22 418 läst ·
14 svar
22k läst
14 svar
Såglåda och styrskena för cirkelsåg
Hej!
Såglådan visad i tidigare tråd har förbättrats. Har fått excentriska klotsar som enkelt kan justeras, så att kapet blir vinkelrätt.

Skenan, med mått enligt Festool, har försetts med gummiläpp.

Såglådan har i årets modell 06/07 en dm-skala som förenklar kapning till önskat mått

per
Såglådan visad i tidigare tråd har förbättrats. Har fått excentriska klotsar som enkelt kan justeras, så att kapet blir vinkelrätt.

Skenan, med mått enligt Festool, har försetts med gummiläpp.

Såglådan har i årets modell 06/07 en dm-skala som förenklar kapning till önskat mått

per
Pernitta,
bilderna i de gamla trådarna om såglådan har försvunnit. Kan du posta dem igen?
bilderna i de gamla trådarna om såglådan har försvunnit. Kan du posta dem igen?
Hej!
Såglådan är faktiskt värd ett bättre öde än att bara försvinna. Vi provar igen...

Botten är spånskiva, övrigt trä.

Några mått.

Båda anhållen är excentriska och vridbara.

Förmodligen kan olika skenor användas. Just här är lådan anpassad för Festool. Såga till några extra iläggsskivor så att materialet som skall sågas hamnar så nära skenan som möjligt.

När skenan ligger rätt i vinkel och i förhållande till "lådgaveln" kan Du förse den bortre delen med en längdskala. Använd anhåll vid seriekapning.

I princip bör skenan låsas fast med tvingar. Men den ligger faktiskt still bara Du trycker lite med sågen. Efter kapning brukar jag bara dra sågen mot mig på skenan och tippa upp dess bortre ände så att materialet kan flyttas.
Och alltid fina sidan neråt!
per
Såglådan är faktiskt värd ett bättre öde än att bara försvinna. Vi provar igen...

Botten är spånskiva, övrigt trä.

Några mått.

Båda anhållen är excentriska och vridbara.

Förmodligen kan olika skenor användas. Just här är lådan anpassad för Festool. Såga till några extra iläggsskivor så att materialet som skall sågas hamnar så nära skenan som möjligt.

När skenan ligger rätt i vinkel och i förhållande till "lådgaveln" kan Du förse den bortre delen med en längdskala. Använd anhåll vid seriekapning.

I princip bör skenan låsas fast med tvingar. Men den ligger faktiskt still bara Du trycker lite med sågen. Efter kapning brukar jag bara dra sågen mot mig på skenan och tippa upp dess bortre ände så att materialet kan flyttas.
Och alltid fina sidan neråt!
per
Medlem
· Västerbotten
· 550 inlägg
Här finns en rolig idé för vidareutveckling om man så vill:
http://www.amazon.com/MacBoard-MAC-1-Multi-Angle-Cutting-Jig/dp/B0000789HW
http://www.amazon.com/MacBoard-MAC-1-Multi-Angle-Cutting-Jig/dp/B0000789HW
bumpar den här tråden igen, och undrar om antingen du pernitta kan lägga upp bilderna igen, då de är borta (igen..!) eller är det nån av er andra som har dem sparade?? jag är väldigt nyfiken på såglådan 
Ja det vore underbart om bilderna kan laddas upp igen.pernitta skrev:Hej!
Såglådan är faktiskt värd ett bättre öde än att bara försvinna. Vi provar igen...
[bild]
Botten är spånskiva, övrigt trä.
[bild]
Några mått.
[bild]
Båda anhållen är excentriska och vridbara.
[bild]
Förmodligen kan olika skenor användas. Just här är lådan anpassad för Festool. Såga till några extra iläggsskivor så att materialet som skall sågas hamnar så nära skenan som möjligt.
[bild]
När skenan ligger rätt i vinkel och i förhållande till "lådgaveln" kan Du förse den bortre delen med en längdskala. Använd anhåll vid seriekapning.
[bild]
I princip bör skenan låsas fast med tvingar. Men den ligger faktiskt still bara Du trycker lite med sågen. Efter kapning brukar jag bara dra sågen mot mig på skenan och tippa upp dess bortre ände så att materialet kan flyttas.
Och alltid fina sidan neråt!
per
Klicka här för att svara