Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.
frjo7205: Skatteverkets bestämmelser är förvaltningsrättsligt. Det som står i ert köpeavtal är civilrättsligt. Ni har kommit överens om en sak oavsett vad skatteverket gör. Som skrivits är denna metod också praxis.
Swetrot: Nu vill inte jag verka dryg och överlägsen, men jag skulle bli rätt så glad om framtida ekonomer i byggbranschen (eller vad du nu utbildar dig till) klarar av att ta reda på saker istället för att skriva av uppgifter på ett forum :-) Men ett svar kan jag väl ge dig. Lösvirkeshus är hus som är byggda med hjälp av en hög virke. Inte färdiga moduler som byggts i fabrik och sedan
Swetrot: Det där skulle jag kolla med Skatteverket först, för det kan finnas någon mindre rolig passus om det när kommunen är inblandad.
Swetrot: Till att börja med tror jag inte att prostitution någonsin kommer att omfattas av hushållsnära tjänster. Den debatten vill ingen politiker ens försöka vinna. Sedan tror jag att Skatteverket är rätt så bekymrade över att det börjar bli rätt så snåriga gränsdragningar mellan vad som skall kunna dras av, och vad man inte kan dra av. I mångt och mycket är det svårt att få logik i
Hemmakatten: Uppskovet skall återföras i deklarationen eftersom ersättningsbostaden säljs, inte för att man köper en billigare bostad. Man kan inte göra uppskov på uppskov på uppskov vartefter man köper nya, dyrare bostäder.
Hemmakatten: Ett taxeringsvärde är baserat på en genomsnittsstor tomt inom det skattemässiga värdeområde tomten tillhör. Är tomten större tillkommerett antal taxeringskronor, men tomten kan aldrig taxeras för mer än maximalt den dubbla genomsnittstomten. Så har du en större tomt än så, så blir taxeringsvärdet mkt lägre jämfört med marknadsvärdet än för övriga tomter i området. Skulle
billy_baver: Rivningskostnad skulle jag kalkylera till 15 Kkr. Stomresningen lär kräva runt 120 timmar snickeri, inklusive läkt men exklusive yttertak och plåtslageri. Materialpris får du bäst fram genom att helt enkelt begära offert från ett par byggvaruhallar. Så vitt jag förstår ska tillbygget tjäna som tvättstuga med en del ganska svåra moment. Ska du göra el- och rörinstallation själv
Dalton: Zombieboy, Det kostar ingenting att momsregistrera sig, handläggningstid 2-6 veckor. Se bif länk där blanketter samt info återfinns. http://www.skatteverket.se/skatter/infotext/artiklar/2004/utlforetagare.4.18e1b10334ebe8bc80004949.html Tallmilan, enl promemorian kommer detta enbart gälla då man köper en tjänst av en fysisk person som ej bedriver näringsverksamhet. Detta föreslås då
Nyfniken: [citat] Så kan det gå när man låter folk utnyttja lagar som inte finns :rolleyes:
*Sanna*: redan kikat på villavardet.se men det finns inte med...
Swetrot: Man skall inte jobba gratis. Som beställare finns det dock med detta upplägg anledning att leta efter firmor som gör det mesta själva, istället för att betala 6% extra för en del arbeten där de måste ta in underentrepenörer. Jag skulle aldrig komma undan med att i min bransch berätta för kunden att det och det kan inte jag, så där kommer jag lägga ut det på en annan firma, och
volvo: [citat] Byggfelsförsäkringen måste kunna uppvisas INNAN bygget påbörjas och skall således inte vara några problem att redovisa i sambande med ansökan om slutbevis. Om man inte får ett slutbevis så innebär det i praktiken att bygglovet förfaller efter 5 år och man står där med ett svartbygge...............
mexitegel: Även elarbeten skall vara ok, fast det är luddigt skrivet. Skicka ett mail till servicejouren på skatteverket för säkerhets skull. Jag har fått svar inom 24 timmar, även om det nu inte var de svaren jag ville ha. Men det är en annan femma...
Macke202: Njae vi har inte byggt två hus men ägt och byggt om och renoverat båda dessa tidigare. Men löpande blir det, första grävtaget tas på onsdag. :)
FredrikoSara: att grundpriserna ligger mellan 1200-2000/kvm Så har du ett första hum iaf...
Byggherre: Se nedan länk. Här hittar du regeringens förslag till riksdagen och svar på frågor gällande ROT-avdraget. Om du äger en fastighet, ej lägenhet, så ingår VVs och el, vad jag förstår. Men lagrådet kan ju ändra innan de klubbar. http://www.regeringen.se/sb/d/11257#item117015 "Skattereduktionen gäller för reparationer, underhåll, om- och tillbyggnader av småhus, ägarlägenheter och
andersmc: The automatic translator turns the text into gibberish. Write your question i English instead. That will be much easier to understand.
Bezt: Man kan gå in på http://www.skatteverket.se/fastighetstaxering/kartinfoindex.html och välja den typ som ligger dig närmast och sen ange värdeområdesnummer (står på fastighetsdeklarationen) eller klicka dig fram på kartan till det område där du bor. Sen kan du klicka på knappen uppe i mitten ungefär, "Visa köp i värdeområde". Där har du köpen som skatteverket grundar värderingen
Suhagg: [citat] Vadå 2000kr? Är det ett måste? Jag skickade mail till ca 4 mäklare och beskrev min lgh och frågade vad jag skulle få om jag sålde. Fick 4st svar och skrev ut de 2st som värderade högst. Visade detta för min bankkontakt och vips var min lgh uppvärderad.
loffes: Nu är det även så att staten säljer papper och för att någon ska köpa dessa så måste dom erbjuda en relativt hög ränta för dessá, detta pressar upp de längre räntorna.
TEGE: På en normal marknad hade en trolig räntesänkning redan varit diskonterad på räntemarknaden. När det gäller statsskuldväxlar är det så men..........tyvärr så är ju finansmarknaden f n inte normal just nu. Risken för att någon av bankerna ska råka illa ut håller upp priserna. Så i nuläget är det inte alls säkert att 3-månadersräntorna överhuvudtaget går ned något även om
mycke_nu: Regeringens proposition om ROT-avdraget kommer ut i slutet av denna månad. Förhoppningsvis klarnar det lite då.
Swetrot: Senaste veckan har kronan tappat 4% mot dollarn, så ännu så länge är det ju ingen brådska med att säkra vinsterna. Jag tror inte att man vill dra dollarn mot all time high, men frågan är om det inte blir tvåsiffrigt i alla fall. Sedan väntar jag som sagt på en euroförsvagning, och dras kronan med där också kan det bli ATH för dollarn.
Swetrot: Nej, de menar inte bara arbetslöshet, utan sådant som barn har en relativt stor inverkan. Inte bara på inkomstsidan, utan också på utgiftssidan. Det är inte bara mammaledigheten som spelar roll, utan också VAB-dagar senare, minskade möjligheter att arbeta övertid etc. För er egen skull kan det vara en god idé att ta ett nytt möte med banken istället för att riskera ett NEJ! när det