Senaste inläggen
Avemo: Så här skriver Arbetsmiljöverket om arbeten med asbesthaltiga material. https://www.av.se/halsa-och-sakerhet/kemiska-risker/tillstand/asbest/tillstand-for-bearbetning-och-behandling-av-asbest/ ”Enstaka hål får dock borras utan tillstånd om den totala tidsåtgången är kortare än en persontimme. Detta gäller vid max tre tillfällen per år.” Det var utomhus och du har inte varit
Pin: [citat] Det där har varit till salu lääänge. Tecken på alldeles fel prislapp.
Ellenkaramellen: Att fastighetsreglering bara är att fylla i en blankett och ange ett pris stämmer inte. Visst - man ska fylla i blanketten, men bl a måste man kontakta sin kommun och få godkännande (skriftligt) eftersom man inte får stycka av hur mycket som helst från en befintlig fastighet och överföra till en annan. Lantmäteriets uppskattade pris är 50-60’ för en fastighetsreglering. Om man inte
Affärsexperten: Hej Det här visar egentligen hur svårt det är att jämföra offerter enbart utifrån pris eller antal timmar. Två offerter kan skilja väldigt mycket och ändå båda vara rimliga – beroende på vad som faktiskt ingår. När man jämför offerter brukar jag alltid börja med omfattningen. Ska gammal panel bytas? Ingår ställning, plåtarbeten, fönsterrenovering, skrapning, grundmålning
LaT: Visst känns det seriöst när brunsåsen tecknar ett hemligt avtal om bygge av kärnkraft. Vi väljare/medborgare får ingen information om vad det kommer kosta oss varken som konsumenter eller skattebetalare. Blir väl i bästa fall ett nytt Nuon X 10/100
Affärsexperten: Tråkigt att det blev en sådan process, men skönt att det till slut fick ett avslut. Jag tycker också att den här tråden visar hur viktigt det är att lägga tid p offerten och avtalsvillkoren innan arbetet påbörjas. När en tvist väl har uppstått handlar diskussionen ofta om juridik, men många konflikter hade kunnat undvikas om omfattning,villkor och förväntningar varit tydligare
Spikbjörn: Om du inte isolerar eller sätter panel på väggarna, så vill du kanske ha ett par längder bkom ryggen som ryggstöd, så att du slipper "riva" ryggen mot puts och sten. Isoleringen behövs inte för att få upp värmen (men lite isolering och därmed en mindre volym dessutom kan kanske snabba på tiden något att värma upp luften. Men bastar man inte extremt varmt, och fuktigt så är det
Television_Set: [citat] På vår gata kommer det max en per år, om ens det, sopbilar kommer 52 ggr per år.
lbgu: [citat] Det finns väl inte något vettigt skäl att tacka ja ifall det går att vägra den. Ersättningen lär vara rätt låg. I princip är det som att du säljer en del av din tomt för antagligen under marknadsvärde. Ett rimligt pris vore väl ifall man slapp nätavgiften så länge stationen fanns på ens mark eller något liknande. Då skulle jag kunna tänka mig att tacka ja ifall den
SågspånPappspikEternit: Kul att på riktigt få något att jobba med! (Och extra kul att du var den enda som tyckte det.) Blev hur bra som helst, du har verkligen gjort något med all den potential jag gissar att du såg i din fantasi 😀!
Centano: Hur är skicket på de andra plintarna är de lika skadade eller ser de hela ut?
Affärsexperten: Jag har tyvärr inga tips på firmor i Stockholm. Däremot skulle jag nog lägga minst lika mycket fokus på offerterna som på själva företaget. Ett seriöst företag lämnar oftast en tydlig offert där det framgår vad som ingår, vad som eventuellt tillkommer och hur arbetet är tänkt att utföras. Det är ofta där man upptäcker skillnaderna mellan olika entreprenörer. Ta gärna in
Kattkvinnan: [bild] Möt vår strykarkatt med trasig höft. Han lever inte längre, men vi handikattanpassade huset åt honom.
wolfgang1: [citat] Du har rätt, tack! Gjorde det förra året så jag minns fel.... men bra att de går att köpa nånstans
DanielSt81: [citat] Verkar finnas olika lösningar när man finansierar: https://www.volvocarretail.se/finansiering/billan Kanske beror på räntan vad folk väljer, vet inte. Har själv bara kört via egen bank.
Tord55: [citat] Sätt dit en dosdimmer och en tryckknapp
Cayenne57: [citat] Jag köpte ett attefallshus i byggsats på hösten när den här firman hade 15% rabatt. Jag har gjort det mesta själv och hojtat på barn och vänner vid behov. Jag kan inte säga exakt vad det kostat, totalt kanske 200 tkr plus tomten
elpaco: [citat] Det är bra att klargöra vad som ingår. I detta fall så var ju själva grundservice ett paketpris. Men sedan ingick visst tex inte servicebil i det paketet .. Dock behöver du aldrig oroa dig för inkl/exkl moms. Alla prisuppgifter till privatkund måste specas inkl moms.
g.kraft: Stilig! För andra och till nästa gång. Ibland kan det vara enklare att tejpa fast maskeringstejp med klister utåt, markera med penna för hålen och sen trycka till träbiten över tejp så att den fastnar. Mindre exakt men snabbare om man inte har färdiga stift.
hanli755: Tack för input! Vi fortsätter fundera och tänker inte stressa fram något. Det ska bli (tillräckligt) bra 😊
useless: [citat] Man kan leka med utsläppen från dom om man vill. Till skillnad från utsläppen från jetplan.
Jockebertilsson: Hej, nu är det ju varmt ute, tillopp och retur är kalla men ändå är fördelaren varm på det silvriga röret och ljummet på fördelaren där vattnet går ut i slangarna och LK motorerna är också varma? Ska man dra ut sladden nu på sommaren? Tack för hjälp.
Snikholt: [citat] Nåja jag ska inte sjunka till att gå på dina beten. Jag är övertygad om att du egentligen är mycket väl medveten om att den förändring som pågår nu saknar motstycke. Ditt ”ändamålsenliga” är inte mitt dito, typ.
useless: [citat] Fyrvägsventilen sitter inuti utedelen. Det är en magnetventil som byter riktning på kylmediet när den växlar mellan värme och kyla.
Elroboten: "15 000 kWh, villa, 238 m², 12% mer än genomsnittet ..." En medlem har uppdaterat sin elförbrukning. Jämför din elförbrukning
BirgitS: Det är en stor affär du står i begrepp att utföra, den ska vara formell. Det är inte fråga om att köpa en begagnad cykel. Det finns många klausuler som är viktiga. Bra att du har pratat med kommunen!
Anders Fors2: Har haft hus lgh på franska rivieran i 19 år aldrig sett eller har hört talas om kackerlackor Däremot när vi köpte radhus i torrevija var det hur mycket som helst Vi sålde ganska fort pga detta problem