Hustillverkare
helixa: Hej & Grattis! :D Visst är det en härlig känsla när huset kommer, det är ju det här man väntat på så länge!! Vi fick vårt hus i slutet av mars förra året, mitt i vintern men det var fint just då som tur var. Ett par dar innan när takstolarna kom var det snöstorm, då var man lite nervös... Skönt o ha laggt plasten innan huset kom på. Vi lade i efteråt...Det var bökigt!
linda73berglund: Får man vara nyfiken och fråga var ni byggt nånstans? VIlken hustyp?
sandhall: Har byggt ett egenritat 1½-planshus med OnsalaVillan på totalentreprenad (ej målat/tapetserat). Är också väldigt nöjda. De problem som dykt upp på vägen har det aldrig varit några problem att lösa. De har en bra grundstandard och det är rimliga priser om man vill uppgradera. Allt materiel ingår (även tapeter och färg vilket inte alltid är fallet hos andra).
Tedde: Röstade på enplans. Tycker det är skönt med allt i ett plan!
Lowet: 350 000kr för 100kvm utan inredning. Inredningen borde ju kosta från 40-100 000 beroende på hur du ska ha det. Det är vad jag har hört Självklart ska man i detta läge fundera på vad kostnaden blir för ny bygge och vad fördelarna i så fall är. Går prislappen över 1 miljon, vilket låter mycket, så skulle jag fundera på nytt hus.
galnahusbyggarna: Hej hej. Vi har just köpt en tomt och är intresserade av två olika hus. Det ena har vi fått prisuppgifter på men det andra som vi undrar över är Örtstigen. Någon som har pris på både med oinredd övervåning och inredd övervåning?
kobban: Vi bygger ett stocksund. Har gjort några få ändringar till planlösningen. 1) Hela planlösningen är spegelvänd jämfört med orginalritningen, dvs kök till vänster när man kommer in från entren, etc. 2) Vi har tagit bort väggen mellan matsal och vardagsrum, samt vägg in mot vardagsrum från hallen - för att öppna upp och få det lite mer luftigt. 3) Precis till höger när man
Mli: Vi ska antagligen bygga i Karlshamn, Blekinge. Vet någon om FH har några visningshus runtom i södra Sverige?
lier: Vad jag vet så kan man få extra fönster och flyttad inspektionslucka för grunden. På ö-våning så får man bygga hur man vill. Det e ett åtagande ä-hus inte gör. Men flyttning av väggar gör dom inte.
Missb: Hej vi bygger med Sävsjö nu och huset kommer v41. Ända erfarenhet jag har för tillfällit är av säljaren. Vi jobbar med delad entr. och har anställt en hel del folk själv. Som sagt innan, inte det billigaste men vi ville få vad vi betalar för och känner oss nöjda med vårt val.
Sylvester: Vi fick rabatt på materialsatsen och så fick vi med en del grejer. Anledningen till rabatten på materialsatsen är att Eksjöhus inte hade sålt ett sådant hus som vi bygger i hela stockholmsområdet, vilket gjorde att vi fick 5 % rabatt. Utöver det så fick vi bland annat med en balkong i priset. Man kan nog säga att vi hade en skopa tur med tidpunkten vi gjorde upp vår affär, i slutet
odin: Hej Skulle vilja veta mer om Villa sand hem . Har ni bilder så är det uppskattat! MVH :D
Janet_Johan: Problemet med att centerera den skulle enligt Älvsbyhus själva vara att trappan går mitt i huset. Jag säger inte att det inte går, men enligt dom så skulle det inte gå.
jessicaodanne: Jag skulle glömma Lb-hus, när man tittar närmre på deras priser och kvalitet så är det inte så mycket billigare än ett vanligt kataloghus. Så mitt förslag till er är att rita ert drömhus och sen lämna ut till olika husleverantörer för offert. Att bygga nytt hus är en stor grej då ska man inte kompromissa för mycket. Vi var inne på att bygga Ugglan 159 med LB-hus, men efter ett
Sott: Undrar om här är ngn som har ngn erfarenhet av polska hustillverkare? Har hört från en bekant om ett företag som verkar intressant. Ngn som har byggt eller har ngn bekant som byggt?
lier: Ett torgrim restes på vårat område i måndags var in och kikade lite. Det ända jag tyckte var en besvikelse var att stora toan på nedervåningen inte var så stor. I övrigt så ser det ut att bli ett fint hus, gillar den öppna planlösningen mellan kök och vardagsrummet ;) Nu har vi ett torgrim ett mimer ett bjarke och ett freja tror jag det heter på vårat område där vi bygger. Till
fubar: Angående ljudisolering: I förra huset hade alla rummen förbindelse med varandra genom tilluften (luftburen värme). Detta spred ljuden tvärs genom huset mer än rakt genom väggarna... Så det finns säkert många detaljer att tänka på.
jedwardh: Vad jag förstod så tänkte de inte ta med sig sitt skräp. Det var upp till ig att hyra container eller att på annat sätt få bort överblivet byggmatrial.
aclei: Är det någon här inne som har erfarenhet av Nordic Prefab House i Estland? Hälsningar aclei
Chrille2: Smålandsvillan har bra priser på material på ovanvåning( Jönköping säljare) Har fått offert på 38.000 plus moms för allt byggmaterial. Isover isolering , reglar, innerdörrar, gips, byggfolie, ;) vill säga hela rubbet.
Melki_: Hej Det är inget lätt beslut att hitta rätt hus och tillverkare. Vi har precis byggt klart ett A-hus. Vad exakt vill du veta? V är nöjda med allt kring vårat hus,,kalkyl som höll,bra utförande. Melki
dovienya: Om man tänker hur många hus som byggs (av Skidstahus) och hur många som får problem så är risken rätt liten att man råkar ut för något liknande. Framför allt att råka ut för hela raddan av inkompetenta snickare/säljare/advokater. :'( Vi har i dagarna beslutat oss för att bygga med Skidstahus trots att vi läst om vad som hänt er. Återkommer med mer info under tiden :P så svaret
Anna-Karin_Strid: Hej Vi har hittat ett jättefint hus (tror vi) men det ända vi sett av det är planritningen och en bild på fasaden. Vi undrar om det är någon annan som byggt huset eller vet något mer om det. Är det någon som har någon bild? Vi är tacksamma för all information. Micke och Anna-Karin
_Valle_: Någon med bilder på lbhus hämplingen ? Blev lite nyfiken på hur huset ser ut i träfasad.... och i verkligheten.... :D /V
zankan: Gips är det som ljudisolerar i konstruktionen enkelt sagt. Spånskiva är ett sämre alternativ i stort sett alla fall. Trä är och förblir ett värdelöst material vid ljudisolering. En spånskiva på 12 mm är ungefär hälften så bra som en gips. Då trä är kass ifrån 400 Hz nånstans men men överkurs... "Vanlig" isolering i väggen gör väggen bättre ur ljudsynpunkt med nånstans
SteachedMocca76: Finns det någon där ute som byggt villan Sjövik från Mjöbäcksvillan, behöver lite input och kanske lite bilder??? /Daniel
Ulle-Bella: Det stämmer så bra, så bra, det du anade om ÄH markarbetsentreprenad. Ockerpriser tar de också för något man redan har betalt. (Standardgrund INGÅR i huspriset!) >:(