13 318 läst ·
55 svar
13k läst
55 svar
Rättslös?! Jättefaktura från elektrikern
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Fast nu var det väl antalet timmar det handlar om. Moms på 80 timmar betyder ju inte att man tar upp 20 timmar mer...
Redigerat:
Lagen ovan var ju osedvanligt tydlig och på konsumentens sida. Den fråga som ska ställas är väl snarare:Smile.75 skrev:
Varför gjorde inte ansvarig på firman upp ett skriftligt avtal INNAN dom kom dit och började. En uppskattning från montören på plats är ju inte det bästa sättet om man vill ha betalt till fast pris.
Nu ska vi inte vara såna.dumle skrev:
Tycker du inte det finns tillräckligt med idioter där ute i världen redan.
Visst kan man göra så om man inte har något problem med att vara oärlig och dum. Men i tråden bör vi nog hålla oss till så korrekta saker som möjligt, här vill vi att rätt ska vara rätt.
Inte att fel ska bli ännu mer fel.
Jag menar att man kan med ett sådant uttalande visa på dumheten i att överfakturera utan kontrakt, och därmed väcka intresse att mötas på i förväg utsatt plats, dvs utfört arbete och 80 timmars fakturering.Mikael_L skrev:Nu ska vi inte vara såna.
Tycker du inte det finns tillräckligt med idioter där ute i världen redan.
Visst kan man göra så om man inte har något problem med att vara oärlig och dum. Men i tråden bör vi nog hålla oss till så korrekta saker som möjligt, här vill vi att rätt ska vara rätt.
Inte att fel ska bli ännu mer fel.
Edit: personligen skulle jag bli ganska sur efter ett bedrägeriförsök, som jag tolkar falska uppgifter om närvaro som. Uppsåtligen eller inte.
Redigerat:
Ja mot vissa kanske en chock-strategi kan fungera, men generellt drar man nog troligen bara igång ett större krig än nödvändigt.
Och sen ... Om det i slutändan kommer så långt som till rätten blir ett sådant här fall ganska mycket ord mot ord och en fråga om vem som verkar mest trovärdig.
Då är det inte bra att ha gett motparten ett bevis på att man själv håller på och jiddrar.
Jag tror att TS måste börja med att få koll på om det hela kan stämma. Dvs att uppskatta rimligheten i tiden för utfört arbete.
Det kan ju eventuellt vara så att det faktiskt är korrekt, men klantigt redovisat. Då är det moraliskt riktiga att faktiskt betala. Även juridiskt kan det vara det smartaste, att vinna ett mål mot något som i princip var rimligt är nog en uppförsbacke.
Så det var därför jag tyckte att du borde försöka få en rimlighetsbedömning från en tredje part.
Är sen allt både orimligt samt fel enligt den första kostnadsuppgiften så är det väl bara att betala den del som är rimlig och/eller ursprungligt kostnadsförslag och bestrida resten av beloppet.
Och sen ... Om det i slutändan kommer så långt som till rätten blir ett sådant här fall ganska mycket ord mot ord och en fråga om vem som verkar mest trovärdig.
Då är det inte bra att ha gett motparten ett bevis på att man själv håller på och jiddrar.
Jag tror att TS måste börja med att få koll på om det hela kan stämma. Dvs att uppskatta rimligheten i tiden för utfört arbete.
Det kan ju eventuellt vara så att det faktiskt är korrekt, men klantigt redovisat. Då är det moraliskt riktiga att faktiskt betala. Även juridiskt kan det vara det smartaste, att vinna ett mål mot något som i princip var rimligt är nog en uppförsbacke.
Så det var därför jag tyckte att du borde försöka få en rimlighetsbedömning från en tredje part.
Är sen allt både orimligt samt fel enligt den första kostnadsuppgiften så är det väl bara att betala den del som är rimlig och/eller ursprungligt kostnadsförslag och bestrida resten av beloppet.
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Jag har inte reflekterat över detta men visst är det försök till bedrägeri! Jag skulle väl aldrig få för mig att säga till min arbetsgivare att jag har arbetat när jag i själva verket haft semester (eller jobbat någon annanstans)... Och skulle jag göra det på ett sätt som verkar satt i system så skulle jag förmodligen hamna i rätten.dumle skrev:
I väntan på att lyckas reda ut vad som ev är oskäligt, eller t.o.m helt uppåt väggarna kan man ju ändå betala en så stor del av fakturan som man anser vara helt ostridig. (Och att de jobben då är helt färdiga och inte har någon risk för backjobb).
Man har ingen generell rätt att hålla inne belopp som är ostridiga.
Så om din "utredning" tar tid så kan det vara lämpligt att delbetala.
Man har ingen generell rätt att hålla inne belopp som är ostridiga.
Så om din "utredning" tar tid så kan det vara lämpligt att delbetala.
Fortfarande ingen som hejdar sig och lyssnar om TS har beställt något utöver tidsuppgiften grundar sig på från början elelr om det förekommit avvikelser????
Sen snacket om avtal??? eh...TS har ett avtal med byggaren som är HE, elfirman är UE och gör sitt jobb efter givna handlingar.
TS ska ju alltså bestrida mot byggaren om han nu tycker fakturan är fel och byggaren ska sedan ta upp saken med elfirman.
Sen snacket om avtal??? eh...TS har ett avtal med byggaren som är HE, elfirman är UE och gör sitt jobb efter givna handlingar.
TS ska ju alltså bestrida mot byggaren om han nu tycker fakturan är fel och byggaren ska sedan ta upp saken med elfirman.
-MH- skrev:
Jo riktigt, men om man är av den uppfattningen att elektrikern är dyr, kan man kanske försöka klargöra vad som är vad, i fakturan, m a o , alla pengarna hamnar inte i elekrikerns ficka. När det gäller momsen, så är detta något som ställer till för vanliga kunder. Händer när jag lämnar pris, och tillägger att sedan kommer momsen till, varpå kunden kontrar, - men den drar du ju av............!
Frågar igen då:
TS, varför har du bytt elfirma mitt upp i allt?
Du säger även att de fakturerat för tid de inte varit på plats. Hur mycket tid är detta? 20 minuter, 1 timme, 2 veckor?
Materialanskaffning osv är något som kunden betalar för.
Hur vet du att de ej varit på plats denna tid?
Vill man vara säker på att veta vad slutsumman hamnar på så ta in en offert.
Men var då noga med att ta med ALLT du vill ha gjort, jobb som ej är med i offerten är extra, något som privatpersoner alltid glömmer.
TS, varför har du bytt elfirma mitt upp i allt?
Du säger även att de fakturerat för tid de inte varit på plats. Hur mycket tid är detta? 20 minuter, 1 timme, 2 veckor?
Materialanskaffning osv är något som kunden betalar för.
Hur vet du att de ej varit på plats denna tid?
Vill man vara säker på att veta vad slutsumman hamnar på så ta in en offert.
Men var då noga med att ta med ALLT du vill ha gjort, jobb som ej är med i offerten är extra, något som privatpersoner alltid glömmer.
det är väl klart som fan, att han har rätt att ta ut ett arvode på 10%, han har väl haft ett jobb med att fixa fram en elektriker informera och förklara för denna m m. Läs vad jag skriver, det är alltid svårt att ha med folk att göra som inte är vana att ha hantverkare i hemmet. Och det är detta som ligger bakom hantverkarnas vägran att lämna anbud eller höra av sig. till enkilda, m a o man vill inte ha bråket när fakturan överlämnas. Kanske bättre du engagerar i vad kommunalskatten användes till.............mariatherese skrev:
