Hej på er!

Fast det är mitt i vintern funderar jag på staket och grindar!

Om man ska göra en grind med en rektangulär ram för att fästa spjälorna i, hur hög bör man göra ramen om den blir 1,6 m lång?? Det bästa vore om det räckte att den blir ca 65 cm hög men jag vet itne om det funkar...



Tack för er hjälp!
 
Rätt byggd ska det nog inte var några problem. I möbelsnickeriforumet finns gott om duktiga finsnickare som säckert kan ge bra tips på en stabil lösning.
 
Långa grindar bygger man väl som flera N på raken NNN, och då med gångjärnet till höger i bild.
 
Ok, ja det kanske är bättre än att fälla in ett " X " som jag tänkte göra
 
Ja, det blir som ett fackverk, syftet är att flytta kraften ned till det nedre gångjärnet.

Sen om det funkar rent praktiskt på 1,6 x 0,6 m vet jag inte.
 
Ja, snedsträvor är ju e del, en annan att få så momentstarka fogar i hörnen som möjligt.
 
Ja fogningen ja, jag tänkte ju lim-skruva hörnen, sågar av ändarna halvt-i-halvt, eller måste man göra tappar och använda kilar, om ni förstår hur jag menar
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.