3 054 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Konsoll till vattenmätare vid ombyggnation?
Hallå!
Jag ska börja dra nya vattenrör i källaren, från vattenmätaren går det upp i bjälklaget mellan källaren och entreplanet.
Jag har tänkt att dra utanpåliggande vattenrör i källaren.
En rörmockare berättade att man då måste köpa en konsoll och montera till vattenmätaren, stämmer detta?
Jag ska börja dra nya vattenrör i källaren, från vattenmätaren går det upp i bjälklaget mellan källaren och entreplanet.
Jag har tänkt att dra utanpåliggande vattenrör i källaren.
En rörmockare berättade att man då måste köpa en konsoll och montera till vattenmätaren, stämmer detta?
Det brukar vara det kommunala vattenbolaget som sätter dessa regler. Ring till dem och fråga.
Det är dock bra att ha en konsoll för vattenmätaren och defintivt ingen större kostnad i sammanhanget. Jag tror att jag betalade ca. 600:- för min och det ser definitivt bättre ut och vattenmätaren är nu helt fixerad vilket den inte var tidigare. Det innebär även en del praktiska fördelar vid mätarbyte (som dock inte sker speciellt ofta).
Det är dock bra att ha en konsoll för vattenmätaren och defintivt ingen större kostnad i sammanhanget. Jag tror att jag betalade ca. 600:- för min och det ser definitivt bättre ut och vattenmätaren är nu helt fixerad vilket den inte var tidigare. Det innebär även en del praktiska fördelar vid mätarbyte (som dock inte sker speciellt ofta).
Jag köpte som sagt min för runt 600:- (också med 2 kulventiler)
Jag har även för mig att vattenbolaget erbjöd sig att sälja en konsoll för under 1000-lappen och då skulle installation ingå. Ditt bolag kanske erbjuder något liknande? Du kan ju ställa frågan om du ändå skall ringa dem?
3000:- för konsollen låter löjligt dyrt.
Jag har även för mig att vattenbolaget erbjöd sig att sälja en konsoll för under 1000-lappen och då skulle installation ingå. Ditt bolag kanske erbjuder något liknande? Du kan ju ställa frågan om du ändå skall ringa dem?
3000:- för konsollen låter löjligt dyrt.
wanegardh har kungligt rätt!
Varför köpa en konsoll för 3000:- när den finns på rinkaby för 642:-?!
Men ditt kommunala vattenbolag tar 3000:- med installation?! Eller var det 3000 hutlöst dyra pengar bara för konsollen?!
Varför köpa en konsoll för 3000:- när den finns på rinkaby för 642:-?!
Men ditt kommunala vattenbolag tar 3000:- med installation?! Eller var det 3000 hutlöst dyra pengar bara för konsollen?!
När kommunen bytte vår vattenmätare senast så klagade de på våra ventiler (ej kulventiler). Jag frågade då om de mot betalning kunde byta ut det de inte var nöjda med, t.ex hela konsollen med ventiler. De vägrade och hänvisade oss till en rörmokare. De erbjöd sig dock att gratis komma och stänga av vattnet ute i gatan vid ett byte. Jag tolkade det som att de inte fick konkurrera med privat verksamhet. Jag ringde till några rörfirmor, men de verkade ha alldeles för mycket att göra.
Ventilerna är fortfarande inte bytta.
Ventilerna är fortfarande inte bytta.
Det är ett företag jag har pratat med angående att dra nya utanpåliggande vattenrör i källaren då jag inte kommer åt de gamla rören i mellanbjälklagen. Fick veta att man måste ha vattenmätaren fast monterad i en konsoll och att den kostade ungefär 3000 kr...
Klicka här för att svara