at arbetstycket trycks mot anslaget. Känns det stabilt? Säkert?
Erik E
Erik E
Anhållet har även en skyddsfunktion så att man undviker en friliggande kutter så den beprövade lösningen är nog inte så dum.
Behöver man hjälp med att trycka arbetsstycket emot anhållet så rekommenderas featherboards, info finns i en diskus här. Tryckrullar är en annan lösning som använts av Waco och Jonsered.
Skulle anhållet eller arbetsstycket inte vara helt raka alternativt ojämnt hyvlade så är risken stor att arbetstycket hugger och med lite större kuttrar så känns det även med en handöverfräs, det undviks med den vanliga placeringen av anhållet.
/Kent
Behöver man hjälp med att trycka arbetsstycket emot anhållet så rekommenderas featherboards, info finns i en diskus här. Tryckrullar är en annan lösning som använts av Waco och Jonsered.
Skulle anhållet eller arbetsstycket inte vara helt raka alternativt ojämnt hyvlade så är risken stor att arbetstycket hugger och med lite större kuttrar så känns det även med en handöverfräs, det undviks med den vanliga placeringen av anhållet.
/Kent
Hej Kent!
I princip har Du rätt i allt Du framför i inlägget. Nu råkade jag prova den angivna metoden och fann att det fungerade bra. Prova och låt oss höra.
Några generella villkor gäller dock:
. som vid all skärande bearbetning - man skall ha kunskap och erfarenhet
. anhållet skall vara rakt och slätt
. arbetsstycket skall vara rakt och slätt på den sidan som vetter mot anhållet
. fräsen skall vara skarp
. allt skall vara stadigt monterat
. måttlig spåntagning
Metoden lämpar sig egentligen bäst för finlir och för de som i detta saknar planhyvel. Syftet med fräsningen är att skapa två parallella och vinkelräta kanter hos en bräda. Man kan vidare använda profilfräsar och bearbeta hela kanten utan annan styrning än av anhållet.
Som Du skriver saknas skydd mot fräsen. Ett sådant kan byggas på, men har egentligen inte med själva metoden att göra.
per
I princip har Du rätt i allt Du framför i inlägget. Nu råkade jag prova den angivna metoden och fann att det fungerade bra. Prova och låt oss höra.
Några generella villkor gäller dock:
. som vid all skärande bearbetning - man skall ha kunskap och erfarenhet
. anhållet skall vara rakt och slätt
. arbetsstycket skall vara rakt och slätt på den sidan som vetter mot anhållet
. fräsen skall vara skarp
. allt skall vara stadigt monterat
. måttlig spåntagning
Metoden lämpar sig egentligen bäst för finlir och för de som i detta saknar planhyvel. Syftet med fräsningen är att skapa två parallella och vinkelräta kanter hos en bräda. Man kan vidare använda profilfräsar och bearbeta hela kanten utan annan styrning än av anhållet.
Som Du skriver saknas skydd mot fräsen. Ett sådant kan byggas på, men har egentligen inte med själva metoden att göra.
per
Nu måste jag säga emot Dig, Per!
Jag bifogar en skiss där jag har ritat in med en pil hur fräsen vill trycka arbetsstycket. Metoden är som gjord för att man skall få ett rejält hack i sitt arbetsstycke. Jag föreslår en annan metod i nästa inlägg:
Jag bifogar en skiss där jag har ritat in med en pil hur fräsen vill trycka arbetsstycket. Metoden är som gjord för att man skall få ett rejält hack i sitt arbetsstycke. Jag föreslår en annan metod i nästa inlägg:
Jag slår i stället ett slag för följande metod. Ett bra sätt att linjera mellanlägget med fräsens periferi, är att använda en kantfräs med kullager och en linjal. Se till att kullagret går fritt ovan arbetsstycket bara.
Hej Mattiasp!
Ett disskusionsforum bygger på att olika åsikter ventileras, det är ju det som gör forumet intressant, och tack för Ditt inlägg.
Metoden jag angav har praktiskt provats, nu senast strax innan jag svarar Dig. Jag tycker att den fungerar suveränt, dock med de villkor som jag skrev ner tidigare.
Och nu senast använde jag långa Festool-skenan som styrlinjal.
Öbo har svarat och ifrågasätter säkerheten. Men jag tror inte att han bygger svaret på egna erfarenheter och på tester av metoden med den nya fräsen.
Säkerheten ifrågasätts även av Snickarboden. Honom har jag svarat, och jag ber även att han skall prova praktiskt såvida han har lust. Om så hoppas jag på ett utlåtande.
Och Du Mattiasp, jag frågar Dig i all vänlighet, har Du provat?
Tillvägagångssättet med mellanlägg känner jag till, men upplever metoden som lite omständig. Personligen tycker jag att det då är mycket enklare att köra fräsmaskinen på en styrskena, på sätt som visas i tråden "limma hyllplan". (Utan styrning av kullagret).
Ris hittills, själv ger jag en ros till metoden att användas i speciella sammanhang.
per
Ett disskusionsforum bygger på att olika åsikter ventileras, det är ju det som gör forumet intressant, och tack för Ditt inlägg.
Metoden jag angav har praktiskt provats, nu senast strax innan jag svarar Dig. Jag tycker att den fungerar suveränt, dock med de villkor som jag skrev ner tidigare.
Och nu senast använde jag långa Festool-skenan som styrlinjal.
Öbo har svarat och ifrågasätter säkerheten. Men jag tror inte att han bygger svaret på egna erfarenheter och på tester av metoden med den nya fräsen.
Säkerheten ifrågasätts även av Snickarboden. Honom har jag svarat, och jag ber även att han skall prova praktiskt såvida han har lust. Om så hoppas jag på ett utlåtande.
Och Du Mattiasp, jag frågar Dig i all vänlighet, har Du provat?
Tillvägagångssättet med mellanlägg känner jag till, men upplever metoden som lite omständig. Personligen tycker jag att det då är mycket enklare att köra fräsmaskinen på en styrskena, på sätt som visas i tråden "limma hyllplan". (Utan styrning av kullagret).
Ris hittills, själv ger jag en ros till metoden att användas i speciella sammanhang.
per
Faktum är att jag fräste med anhållet på "fel" sida i söndags. Syftet var då inte att rikta ett arbetsstycke, utan att jag helt enkelt inte hade plats nog mellan anhållet och fräsen. Jag skulle fräsa små spår i undersidan av hyllplan för de stift som de vilar på. Krafterna som verkar på arbetsstycket blir naturligtvis i stötte grad sidoriktade när man fräser ett spår än om man skall rikta med anhållet på "fel" sida. Jag tycker ändå att mellanläggsmetoden är betydligt säkrare och stabilare. Mest som en kommentar till alla andra läsare.
Dessutom använder jag Festools bordsmonteringssats, och där kan man parallellförskjuta det första anhållet enkelt och med 0,1 mm upplösning med en graderad ställratt. Den har med andra ord en inbyggd riktningsfunktion.
För övrigt uppskattar jag dina illusterade tips här på forumet!
/Mattias
Dessutom använder jag Festools bordsmonteringssats, och där kan man parallellförskjuta det första anhållet enkelt och med 0,1 mm upplösning med en graderad ställratt. Den har med andra ord en inbyggd riktningsfunktion.
För övrigt uppskattar jag dina illusterade tips här på forumet!
/Mattias
Per jag tycker inte heller din metod är att rekomendera.
Mattias väldigt illustrativa bilder visar på faran med detta tillvägagångsätt.
En liknelse:
Det är inte farligt att köra bil på vänster sida av vägen heller, så länge som man inte får möte...
Mattias väldigt illustrativa bilder visar på faran med detta tillvägagångsätt.
En liknelse:
Det är inte farligt att köra bil på vänster sida av vägen heller, så länge som man inte får möte...
Håller med att metoden med anhållet på fel sida är farlig eftersom biten pressas mot anhållet av handen. Handen måste alltså hålla press under hela fräslängden dvs förbi fräsen också. Fräsen strävar efter att ta mer av materialet, dvs kommer det minsta lilla knuta i materialet så kan den hugga biten då man tror att man håller den. Det fungerar ju så att ju hårdare man trycker, dess svårare blir det att kontrollerat föra materialet förbi fräsen, dess känsligare blir man för plötsliga ryck eller förändringar i glid. Men å andra sidan så håller man bara lagomt så blir det också känsligt eftersom då fräsen är fri att rycka tag i stycket om något skulle göra det trögt.
Metoden är för farlig utan rullar eller featherboards samt ett skydd över den öppna fräsen.
Jag har *en gång* varit med om att den fräs jag kört med huggit även om den inte borde ha gjort det (tyckte jag då)... Aldrig mer, det var livsfarligt, berodde helt på förbisedda säkerhetsinstruktioner. Skulle aldrig köra med den nu beskrivna metoden utan maskinellt anhåll. Ej heller rekommendera någon att prova.
Metoden är för farlig utan rullar eller featherboards samt ett skydd över den öppna fräsen.
Jag har *en gång* varit med om att den fräs jag kört med huggit även om den inte borde ha gjort det (tyckte jag då)... Aldrig mer, det var livsfarligt, berodde helt på förbisedda säkerhetsinstruktioner. Skulle aldrig köra med den nu beskrivna metoden utan maskinellt anhåll. Ej heller rekommendera någon att prova.
Hej!
Inga ovationer från den samlade expertisen, en sak man måste vara beredd på om man alltid ifrågasätter och vill prova nya metoder. Men faktum är, att det både kan vara lönande och roligt.
Just den här gången tvingas jag göra ett nytt sidbyte, anhållet till höger, eller kanske bättre, starkt rekommendera metoden enligt följande bild

Och anledningen till det är att fräsningen blir lika rak som skenan. Vidare tillgodoses kravet på säkerhet och stabilitet.
Rakt blir det däremot inte vid konventionell fräsning mot anhåll om ämnet till dels styrs av anhållet. Orakt ämne ger orak fräsning.

Se till att styrskenan verkligen ligger fast.
per
Inga ovationer från den samlade expertisen, en sak man måste vara beredd på om man alltid ifrågasätter och vill prova nya metoder. Men faktum är, att det både kan vara lönande och roligt.
Just den här gången tvingas jag göra ett nytt sidbyte, anhållet till höger, eller kanske bättre, starkt rekommendera metoden enligt följande bild

Och anledningen till det är att fräsningen blir lika rak som skenan. Vidare tillgodoses kravet på säkerhet och stabilitet.
Rakt blir det däremot inte vid konventionell fräsning mot anhåll om ämnet till dels styrs av anhållet. Orakt ämne ger orak fräsning.

Se till att styrskenan verkligen ligger fast.
per
Hej Geschwint!
Såg det inte bra ut i alla häseenden?
Och så en fråga...
Är det rekommendabelt och lämpligt att själv bryna HM-fräsar. Kan Du enkelt ange hur man gör. Frågar eftersom det är dyrare att få gamla omslipade än att köpa nya.
Är diamantbrynen dyra?
per
Såg det inte bra ut i alla häseenden?
Och så en fråga...
Är det rekommendabelt och lämpligt att själv bryna HM-fräsar. Kan Du enkelt ange hur man gör. Frågar eftersom det är dyrare att få gamla omslipade än att köpa nya.
Är diamantbrynen dyra?
per
Hej Per!
Först skall jag tillverka och montera spånsäkra ventilerade golvsocklar i verkstaden, och därefter helst en knäpptyst superspånsug med cyklon och hepafilter. Sedan skall jag göra sågspån...!
Då kommer jag att, försiktigt, prova anhåll till vänster och meddela dig hur det gick.
Fortsätt rapportera från experimentverkstaden under tiden, och håll dig undan från handkirurger!
Hälsn Erik E
Först skall jag tillverka och montera spånsäkra ventilerade golvsocklar i verkstaden, och därefter helst en knäpptyst superspånsug med cyklon och hepafilter. Sedan skall jag göra sågspån...!
Då kommer jag att, försiktigt, prova anhåll till vänster och meddela dig hur det gick.
Fortsätt rapportera från experimentverkstaden under tiden, och håll dig undan från handkirurger!
Hälsn Erik E

