Byggahus.se
Ni som byggt i ytong, vad är främsta anledningarna till att ni valt detta byggnadsmaterial framför trä o dyl? Vilka bygger (bra) i ytong i mellansverige/Mälardalen? Kollade in Öremetshus hemsida, vilket verkar intressant, men man bor ju lite fel då!
 
Jag antar att du menar vilka som bygger i lättbetong/sten? Ytong är ett eget varumärke från Yxhult.

Vi kommer förmodligen (man är ju aldrig säker på någonting  :p) bygga med just Ytong. Tyvärr har de inga egna arkitekter kopplade till sig, men de kan säkerligen rekommendera någon. Viktigt är ju att arkitekten i fråga är van att arbeta med stenhus, inte allra minst då det gäller konstruktionsritningarna.

Annars har du H+H Celcon och deras huskoncept Jämerähuset som ritas av Stockholms Arkitekthus. Finja Betong är ett annat varumärke. Sedan har du bl.a. även Leca-Isoblock, som jag dock ej är så insatt i.

Fördelar då...

* Värmetrögt. Huset hålls svalt på sommaren och varmt på vintern.
* Möglar ej.
* Brinner ej.
* Huset känns "stumt" och i mitt tycke mer gediget.
* Du kan med lätthet ändra i huset. Skära ut en vägg, bygga in en bokhylla eller alkov. Jfr. bygga med lego  ;D
* Så gott som obefintlig risk för sättningar.

Det bästa du kan göra är nog att ladda ner Ytongs "Lättbetonghandboken" - där kan du läsa ALLT!


www.yxhult.se

www.finjabetong.se

www.hhcelcon.se

www.jamerahuset.com

www.haaksstenhus.com

www.komfortvillan.se

www.lindenvillan.com

www.sthlm-arkitekthus.se

//Ida
 
Ett trähus skall målas om var 7:e till 10:e år.
 
Fredrik_I skrev:
Ett trähus skall målas om var 7:e till 10:e år.
Jag trodde det var ännu oftare, typ vart 5:e år, men det kanske finns bättre tekniker nu.

Ett stenhus, med putsad fasad håller sig fräscht bortåt 40 år. Det blir dock kortare livslängd om man målar putsen (ca 20-25 år, tror jag) istället för att använda färgad puts.

Däremot kan du ju även ha putsad fasad på en trähusstomme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.