4 030 läst ·
17 svar
4k läst
17 svar
Kommunen krånglar om våtrumslicens
Sida 1 av 2
Bygger nytt fritidshus i egen regi. Talade med handläggaren innan tekniska mötet. Han tog såklart upp den evinnerliga frågan om våtrumslicens enl. BBV.
Det har man ju inte såklart fast man har både praktisk och teoretisk erfarenhet. Har renoverat 4 badrum själv. Inget av dom har synliga fuktskador i efterhand. Samt har lusläst BBV's PDF om deras regler osv. osv.
Nu till frågan eller funderingen. Skulle man inte kunna låta en golvläggare lägga in den billigaste våtrumsmattan som finns och släppa upp den 5 cm på väggarna, får försöka övertyga honom om att slarva med primen bara.. Sedan tapetserar jag själv väggarna med våtrumstapet med lagom lite lim. Billigt skit förstås.
När slutbesiktning och inflyttningsbesked är klara river man ut plastmattorna och "renoverar" våtutrymmet bäst man vill. Kan ge mig den på att det blir billigare än att anlita en firma som göra hela rasket från början.
Kommer ju troligen inte bli skador på skivorna heller om man kör våtrumsskivor överallt i stället för kartonggips. Man får ju vara lite listig med röranpassningar osv. så dom räcker till när tätskikt + kakel tillkommer
Galet jag vet, och inte speciellt roligt att riva ut badrummet när man precis flyttat in (-: Men är det möjligt tro?
Det har man ju inte såklart fast man har både praktisk och teoretisk erfarenhet. Har renoverat 4 badrum själv. Inget av dom har synliga fuktskador i efterhand. Samt har lusläst BBV's PDF om deras regler osv. osv.
Nu till frågan eller funderingen. Skulle man inte kunna låta en golvläggare lägga in den billigaste våtrumsmattan som finns och släppa upp den 5 cm på väggarna, får försöka övertyga honom om att slarva med primen bara.. Sedan tapetserar jag själv väggarna med våtrumstapet med lagom lite lim. Billigt skit förstås.
När slutbesiktning och inflyttningsbesked är klara river man ut plastmattorna och "renoverar" våtutrymmet bäst man vill. Kan ge mig den på att det blir billigare än att anlita en firma som göra hela rasket från början.
Kommer ju troligen inte bli skador på skivorna heller om man kör våtrumsskivor överallt i stället för kartonggips. Man får ju vara lite listig med röranpassningar osv. så dom räcker till när tätskikt + kakel tillkommer
Galet jag vet, och inte speciellt roligt att riva ut badrummet när man precis flyttat in (-: Men är det möjligt tro?
Men stämmer det verkligen att man kan kräva "våtrumlicens" vid byggnation, vart finns det reglerat?
Låter mycket märkligt.
Du måste kunna göra ditt våtrum själv enligt normerna och dokumentera det med fotografier de olika stegen med tätskikt vid framtida problem och ev. kontakt med försäkringsbolag.
Låter mycket märkligt.
Du måste kunna göra ditt våtrum själv enligt normerna och dokumentera det med fotografier de olika stegen med tätskikt vid framtida problem och ev. kontakt med försäkringsbolag.
Jag har ju inte haft mötet än. Men handläggaren mumlade nåt om våtrumslicens. Fattar inte vad dom har med det att göra. Det är väl i så fall försäkringsbolaget som borde ha synpunkter. Kommunen borde hålla fingrarna från kakburken. Jag kommer se till att KA'n för in det som egenkontroll och vara noga med att dokumentera alla moment. Finns ju som sagt ingen lag som reglerar detta som det gör med el.
Väldigt vad mycket vatten jag får på min kvarn: http://www.byggahus.se/forum/ovriga-diskussioner/193630-hur-resonerar-kommunerna.html
Våtrumslicensen är en helt kommersiell konstruktion, det är inget lagkrav. Det kan möjligen bli en affär mellan dig och ditt försäkringsbolag. Din handläggare har väl bara snappat upp ytterligare ett sätt att krångla till det för husbyggarna. Förmodligen sitter de och skattar åt er på fikarasten: "...jag bara antydde nåt om 'våtrumslicens', och jisses vad skraj han blev, he he he...".
Våtrumslicensen är en helt kommersiell konstruktion, det är inget lagkrav. Det kan möjligen bli en affär mellan dig och ditt försäkringsbolag. Din handläggare har väl bara snappat upp ytterligare ett sätt att krångla till det för husbyggarna. Förmodligen sitter de och skattar åt er på fikarasten: "...jag bara antydde nåt om 'våtrumslicens', och jisses vad skraj han blev, he he he...".
Thomas Lundquist
Bannad
· Stockholm
· 745 inlägg
Thomas Lundquist
Bannad
- Stockholm
- 745 inlägg
Enklaste och billigast är väl att du går kursen själv. Alternativet är att du hittar en med licens som gör tätskiktet.
Jag tycker det är bra att kommuner gör så gott dom kan för att slippa "fuskbyggen".
Alla självbyggare är inte lika bra på praktik som teori.
Det här är framtiden så det är nog bara vänja sig. Elarbeten är hårt styrda idag och i framtiden kommer nog vatten och tätskikt ha liknande direkta krav. Idag är dom lite för luddiga i BBR.
Jag tycker det är bra att kommuner gör så gott dom kan för att slippa "fuskbyggen".
Alla självbyggare är inte lika bra på praktik som teori.
Det här är framtiden så det är nog bara vänja sig. Elarbeten är hårt styrda idag och i framtiden kommer nog vatten och tätskikt ha liknande direkta krav. Idag är dom lite för luddiga i BBR.
Skulle gärna gå kursen själv men tror du man får det? Å nej det måste man vara plattsättare för enligt byggkeramiska rådet. Utstuderad protektionism. Eller moment 22 hur man nu väljer att se på det.
Thomas Lundquist
Bannad
· Stockholm
· 745 inlägg
Thomas Lundquist
Bannad
- Stockholm
- 745 inlägg
OK, förr kunde hempulare gå kursen.
Men jag kan tycka att det är bra att man stramar åt vilka som ska ha behörighet. Då kommer behörigheten tillslut betyda något.
Anlita någon då som har behörighet med tätskiktet.
Men jag kan tycka att det är bra att man stramar åt vilka som ska ha behörighet. Då kommer behörigheten tillslut betyda något.
Anlita någon då som har behörighet med tätskiktet.
Gurkan: är det verkligen så? Jag har för mig att vem som helst får gå utb. MEN bara företagare / eller anställda plattsättare kan bli behöriga
Nu löser du ju inte ditt problem...
Men jag tror inte heller att kommunen kan kräva att du ska anlita en behörig firma
Nu löser du ju inte ditt problem...
Men jag tror inte heller att kommunen kan kräva att du ska anlita en behörig firma
Varför ska TS behöva ta till en så extrem åtgärd som att själv studera/bekosta en våtrumslicens bara för att kommunens handläggare av någon anledning fått för sig att han ska gå över sina befogenheter? Det enklaste och billigaste är naturligtvis att tjänstemannen gör det han ska och inget annat.
Är förresten våtrumslicensen "enkel och billig"? Enligt en golvläggare jag pratade med så var den väldigt dyr och komplicerad att skaffa och underhålla.
Är förresten våtrumslicensen "enkel och billig"? Enligt en golvläggare jag pratade med så var den väldigt dyr och komplicerad att skaffa och underhålla.
Jag har väldigt svårt att tro att kommunen kan ställa krav på TS måste anlita ett företag som har en behörighet utfärdat av byggkermaikrådet, så mitt råd är att dubbelkolla saken igen och få svart på vitt vad kommunen ställer för krav.
Även om det säkert är en våt
dröm för vissa företag och branschorganisationer att det skulle vara ett tvång att anlita ett särskilt företag för alla jobb som rör våtutrymmen så tror jag aldrig att det kommer att bli verklighet.
Du har säkert helt rätt att alla självbyggare inte är lika bra på praktik som teori(konstigt vore väl annars), men i de flesta fall så kanske kunskapen och det praktiska handlaget räcker till för de som ändå väljer att göra sitt våtrum själv. Dessutom verkar det finnas en hel del att önska gällande både den praktiska och teoretisk kunskapen gällande våtrumsarbeten för allt för många företag som urför den typen av arbete och dessutom är behöriga enligt exempelvis BBV, så att anlita ett företag är tyvärr knappast någon garanti för att arbetet utförs korrekt. Så är man någorlunda händig och har ett medelmåttigt läshuvud och samtidigt är villig att ta till sig regelverket så kan man nog lyckas få till ett anständigt våtrum även om man är en självbyggare.Thomas Lundquist skrev:
BBR ställer väl krav på utförandet och inte vem som utför arbetet eller har jag missat något. Så länge arbetet är gjort fackmässigt enligt gällande regler så har varken kommuner, försäkringsbolag, staten eller andra några synpunkter på vem som utför arbetet. Och jag har svårt att se att boverket skulle ställa krav på att utöver funktionen så ska arbetet utföras av företag som dessutom ska vara anslutet till en visst branschförening.Thomas Lundquist skrev:
Även om det säkert är en våt
Redigerat:
Det finns ingen lag eller regel som säger att du behöver licens, kommunnen kan inte heller kräva det.
Det är upp till dig att göra på rätt sätt om skadan skulle inträffa.
Men dagens våtrumssystem är lika enkelt som att tapetsera, bara läsa på hur man gör, både en och två ggr.
Dokumentera allt, så du kan bevisa för ditt fskb att du gjort på rätt sätt om något skulle hända.
Vad är det som säger att en licenserad skulle göra jobbet bättre, ingenting.
Det är upp till dig att göra på rätt sätt om skadan skulle inträffa.
Men dagens våtrumssystem är lika enkelt som att tapetsera, bara läsa på hur man gör, både en och två ggr.
Dokumentera allt, så du kan bevisa för ditt fskb att du gjort på rätt sätt om något skulle hända.
Vad är det som säger att en licenserad skulle göra jobbet bättre, ingenting.
Lyssna inte så mycket på kommunen är mitt råd. De snackas en massa på det tekniska samrådet men sen kan verkligheten vara en annan som tur är. Tjänstemännen har sina regler och egna idéer att informera om sen har man lite fri tolkning att tänja på detta 
Moderator
· Stockholm
· 57 804 inlägg
När vi byggde på en våning på en del av huset så ställde kommunen krav i bygglovet på att vi skulle ändra dagvattenhanteringen. Vår KA konstaterade bara att det har de inte rätt att kräva när bygget inte ökar dagvattenmängden. Det var ingen ändring av byggnadsytan. Så han menade på att det kravet var det bara att strunta i. Hoppas han hade rätt...
Det var lite spännande att han bara struntade i kravet utan att ta upp en diskussion ens.
Det var lite spännande att han bara struntade i kravet utan att ta upp en diskussion ens.
Produkter som diskuteras: "dagvattenhanteringen"
Regnvattenränna 2-pack Mr Flowout
Leder bort vatten från husgrunden
1 046 kr inkl moms
Läs mer
