Jag tänkte det vore kul att ha en tråd med länkar och/eller bilder på häftiga hus runt om i världen.
Jag tänkte också att det bör nå en liten viss miniminivå, så att minst hälften av husen i tråden "Coola hus till salu" absolut inte platsar.
Jag tycker inte att det ska vara något absolut krav på att huset ska vara vare sig världsberömt eller arkitektritat, men att det ska i sitt uttryck ändå närma sig denna kategori av hus.
Så jag börjar med några här och nu:
Fallingwater:
Frank Lloyd Wright's häftiga bygge mitt i skogen över ett litet vattenfall:

http://www.wright-house.com/frank-lloyd-wright/fallingwater.html
Sen har jag snuddat vid Case Study House No. 22, Stahl House, i en tridigare tråd, men lyfter fram det huset igen.

http://www.latimes.com/features/home/la-hm-stahlhouse-pictures,0,5213474.photogallery
http://www.iamnotastalker.com/2009/03/13/the-most-photographed-home-in-the-world/
Det finns som regel hur många sidor som helst på nätet om de respektive husen, så är man sugen på ytterligare information eller bilder är det bara att googla.
Jag tänkte också att det bör nå en liten viss miniminivå, så att minst hälften av husen i tråden "Coola hus till salu" absolut inte platsar.
Jag tycker inte att det ska vara något absolut krav på att huset ska vara vare sig världsberömt eller arkitektritat, men att det ska i sitt uttryck ändå närma sig denna kategori av hus.
Så jag börjar med några här och nu:
Fallingwater:
Frank Lloyd Wright's häftiga bygge mitt i skogen över ett litet vattenfall:

http://www.wright-house.com/frank-lloyd-wright/fallingwater.html
Sen har jag snuddat vid Case Study House No. 22, Stahl House, i en tridigare tråd, men lyfter fram det huset igen.

http://www.latimes.com/features/home/la-hm-stahlhouse-pictures,0,5213474.photogallery
http://www.iamnotastalker.com/2009/03/13/the-most-photographed-home-in-the-world/
Det finns som regel hur många sidor som helst på nätet om de respektive husen, så är man sugen på ytterligare information eller bilder är det bara att googla.
Medlem
· Stockholms län
· 221 inlägg
60 år efter att det byggdes är nog detta fortfarande den mest extrema villan jag någonsin sett.
man kan tycka vad man vill om det men en sak är säker, det krävs bra mycket mod för att rita och bygga något sånt här:
the glass house, phillip johnson 1949

man kan tycka vad man vill om det men en sak är säker, det krävs bra mycket mod för att rita och bygga något sånt här:
the glass house, phillip johnson 1949

Det finns ingen toa i "the glass house", antar jag. 
http://milanesegal.blogspot.com/2011/06/glass-house-by-philip-johnson.html
http://milanesegal.blogspot.com/2011/06/glass-house-by-philip-johnson.html
Medlem
· Stockholms län
· 221 inlägg
stora arkitekter går inte på toa.
skämt åsido så ligger badrummet i den runda tegel-prylen.
kan tilläggas att huset ligger väldigt ensligt så det finns inga grannar och insyn är ingen issue, dessutom hör ett antal andra byggnader till ägorna, bland annat ett galleri för den privata konstsamlingen samt gästhus mm.
skämt åsido så ligger badrummet i den runda tegel-prylen.
kan tilläggas att huset ligger väldigt ensligt så det finns inga grannar och insyn är ingen issue, dessutom hör ett antal andra byggnader till ägorna, bland annat ett galleri för den privata konstsamlingen samt gästhus mm.
Just det, han byggde det ju åt sig själv. Och tänker alltså aldrig sälja det.simon_isacsson skrev:
OK, då fortsätter jag i trådens ämne, och vänder blicken mot Sverige, Skåne närmare bestämt.
"Baron House" av John Pawson
(Lite märkligt är att alla bilder man hittar så visar alla ett av allt att döma tomt och obebott hus.


http://coolboom.net/architecture/baron-house-by-john-pawson/
http://en.urbarama.com/project/baron-house
Baron House är nog ett av de snyggaste husen jag sett "IRL" i Sverige. Jag och en väninna ägnade flera timmar åt att bara hitta till huset. Vi fick fråga på många ställen innan vi hittade rätt. Huset ligger mitt i böljande åkrar men ändå tillräckligt långt från allmän väg för att inte synas. Sista biten var det enskild väg med ett antal övervakningskameror utplacerade. Först tänkte vi vända,men tänkte att har vi letat så länge så skall vi banne mig se huset också.
Huset är alltså helt vitt med vita väggar och vitt plåttak och mycket raffinerat "enkelt" i designen. Det finns t.ex. inga hängrännor eller stuprör. De svarta "luckorna" är skjutdörrar framför fönster och dörrar och dras åt sidan när familjen är där. Även trädgården är mycket enkel, garanterat arkitektritad den också.
Tycker att bilderna inte riktigt får fram den otroliga känslan man får av huset när man ser det på avstånd. En absolut alldeles speciell tolkning av en "skånelänga".
Huset är alltså helt vitt med vita väggar och vitt plåttak och mycket raffinerat "enkelt" i designen. Det finns t.ex. inga hängrännor eller stuprör. De svarta "luckorna" är skjutdörrar framför fönster och dörrar och dras åt sidan när familjen är där. Även trädgården är mycket enkel, garanterat arkitektritad den också.
Tycker att bilderna inte riktigt får fram den otroliga känslan man får av huset när man ser det på avstånd. En absolut alldeles speciell tolkning av en "skånelänga".
Maison Bordeaux av Rem Koolhaas.
http://www.orgone-design.com/blog/maison-a-bordeaux-rem-koolhaas/
http://breemiller3251765.blogspot.se/2011/03/maison-bordeaux-rem-koolhaas.html
Google finner massor med siter och bilder, om ni vill se mer.
Men framförallt kan ni på SVT-play se en dokumentär om hur det dagliga livet i villan fungerar, sett ur hushållerskans perspektiv.
http://www.svt.se/k-special/se-program/del-1-367?autostart=true
Det är öppet för visning endast tre veckor till !
Hinner man inte se det nu, men vill se det senare kan detta kanske fungera:
http://pirateplay.se/
Fungerade för mig iaf.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
http://www.orgone-design.com/blog/maison-a-bordeaux-rem-koolhaas/
http://breemiller3251765.blogspot.se/2011/03/maison-bordeaux-rem-koolhaas.html
Google finner massor med siter och bilder, om ni vill se mer.
Men framförallt kan ni på SVT-play se en dokumentär om hur det dagliga livet i villan fungerar, sett ur hushållerskans perspektiv.
http://www.svt.se/k-special/se-program/del-1-367?autostart=true
Det är öppet för visning endast tre veckor till !
Hinner man inte se det nu, men vill se det senare kan detta kanske fungera:
http://pirateplay.se/
Fungerade för mig iaf.
Medlem
· Stockholms län
· 221 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Haus Willimann - Lötscher i Schweiz av Bearth + Deplazes är en väldigt fin liten alpstuga
http://bearth-deplazes.ch/de/projekte/wohnhaus-willimann-loetscher-sevgein/
Utan övriga restriktioner finns ju hur mycket som helst. För övrigt tycker jag det är väl subjektivt exakt VAD som är 'häftigt'. Mikael L får gärna förklara. Är det bara svindyrt som avses? Högsta möjliga pris per m²?
Här hittar ni en del, mest amerikanskt.
http://fuckyeahawesomehouses.tumblr.com/archive
Här hittar ni en del, mest amerikanskt.
http://fuckyeahawesomehouses.tumblr.com/archive
Bump.Litet roligt hus från Polen. Väldigt kul. Och dyrt.http://centrala.net.pl/our-work/keret
