Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.
MmeMim: Hej. Vi e sugna på ett hus som behöver totalrenoveras, vilket vi behöver hjälp med att uppskatta priser på. Vi tänkte senare ta in offerter, men för att veta om det ens är möjligt så vill man ju räkna lite på det själv.. hörde en byggare säga häromdagen att byggföretag lever på en allmänhet som glädjekalkylerar. Får huset positivt omdöme på besiktningen så vill vi köpa
Skaneman: ´låt dom låna för mkt, blir de kronofogden så kan man passa på att köpa billigt och sen hyra ut låter kanske hårt men så e verkligheten
ordain: [citat] 4% är just nu en bra avkastning på ett konto med statlig insättningsgaranti utan bindningstid. 4% avkastning på en investering där du binder pengarna för lång tid, och inte har någon statlig garanti att någonsin få igen pengarna, är något helt annat. Det är ju också rätt troligt att räntan stiger framöver.
MmeMim: När vi fick en bibba papper från mäklaren om huset vi ska kolla på så stod det som information hur mycket pantbreven var på.
mickael88: oj vad priserna har ökat på bara 7år... nu kostar en Lärkan 586 000 kr...
b8q: Koll upp med kommunen att det verkligen finns VA anslutet, så att det inte är en egen brunn. Finns det VA så ska du inte behöva betala anslutningsavgift igen (däremot kommer det förstås att kosta att dra nya ledningar från anslutningspunkten till det nya hus ni tänker bygga). Att riva ett litet hus själv skulla jag bara ge mig på om jag hade en grävskopa. Det dyraste blir nog i vilket
mycke_nu: [citat] Jag TROR jag använde värdet vid köpet.. det ändrade sig lite från köpet 2003 till försäljningen ett par år senare, men inte så mycket. Ring skatteupplysningen och fråga!
CamillaSa: Hej! Vi har nyligen köpt ett enplanshus med källare på 63 kvadratmeter (per plan) stenhus med putsad fasad. Trädgården sluttar vilket gör att vi funderar på att förlänga huset i två plan och därmed bygga en "boningsdel" i källaren som då skulle likna suteräng. Vi skulle då vilja riva i stort sett hela ytterväggen på markplan upp i nock för att göra sovloft på den nuvarande
Lekkamraten: [citat] Hmmm.... ingen är felfri, allra minst jag. Jag rättar mig själv och förtydligar. Har läst förarbetena i de delar de avser denna paragraf. Har även läst lite praxis avseende bevisbörda för priset (som inte avser fallet uppförande eller tillbyggnad, dvs småhusentreprenad). Är faktiskt förvånad och det är knepigt att hålla tungan rätt i munnen. Utgångspunkten är att
Lekkamraten: Om du begärde uppskov i 2008 års deklaration (taxeringsår) avsåg det inkomstskatteår 2007. Jag kan inte utläsa när du egentligen gjort vad och kan inte skriva alternativa svar baserat på olika gissningar. Omprövning kan du begära före utgången av femte året efter taxeringsåret, dvs om uppskovet begärdes i 2008 års deklaration kan du begära omprövning fram till 31 dec 2013 för
-MH-: Det billigaste blir om man - liksom jag själv - vänder vrider och funderar och aldrig kommer till skott. Mycket billigt, vill jag lova. Det är förresten mitt spartips i alla lägen: Vela lite till...
nikasp: Jag ligger i liknande sits ock kapar tråden lite. Jag sålde en bostadsrätt i slutet av 2005, köpte nytt direkt och har gjort uppskov och har sålt även den nya med vinst i början av 2009. Nu bor jag/vi i HR i väntan på att hitta rätt hus. Nån som kan ge råd på vad jag bör göra vid eventuellt husköp nästa vecka eller i vår. Det jag funderar på är att det är jag ensam som gjort
klaskarlsson: [citat] Just nu är det 30% igt skatteavdrag för räntor och 5 år utan och 5 år med halv fastighetsavgift ja - vad kommer nästa regering göra ? Kanske inte troligt att det ändras - men man vet aldrig. Jag håller annars med - det finns inte mkt indikationer på ngt prisras nu framöver... En mindre sättning mer eller mindre långsiktigt kanske - men vi får se. /K
torpalasse: Ja känner man inte till ngt av ovanstående så får man skylla sig själv
danieldanieldaniel: Man skall alltid vara 2 på tak. Man får inte klättra på stegar över 2 m utan lina. Stegar är livsfarligt så det är bra att en håller i stegen och langar saker. Eller ställning men det är ju bara arbete och tid för att få upp den för ett så litet jobb, kostar mycket, Jag tycker det är ok att 2 man kommer men vilka timmar dom skriver upp sedan det kan väll diskuteras.
letar_hus: [citat] Jag hade inte så mycket erfarenhet av själva snickeriet men jag är elektriker och har varit på många byggen och passat på att rådfråga snickare och börja ta reda på fakta drygt ett år innan vi började bygga. Har också ritat huset själv. Markarbetet och gjutning av plattan lejde jag bort. Jag ligger borta i veckorna och jobbar så jag jobbar in Fradagarna så mina helger är
ORM 1: Vilken offert var URUSEL? Vad är urusel?
*Sanna*: bergvärme+kamin, kamin är säkert att vi ska ha, bergvärme e osäkert. Huset är rektangulärt med öppen planlösning och normal takhöjd, enplan.
viisisvi: Nu har jag fått svar från Skatteverket, det löd som följer: Hej! Då ni är gifta går det bra om fakturan är ställd till en av er. Det är alltså OK. Med vänliga hälsningar Skatteverket, Servicejouren Servicejouren svarar på allmänna frågor om - skatt - folkbokföring - teknik och innehåll på skatteverket.se. Webbplats: www.skatteverket.se Servicetelefon: 020-567 000
lurk12345: [citat] Ja, det är nog en eftersläpning. Jag har för mig att taxeringsvärdena låg ganska rätt innan priserna började gå upp på 90-talet.
Peter2400: [citat] Efter att jag läst mig trött på vatten & avlopps forumet, har svårt att tro att någon VVS-are skulle debitera mindre än 8 timmar plus material med rejält påslag. Så det kan nog vara värt att använda sig av rotavdraget.
cust3000: algen, jag hade samma problem. jag fick dra ner en rullgardinsmeny för att infoga filen, filen ligger under din profil, 1.)-->redigera--->avancerat läge--->"gem"(klicka på "nerpilen" bredvid gemet. sen ser du de bifogade filerna. (finns den inte, bifoga den igen med att trycka på gemet (inte nerpilen bredvid) sedan enligt 1.)
nino: Freddy: Nej det har jag inte, talade bara om vad jag kan och har gjort Och jag har inget polskt blod i ådrorna, bara finskt och svenskt :)
Engström: ca 600 000:- och uppåt för byggsatsen. Då ingår alltså mesta av inredningen, hushållsmaskiner och dylikt. Här är ett hus jag gillar, 1-plan 124 kvm. http://www.floodstra.com/floods_trahus/1p_valloxen.asp kostar 598 000:- Fiskarhedenvillan.se har också prislistor. Man får kolla leveransbeskrivningen för att jämföra och se vad som behöver köpas till etc.
billy_baver: För att återgå till trådens grundfrågor - Nej, att åtgärda löpande reparationer höjer sannolikt inte fastighetens värde. Däremot kan man ju tänka sig att en objektiv värdering ger ett värde som överstiger din köpeskilling, helt oberoende av dina åtgärder. Detta blir givetvis fallet ifall du faktiskt har betalat ett "underpris". OM du har rätt i dina påståenden (men bara då)
nino: Skrev i något annat inlägg ang det här med Rot över årsskiftet.... fick mail från företagarna som jag skummade igenom och slängde... där stod nått ang 31/1 2010 Ska maila företagarna och se om dom kan skicka det igen... hittade det http://www.foretagarna.se/Regioner/Ostergotland/Aktuellt/ROT-arbeten/
Rrrrr: Skall du ha ROT avdrag detta år så måste fakturan vara betald innan årsskiftet! Eller snarare, pengarna måste vara på företagets konto detta år. Så de går inte betala den 30e dec tex. Då blir förmodligen avdraget på nästa år.
vanjis: Ni borde kolla med andra banker också. Lånet måste julösas ändå men ni kan få bättre villkor på kreditivet och eventuell rabatt på senare lån. Det kan ni använda som prutgrund hos er nuvarande bank. De kanske inte kan sänka kostnaden för att lösa lånet men kanske lägre ränta under kreditivtiden mm. Visa att ni inte är nöjda så brukar de kunna gör nåt i alla fall. /Vanja