Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    haw
    Nykomling Medlem: Jun 2008
    Län: STOCKHOLM

Varning för Fahlen Bygg

Hej,

Jag vill med detta inlägg varna personer att använda sig av Fahlen Bygg. Företaget är oseriöst och slutar svara på mail samt telefonsamtal och återkopplar inte.

Bakgrund:
    Beställde ett Mellby garage och entreprenaden beställde jag av Fahlen Bygg. Ett kontrakt där allt ingick. Gräva, gjuta platta samt montera ihop garaget.

Vill understrycka att Kommunikationen med Mellby varit mycket bra så ingen skugga över de. De har varit mer än hjälpsamma i alla frågor jag haft.

När Fahlen blev färdig med arbetet betalade jag fakturan.

Den platta jag beställde har golvbrunn för att hantera smältsnö. Inte för att tvätta bilen.
    Nu första vintern upptäckte jag att när jag kör in bilen så samlas 1cm vatten längs väggarna i hela garaget. Det är alltså bakfall. Har också upptäckt mögelskador på ett flertal ställen pga detta. Jag känner mig ganska lugn och jag trott att jag anlitat en seriös firma.

Jag ringer Anders Fahlen varav han kommer dit och tittar och meddelar det där är inget fel. Visar tydligt mögelskadorna samt hur mkt vatten det är längs väggarna. Det är också fuktigt som ett tropiskt klimat inne i garaget.

Ber Fahlen att titta igen för jag har beställt golvbrunn och vattnet ska såklart rinna mot den. Här började problemet. Företaget meddelar att det är inget byggfel. Garageplattan håller sig inom toleranserna. Den högsta punkten är 6mm högre än brunnen. Då är det lätt att räkna var vattnet hamnar. Detta vill inte Fahlen åtgärda. Jag ringer säkert 10gånger på 10 dagar samt skickar sms om att jag vill ha svar. Till slut kommer SMS med att de kan tänka sig åtgärda detta för 26 000:-.

Efter jag fått detta sms. Får jag som helst inget svar. Jag har reklamerat plattan både skriftligt och muntligt. Sen är det ett tiotal småfel som jag inte sagt ngt alls om då jag tycker plattan varit den stora delen. Två exempel är isolering som sticker ut på en av mellanväggarna på utsidan. Porten är dåligt justerad så den nyper till varje gång den ska öppna eller stänga.

Vill också påpeka att jag alltid varit väldigt trevlig och saklig i min kommunikation men nu när jag inte ens får svar så är mitt tålamod slut. Vill därför varna andra familjer att inte använda firman. Det är ju först när det blir fel man ser vad firman går för. Alla är trevliga och svarar innan de fått jobbet.

Vill ni ha mer info eller komma och titta är ni välkomna att bedöma med egna ögon. Jag har bestämt mig att avsluta samarbetet med Fahlen Bygg och hitta en annan firma som kan ordna bakfallet och betala för detta. Har tvättat bort möglet och penslat på boracol samt ställt en luftavfuktare tillsammans med byggfläkt där nu. Det börjar torka upp sakteligen.

Vill återigen påpeka. Mellby garage har varit riktigt bra och de har inget ansvar alls för denna händelse.

Garagebygget har kostat ungefär 340 000:-. (Enkelbilsgarage som är isolerat). Så ser ni vilken prisnivå jag legat på.

2.    länk #2
    Moderator Medlem: Feb 2005
    Län: Stockholm

När de säger att den håller sig inom toleranserna, hur mycket bakfall är det fråga om? Hur kom du i kontakt med byggfirman, var det via Melby garage eller deras säljare?

3.    länk #3
    haw

Hej, toleranserna säger 3mm på max 2 meter. Vilket betyder att det är ca: 4m till väggen och den är 6mm högre än brunnen. Den information jag fått av byggaren är att detta är inget fel.

Jag kom i kontakt med firman via Mellby. Har meddelat Mellby om denna tråd också.

4.    länk #4
    haw

Menar såklart att brunnen är 6mm högre än väggen som ligger 4meter bort.

5.    länk #5
    Buster1s avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2009
    Län: uppland

1cm vatten längs väggarna i hela garaget.
    brunnen är 6mm högre än väggen

Garagebygget har kostat ungefär 340 000:-
    jag får inte ihop det riktigt.. jo förstår ju att det inte blev bra och att det inte direkt var något budgetbygge....
    Senast redigerad av Buster1 2010-12-03 08:51

6.    länk #6
    haw

Det är hanteringen och kommunikationen som är illa skött. Att gå under jorden och ignorera mina försök till kontakt.

Från min synvinkel har jag beställt en platta med brunn. I min värld ska vattnet då rinna mot den?

7.    länk #7
    John J
    Gäst
    Undrar just hur ett garage för 340 000:-ser ut...

8.    länk #8
    Buster1s avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2009
    Län: uppland

Det är hanteringen och kommunikationen som är illa skött. Att gå under jorden och ignorera mina försök till kontakt.

Från min synvinkel har jag beställt en platta med brunn. I min värld ska vattnet då rinna mot den?

Håller fullständigt med om detta. Hur kommer detta att åtgärdas?
    "de kan tänka sig åtgärda detta för 26 000:-"

9.    länk #9

Om det nu är så att Mellby som rekomenderat firman så tycker jag nog inte att du skall släppa dem så lättvindigt. Ren juridiskt så har du troligen en delad entrepenad, Mellby har inget ansvar.

Men vem vill handla hus eller garage av en firma som rekomenderar en fuskbyggare? Och som troligen dessutom tar in en provision fån entrepenören för att de rekomenderar firman?

10.    länk #10
    haw

@Buster1
    Fick på sms att de spacklar golvet.

@hempularen
    Mellby är informerad om denna händelse. Har även dialog med Mellby. Stora skillnaden är att Mellby ger mig information och svarar.

11.    länk #11

Jo men det är ju Mellby som har muskler att klämma åt byggaren. De har rekommenderat byggaren, de har ett moraliskt ansvar att lösa det här. Om du blir tillräckligt besvärlig så kommer Mellby att göra klart för entrepenören att varken de eller andra hus/garage firmor är intresserade av att samarbeta med byggare som skapar besvärliga kunder.

12.    länk #12
    Banned Medlem: Sep 2010

Hahaha, jo det företaget känner jag väldigt väl till - jag har pumpat betong åt dom - och dom har ingen kunskap om hur man bygger gjutformar eller hur man gjuter.

Dom lejde in mej för ett par år sedan att pumpa betong åt dom till frigolitblocksväggar till en villastomme på Värmdö. Det började med att dom slarvat med att limma blocken ordentligt + att dom byggt och förstärkt en vinkel på helt fel sätt, och jag påvisade det direkt för dom och sa att frigolitblocksformen inte kommer att hålla - jag stoppade betongleveranserna och förklarade för dom hur dom hur dom skulle försärka blocken - som en ren kundservice hjälper jag till att bygga om gjutformen, helt gratis - som jag gör till alla mina kunder.

Efter en timmes byggande hade dom inte mer formvirke kvar och då fattade Fahlen ett beslut att väggen ska gjutas ändå - trots att jag meddelade att det är bättre att avbryta hela jobbet så att dom kan bygga om gjutformen på riktigt vis. Fahlens beslut var redan fattat.

Givetvis rasade gjutformen och betongen forsade ut genom hålet - jag stoppade betongleveranserna och hjälpte dom att laga gjutformen - och så höll det på hela tiden tills det började närma sej mot slutet av gjutningen och jag bad Fahlen att mängda hur mycket betong som fattas, så att jag kan stoppa betongleveranserna i tid - men Fahlen sa att det bara var att lasta fulla lass.

Gjutningen fick till slut avbrytas pga gjutformen riskerade att totalhaverera, och betonglassen som var på väg, fick åka på deponi. Det flöt ganska stora mängder betong på flera ställen runt huset. En riktig kaosgjutning kan man säga.....

Några dagar senare hade dom lagat gjutformen så att gjutningen kunde slutföras, men Fahlen bromsade inte leveranserna, som fick åka på deponi - trots att jag bad honom mängda för att slippa deponiavgiften.

När Fahlen fått min faktura, så frågade han om jag ville "mygla ihop båda gjutningarna till en enda gjutning" fast med samma slutsumma, så att han inte skulle hamna i dålig dager hos sin kund.
    Jag gör alltid som kunden vill, och jag knåpade ihop och bollade med siffrorna, så att allt såg ut som ett gjuttillfälle, på den nya fakturan.

Då började Fahlens kund att tjafsa med Fahlen om hur en stomgjutning kan kosta så mycket - med all rätt gjorde kunden rätt i att ifrågasätta fakturabeloppet (övermängden betong, alla deponiavgifter och min betongpumps enorma kostnad) pga 2 gjuttillfällen blev ju sammanslagna till 1 gjuttillfällen.
    Den totala kostnaden för stomgjutningen blev ungefär 45.000 kr + moms dyrare än rimlig kostnad pga Fahlens omdömeslöst fattade beslut - trots mina rekomendationer.

Resultatet blev då att Fahlen började skylla på mej, och han vägrade då betala min faktura. Efter många telefonsamtal och mycket tjafs och hot från Fahlen, så betalade han till slut eftersom jag inte orkade tjafsa mer, och jag drog helt omotiverat av och bjöd på 5.000 kr på fakturan.

Fahlen är INGEN betongare, DEFINITIVT INTE !!! Han är en snickare - en klantig och omdömeslös sådan.

Ni kan gissa om jag kommer pumpa betong till den klåparen fler gånger......

"Bullen" på din garageplatta är pga att plattan har gjutits med en planka, rakt över från kant till kant, som dom dragit av ytan med - och dom har inte hållt plankan vinkelrät när den har bågnat pga motståndet från för stabbig, beställd betong - därför blir det en "bulle" mitt på plattan.
    Det är därför man ALLTID ska gjuta plattor med höjdlaser!
    Senast redigerad av Tyresö 2010-12-03 10:50

13.    länk #13
    haw

Detta var ett mycket intressant inlägg. Tack för att du delar med dig informationen. "Bullen" är verkligen en bra beskrivning på min platta.

14.    länk #14
    Gudfader Medlem: Oct 2006
    Inloggad
    Ja man skriver då det,
    det ÄR så himla enkelt att lägga en avdragsbana som LUTAR MOT golvbrunnen och dra av ytan i två drag.
    Sedan plockar man upp banan och fyller i. (bana = 42 mm grön-rör)

Men nu verkar det som om byggaren gör dumt så får kunden betala spackling.

Protte (formsätter och gjuter själv)

15.    länk #15
    Gudfader Medlem: Oct 2006
    Inloggad
    Nu ser det ut som om jag skrivit frukten banan men det kanske är det som användes med böjen uppåt.

Protte

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen