Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Senior medlem Medlem: Dec 2009
    Län: Västra Götaland

Recensioner av firmor och hantverkare

Tror att alla skulle uppskatta sakliga recensioner av firmor och hantverkare man anlitat för byggande, renoveringar etc. Varje gång man anlitar någon så googlar man dem och kollar på forumet här, men de allra flesta firmor står det varken bu eller bä om.

Tänkte jag skulle dela med mig av mina upplevelser iallafall, så kanske någon annan kan sova gott om natten framöver.

Positiva erfarenheter:
    Frillesås Trä, Frillesås
    Fick efter offertförfrågan omgående en offert på material till huset, samt en bra rabatt på efterföljande köp och fria leveranser med kranbil. De hjälpte oss också när vi akut behövde hjälp med avlastning från lastbil av takstolar, en tjänst som de normalt sett inte har. De beställer hem saker man ber om även i små kvantiteter. Och det har än så länge alltid varit bra inpackat och bra kvalitet på leveranserna.

GS-byggvaror, Gullbränna.
    Hittade fantastiskt billiga golv och panelbrädor på GS Bygg, och de körde de 10 milen för en tusenlapp och levererade med turbil. Smidigt.

Polarpumpen.se
    Uppdaterar denna när pumpen är på plats. Men såhärlångt så fick jag omedelbar feedback på beställningen. Sen när jag insåg att installatören inte hört av sig efter någon vecka så ringde jag polarpumpen som i princip gick i taket, gav mig direktnummret till installatören med kommentaren "Du ska ha in pumpen idag, senast imorgon", och sen ringde senare under dagen för att säkerställa att installatören varit i kontakt med mig. Fick inbokat installation på en lördag(!) om någon vecka utan knorr. Typexempel på hur man vänder en potentiell negativ upplevelse till en otroligt positiv!

Brobergs El i Frillesås.
    En firma som klarar av att tänka självt, som lyssnar och resonerar med mig som kund, och sen gör det som är överenskommet till det pris som är sagt. Snyggt och prydligt arbete och dokumentation.

Menta fönster, Varberg.
    Bortsett från att prisläget är bra så fick jag ett bra bemötande och tydlig offert och tydligt leveransdatum. Någon negativt var att killen som levererade stora fönsterpartiet knappt ens pratade Engelska, och att han var ensam så att jag fick släpa fönster med honom...men det var överkomligt.

Lundqvist Trävaru AB
    Tydlig offert, flexibla med mina aningen udda önskemål som de ändå lyckades lösa. Bra prisläge, och extremt bra virkeskvalitet. K24-reglar även i stommen...och allt är Norrländskt tätvuxet virke (De ligger i Piteå så det kanske inte är så konstigt...)
    Något negativt var "Norrländsk seghet" i leveransdatumet och lite amatörmässiga instruktionsmanualer.

mindorr.se
    Otippat bra faktiskt. Osbydörrens nätbutik. Fraktfritt på leveranser över 3000kr...standarddörrar och inget att anmärka på. Ettt enormt plus i kanten är att de har fler karm-bredder att välja på än standard, så man kan få karmen i liv med vägg där man har osb+gips och behöver inte sala på någon smyg.

Friggahuset i Göteborg:
    Väldigt bra kundservice, förhandlingsutrymme och inget knorr om uppbärning av prylarna.

Övriga leverantörer som fungerat bra/klanderfritt/som förväntat:
    - Soliduct.se ventilation
    - Byggmax
    - Axminster (England)
    - Shop Seltmann (Tyskland)
    - IKEA
    -

Negativa Erfarenheter:
    Danskatrappor.se
    Positivt var att offert och dokumentation kom omedelbart, otroligt bra pris, och att trappan när den väl kom var av god kvalitet och passform. negativt var att den blev 8 veckor försenad utan att jag egentligen fick någon information under tiden...och att fabriken glömde skicka med montage-kitet med skruvar, lim och täcklock och allt sådant..det fick de skicka separat en vecka senare. jag var måttligt road av denna process, men trappen står i huset, och är av bra kvalitet och utförande som sagt. Så har man tid att vänta och vill ha ett bra pris så rekommenderar jag dem ändå faktiskt...

LH Group, Mölndal
    varning för dessa.
    Se Tråden om dessa angående installation av braskamin.
    Pajjad ångspärr, dåligt plåtarbete, generellt slarvigt utförande, otrevligt bemötande och tarvliga efterslängsfakturor. Förnekande av fel trots bedömning av tredje part etc.
    Tillägg: de har krediterat extrafakturor utan knorr när jag påpekat/bestridit. Upplever att de är mer okunniga om det som går utanför bastjänsten och lite för nära till affekt än illvilliga .

Uppmanar alla att fylla på sina upplevelser från diverse leverantörer!
    Senast redigerad av Forbo 2011-09-29 09:42

2.    länk #2

Bumpar. Ingen mer som vill dela med sig av referenser/erfarenheter?

3.    länk #3

Kan nu meddela att Polarpumpen.se får toppbetyg...installatören kom i lördags och gjorde ett mycket nogrannt arbete, frågade hur jag ville ha det, samt kom med ett antal tips om användning, lämnade visitkort och uppmanade mig att ringa om det blev minsta problem 24/7...

4.    länk #4
    Marlene Eskilssons avatar
    Administrator Medlem: Jun 2001
    Län: Skåne
    Blogginlägg: 1039

Fast hela det här delforumet (referenser hantverkare & entreprenörer) handlar om att man ska ge referenser.

Jag tror att man känner sig mest motiverad att ge en referens om det har gått riktigt dåligt. Men jag försöker tipsa om de jag har tyckt är bra, när någon frågar efter en specifik hantverkare i området.

5.    länk #5

Ja, det var ju en dålig erfarenhet som gjorde att jag startade tråden, men tyckte det var bra att dela med sig av goda erfarenheter också. De allra flesta hantverkare/firmor står det ingenting om någonstans, och många frågar på forumet efter erfarenheter från olika firmor..om alla ville dela med sig av sina erfarenheter så kunde kanske lite fler oseriösa firmor sållas bort snabbare, och fler seriösa firmor få god reklam.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen