Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.
andersmc: Man kan ta ut pantbrev på mer än vad huset är värt, även om det inte är vanligt. För den som köper huset är det inte till någon nackdel att det är pantbrev uttagna. Det är bara bra att nån annan tagit dem, eftersom det kostar att ta ut dem.
billy_baver: Enklaste självtestet ser ut såhär: 1. Hur mycket kostar befintlig bostad? Bortsett från att kontantinsatsen ligger bunden i bostaden vet ni redan att hushållet klarar åtminstone månadsavgifter och skuldräntor till insatsen. Dessutom har ni sannolikt amorterat ner eventuella bostadslån. Dessa utbetalningar och kostnader kan ni kalkylera med för alternativt boende. 2. Hur mycket kan ni
Lösvirkaren: Hej! Vi har arkitektritningar på vårt hus och funderar nu på att antingen låta någon bygga det i lösvirke eller låta någon hustillverkare ta fram element utifrån ritningar. Vad kan skillnaden vara pengarmässigt? Vilka elemenhustillverkare kan tänka sig att vara intresserade av detta och vilka kan lämna prisvärda offerter? Jag har fått en offert på ca 925 tkr (exklusive fönster,
ass: Ja och nja. De flesta som har hus har också huslån vilket brukar innebära (om man inte jämkar) att man får ett gäng slantar tillbaka i ränteavdrag. Så med fastighetsavgift så får du troligtvis ett par tusenlappar mindre tillbaka på skatten.
ponson: Hej, jag undrar om det finns någon där ute som har ett ungerfärligt kvadratmeterpris på paul ross husen av typen limited edition. Ännu bättre vore det om någon vet priset på Vila Vken i samma serie! Fantastiska hus måste jag tillägga:) MVH Ponson
ordain: När du säljer huset kan du göra avdrag från försäljningspriset med kostnaden för förbättringsåtgärder, exempelvis ett garage.
ordain: [citat] Japp, bostadsinstituten vill inte låna ut till kortare än 3 månader, men det jag menade är att det nog fortfarande går att få exempelvis vissa fristående sparbanker att låna ut till kortare bindning, och om man lyckas med det lär man få mycket lägre ränta än före krisen. Samtidigt kan man ju konstatera att den "rörliga" räntan hos spintab/swedbank har en bindningstid på
byggankan: Vi kör diesel så våra bensinkostnader är inte speciellt höga faktiskt. Vad gäller mat så gillar min sambo dyra påläggskorvar :) Egentligen äter vi inte så dyrt men just maten så gillar vi att inte kolla så mycket på priset. En del jobbluncher blir det ju också i och med att jag jobbar som konsult och inte alltid är på kontoret. Vi har hur som helst nog lagt ner just den där
larsg: Ta med det i förhandlingen ändå. Banken kan inte begära att du ska vara insatt i hur deras upplåning ser ut. Nu är du missnöjd över något de gott kunde informerat bättre om.
akhagen: En omvärdering har jag också gjort, och det var till 50% en ryggdunk på mig själv för att visa att allt slit gett ett ökat värde på huset. Jag behövde inte lägga om lån. Jag som har bolån i Swedbank fick det som en service av banken. De skickade ut en mäklare från Fastighetsbyrån. Kostade inget, och jag slapp ljuga såsom att "jag funderar på att sälja..." Mindre viktigt, men det
LAINE: Firmans papper sparar jag i olika pärmar efter sortering, och alla privata räkningar och papper sparar jag i pärmar och slänger dom sedan efter 1 år ungefär.
Hus_Tomten: Vi lånar 100%. Skrev på byggkrediten för några veckor sedan. Så det går. Se till att eran bankman inte är en paragrafryttare som skiter i om ni har vunnit på trisslott och får 20.000 kr i mån i 50 år utan absolut kräver den där 10% kontantinsatsen som det står på deras hemsida. Tyvärr har vi inte vunnit på triss dock :( Men med normala löner kunde vi visa att vi klarar kalkylen
klaskarlsson: Jag amorterar litegrann, men sparar undan det mesta på ett buffertkonto, som i dags läget ungefär ligger på samma ränta som banklånen /K
andersmc: Stenungsund har verkligt tung information på sin hemsida: "Avgift för bygglov tas ut enligt gällande taxa." Vilken denna taxa är verkar däremot vara lite hemligt, för det måste du kontakta någon handläggare för att få reda på, och då har du bara två timmar om dan på dig att ringa. "...enligt gällande taxa" Det är väl det som kallas redundant information? Vad skulle det varit
Immobil: http://www.skatteverket.se/fastighetstaxering/smahus2009/vardeforandringarskatteeffektermm/hurpaverkasfastighetsavgiftochfastighetsskatt.4.2132aba31199fa6713e800017372.html
billy_baver: Upprätta omedelbart skriftligt köpeavtal med marksäljaren! Villkora köpet, så att det fullbordas när fastigheten är färdigbildad. Med detta kontrakt i hamn kan du lugnt ansöka om fastighetsbildning. Vill du forcera saken kan du samtidigt ansöka om detaljerat bygglov. Däremot bör du ligga lågt med alla "tomtjobb". Schaktarbeten kan kräva marklov, och bör därför anstå tills du
Haagbard: Jag och grannen köpte till vars en bit förra hösten på ca 1,7 samt drygt 2 ha, vi gjorde en gemensam förrättning och delade på priset, vill minnas att vi betalade 11.700 kr var. Fältarbetet var avklarat av en gubbe på en förmiddag, 5-6 rör slogs ner och vi var behjälpliga med att hålla i mätprisma e.t.c.
Freddy_kruger: Priser till privatperson ska vara inkl. moms, om inget annat anges. När man räknar ut rotavdraget så måste man lägga på momsen på arbetet för att sen dela på hälften. Är ni osäkra, ring och fråga firman ni tänkt anlita. Alla kan göra fel, bättre att reda ut det innan än efter... //Fredrik
klabban: För att vårt hus (140 kvm, 3 sovrum) ska funka bra för hela familjen även på lite längre sikt måste vi åtminstone bygga till ett extra sovrum. Tillsammans med lite omdisponeringar på undervåningen skulle planlösningen funka riktigt bra och vara hyffsat balanserad. Eftersom huset även måste helrenoveras har min tanke varit att göra en så kostnadseffektiv utbyggnad som möjligt.
Anonymiserad 48587: Om lägenheten är nyrenoverad och fräsch och man gjort fula hål får man fixa till det. Är det en gamma sliten lägenhet med renoveringsbehov är inte kraven så höga. Så resonerar de "besiktningsmän" jag pratat med. Det låter rimligt i mina öron.
ANDHOL: Hur långt räcker ett snöre? Var och vad har ni tänkt bygga? Baserat på det är det lättare att gissa lite kring tomtpriser och kanske till och med markegenskaper m.m. Ett alternativ som KAN bli bra är annars att köpa något billigt befintligt hus och riva det för att bygga nytt. Då får man i bästa fall etablerad tomt samt kanske till och med ett uthus eller garage. Men som sagt beror
klaskarlsson: [citat] Hehe - klassisk förhandling mao ! "Jag har fått X hos Y - kan ni matcha detta ?" Bra jobbat /K
KoK: Vi får tydligen ett lånelöfte.. I min okunskap trodde jag att kreditivet var ett lånelöfte. Det är villkorat att vi ska sälja vårt hus först.
barricuba: Håller också tummarna för detta. Dock väldigt nyfiken hur det gått!
somelvis: Fristående garage eller carport är heller inte giltiga för rotavdrag.
volvo: För det första så låter det inte som en totalentreprenad, eftersom ni har ansvaret för projekteringen. Då är det i praktiken en Generalentreprenad och då kan saker och ting hamna mellan stolarna. Egentligen kan ingen uttala sig bombsäkert utan att ha tagit del av avtalet i sin helhet. Men man kan säga så här mycket att om entreprenören inte har påtalat bristen på handlingar direkt
Fredrik_Andreasson: Bra synpunkt ang. detaljplanen. Den är kontrollerad genom personligt besök på stadsbyggnadskontoret. Vad gäller takvinkeln så fick jag samma förslag av den konstruktör som jag anlitat, att öka! Jag har gjort nya ritningar med 45 graders vinkel istället. Ursprungligen var vinkeln ca 40 grader. Just skuggbildningen kommer inte att vara ett problem för vår egen del, då vår baksida med
Whynot: Allt handlar om VAR och NÄR man köper/bygger hus Åsa ! Området där du bor kanske inte är "redo" för en större värdeförändring ? Huspriserna baseras ju på så mycket mer än hur fint det EGNA huset är.....omgivningen runt omkring,buss/tågförbindelser,möjlighet till arbete,närhet till storstad o.s.v Har själv haft förmånen att bevittna oerhörda prisuppgångar långt över 10 %