5 438 läst ·
31 svar
5k läst
31 svar
Klinkerläggning i hallen
Sida 1 av 3
Hejsan byggahus!
Jag skall lägga klinker i hallen, har aldrig lagt klinker förut så det kommer bli ett spännande projekt.
Hade tänkt lägga dem lite förskjutna (vet inte vad det heter på fackspråk), se min "ritning" nedan
Vår hall är ganska liten, 136 cm bred. Plattorna är 60 x 30 cm.
Kan det bli några problem med att det blir väldigt smala bitar om jag väljer alternativ 2?
Vad tror ni blir snyggast?
Tack på förhand!

Jag skall lägga klinker i hallen, har aldrig lagt klinker förut så det kommer bli ett spännande projekt.
Hade tänkt lägga dem lite förskjutna (vet inte vad det heter på fackspråk), se min "ritning" nedan
Vår hall är ganska liten, 136 cm bred. Plattorna är 60 x 30 cm.
Kan det bli några problem med att det blir väldigt smala bitar om jag väljer alternativ 2?
Vad tror ni blir snyggast?
Tack på förhand!
I en bra knäck är det inga som helst problem att klippa till 7 cm bitar - efter ett felmått på en större yta så fick jag klippa till 2cm remsor från 60 plattor och det gick utan problem även det.
Små bitar är inte ett problem alls utan det är ju bara det faktum att det skall bli jämt och plant. Prova lägg ut de stora plattorna innan så du fåren känsla hur du vill ha det och jobba utifrån det - Mät och planera lite så du får minimalt med spill så blir alla lösningar du väljer troligen prima. Glöm inte av att kontrollera åt andra hållet så du vet om du måste klippa plattorna på längden.
Tänk på underlaget så att plattorna sitter, prima innan och se till att ytan är jämn och slät.
Små bitar är inte ett problem alls utan det är ju bara det faktum att det skall bli jämt och plant. Prova lägg ut de stora plattorna innan så du fåren känsla hur du vill ha det och jobba utifrån det - Mät och planera lite så du får minimalt med spill så blir alla lösningar du väljer troligen prima. Glöm inte av att kontrollera åt andra hållet så du vet om du måste klippa plattorna på längden.
Tänk på underlaget så att plattorna sitter, prima innan och se till att ytan är jämn och slät.
En grej att fundera på innan du väljer lösning, placering av möbler, nu får det inte plats så mycket med tanke på ytan men ändå. klädhängare, skoställ, entrematta och kanske någon byrå. Hur mycket syns fogarna och var, ett tips bara.
Tack så mycket för svaren, inga problem att lägga något av alternativen då.
Hur mycket kan jag räkna med att fästmassan bygger på höjden?
Jag provade att lägga en klinker mot parkettgolvet jag har lagt fram till hallen och klinkerplattan ligger ca 0,5 cm under parketten. Kommer det att fungera utan större problem?
Hur mycket kan jag räkna med att fästmassan bygger på höjden?
Jag provade att lägga en klinker mot parkettgolvet jag har lagt fram till hallen och klinkerplattan ligger ca 0,5 cm under parketten. Kommer det att fungera utan större problem?
Det låter ju bra, tack för svaret!Stefan N skrev:
Nu har jag en till fråga
Det ligger en plastmatta på golvet i dagsläget, jag har läst att det går att lägga klinker direkt på plastmattan om man bara förbehandlar den. Är det något som ni skulle avråda mig från att göra?
Är det bättre att ta bort plastmattan och försöka göra rent betongen från lim och skit?
Tack på förhand igen!
Tack igen för svar.Stefan N skrev:
Jag har läst på lite och det verkar vara delade meningar om klinker på plastmatta.
Som jag har förstått det är det bara risk för att fästmassan kommer lösa upp plastmattan. Ingen risk för att det rör sig något tror jag då mattan är limmat direkt på betong.
Om jag tvättar, slipar och primar mattan borde det inte vara några problem om jag använder någon ok fästmassa?
http://www.gvk.se/godkanda-produkter/fastmassa-pa-plastmatta
Anledningen till att jag inte vill ta bort plastmattan är dels jobbet och dels att nivåskillnaden mellan parketten och klinkers kommer vara ännu större då.
Du skriver "nivåskillnaden kommer vara ännu större då". Ta bort mattan, och flytspackla med uniplan eller liknande till den önskade höjden, då får du rätt höjd och mattan är borta. Om du behåller mattan och det skulle stöka om några år, så kommer du ångra ihjäl dig.
Nu ska jag iofs flytta om några månader men jag vill ju inte att ev köpare ska få problem om några år. Flytspackla är ett alternativ, dock inget jag har gjort förut men det skall väl inte vara allt för stora problem.Goteborg skrev:
Varför skulle det bli problem efter ett antal år? Är det pga mattan kommer lösas upp, trodde man kunde skydda sig mot det genom att använda fästmassa för plastmatta?
Jag har ingen aning hur en matta beter sig under, kanske inte är något problem över huvud taget. Tänker bara "på hur jag hade gjort". Och i min värld vill jag ha utgångspunkten från början, dvs betongrent i detta fall. Men o andra sidan, om du ändå ska sälja? varför engagea sig och lägga om golvet? kommer det verkligen generera en värdeökning som motsvarar det du lägger ner i pengar?
Nu skall jag snart börja kapa och lägga klinker!
Men jag har inte bestämt mig hur jag skall lägga dem, vilket mönster tycker ni är snyggast/bäst?
Måtten är ungefärliga, fogarna kommer att göra så det inte riktigt stämmer.

Men jag har inte bestämt mig hur jag skall lägga dem, vilket mönster tycker ni är snyggast/bäst?
Måtten är ungefärliga, fogarna kommer att göra så det inte riktigt stämmer.

Redigerat:
Vi funderade på det men lägger jag dem på det här hållet känns hallen bredare och det kan behövas då den som sagt är ganska smal. Men tack för tipset.Moki skrev:
