Byggahus.se
Tjingeling ;D,

Kanske fel forum att starta denna tråd, men tänker ändå chansa
och fråga lite. Tänkte bygga upp en inspelningsstudio där jag
bor. Har samlat lite info om akustiken jag behöver för ett
kontrollrum, en sångbås och ett "live" rum. Däremot för att
starta detta utmanande projekt vill jag ha komentarer från
andra som har blivit inblandade i liknande projekt ::)

Egentligen vet jag inte om jag borde bygga upp själv eller borde
anlita någon för det här... isolering verkar vara enkelt att meka,
men men.. kanske behövs mer kunskap än att vara bara händig

Tack på förhand! ;D

/Potatis..
 
Så ja mitt område:) Det är en djungel att bygga studio frågan är vad du har för budget den sätter gränsen. Har kamrater som jag hjälpt att avluta ett studiojobb nyss. 2 studios ett sång bås och en pentry del det landade på 100Tkr. Och vad anbelangar att köpa in jobbet det är aldrig fel det kostar men det är nog värt det om du inte är hyffsat händig själv. Du har väl räknat på akustiken och vilka reduktions värden du vill ha i väggar å grejjer. Jag har skisser på vägg konstruktioner maila så kan vi kanske ta det där....
 
Hej zankan :),

Tack för ditt svar! Ska snart skaffa en villa, därför vill jag veta hur mycket budget ska jag behöva för att bygga upp, isolera och akustiksanpassa rummen för kontrollrum, liten sångbås och ett live rum, ungefär
som i den här bilden:
http://www.johnlsayers.com/Studio/Images/Sonar/Plan_2.jpg

Mejla mig gärna dina skisser. Jag vill åxå kolla hur
mycket material behövs och räkna lite... uppskattar att
det kommer nog att kosta 50 lax att anpassa rummen, eller är jag helt ute å cycklar? ::)

/Potatis
 
50 lax räcker nog inte tror jag eller om dina dörrar är av skynkes typ. Minimera dörrar och glas i studion för att billager pris. Gipsen i lokalen rör sig om kanske 10000, reglar för väggar ca 8000. Fogmassa ca 2000. Dörrar 35 dB ca 2-3000 kr/ styck glas av 35 dB typ 2000 kr/kvm. Flytandegolv bestående av frigolit,spånskiva och matta eller trägolv ca 250-500 kr /kvm ca 16000. Taket gips ca 4000, reglar kanske 2000. Akustik dämpare ca 8000 om du räknar och bygger själv. denna skiss ca 65000 i runda slängar sen jobb på det om du lejjer bort det så tar väggarna ca 1 timme /kvm vägg dvs ca 50 timmar, taket ca 20, Dörrar 3-4, Golvet ca 25-30 timmar. arbetet kostar kanske 30000 kr nånstans eventuellt mer. så allt som allt 40000. Kallt kan man iaf räkna med minst 50000 för jobb inklu material. Det kostar å ligga på topp. Och visst man kan fixa svartjobbare men det blir inte mycket billigare då materialet står för en stor post av kostnaden. 1/3 av totalkostnaden så man sparar inte så mycket på det. Jag menar 310 vitt eller 200 svart skiljer inte många ören i slut ändan. Om man nu inte hyr en ryss eller lett för 60 spänn. Men jag kan säga att dem har jag bara dåliga erfarenheter av. Dem har en förmåga att inte fatta på något sätt.
 
Sjysst inlägg zankan, uppskattar den. Undrar om jag
kan spara kostnaden för arbetet om jag mekar själv?!
förresten.. har du själv en studio?

zankan skrev:
... Jag har skisser på vägg konstruktioner maila så kan vi kanske ta det där....
tycker du att du kan skicka över?

min mejl är iaf   dbgatekeeper (at) yahoo (dot) com

sayonara
 
Har haft....nu har jag ett sovrum hemma men jag ligger lite lågt. Men jag har hjälpt kamrater med deras studio...
 
kanon, tack för tipsen.

får väl börja skissa själv. Det blir kul att bygga upp tycker jag ändå...
 
Tack!! bra forum
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.