Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.
klaskarlsson: Otroligt sjukt dyrt. Kanske läge att ringa en del firmor istället - många är dåliga på att svara via mail, speciellt massutskick... Typ 40-60000 känns väl mer rimligt, inkl arbete och material - max :( /K
Nyfniken: [citat] Jag har flera bekanta som har gått minus de senaste åren. I Stockholmsförorter.
Skaneman: [citat] Njao fast pyntar man mkt kontant så blir de ju inte så höga räntekostnader och då behövs inga monsterlån
billy_baver: b8q har alldeles rätt. Nybyggnadskartan är juridisk grund för den situationsplan, som i sin tur ligger till grund för bygglovsbeslut. En nybyggnadskarta ska ange exakt läge och höjd för VA-anslutningspunkt. Den ska visa gränser för byggrätt och annan markanvändning. Den ska utpeka var fastigheten får/inte får angöras från gatunätet. Den ska redovisa befintlig bebyggelse. Och
Szture: Börja med att ta kontakt med en arkitekt och ta fram en ritning och en specifikation på tillbyggnanden. Det kan nog kosta 20-30.000 spänn. Specifikationen är jätteviktigt för där anger ni vilken standard ni vill ha på bygget och vilket utförande ni vill ha på bygget. Med detta som bas begär ni sen in offerter från husbyggare. Jag har en bra husbyggare i Täby norr om Stockholm om ni
Szture: Jag skulle överväga att stycka av marken runt det nya huset innan ni börjar bygga. Då blir den nya tomten och det nya huset en egen fastighet, som ni kan belåna separat. Skulle ni vänta med att stycka av gäller - som föregående inläggare sa - att ni tar ut pantbreven för bägge husen i samma fastighet. Då är det ganska bökigt om man senare vill "lyfta av" ren del av pantbreven från
jonitz: FI:s råd är lag: http://www.affarsvarlden.se/affarsjuridik/article728955.ece
Amber1: Vi har fått en offert på ett enplanshus, ca 150 kvm. Platta på mark med vattenburen golvvärme. Enkel form på huset (en rektangel) och ryggåstak som sträcker sig över ca 50 kvm. Priset ligger på ca 1 400 000 sek. Då ingår inte golv, tapeter, målning, kök + vitvaror, inredning till tvättstuga + maskiner, byggplatskostnader, ka, inkoppling av fjärrvärme + de kostnader som tillkommer
cem77: [citat] Driftskostnaderna blir ju klart lägre än i ett äldre begagnat hus. När du idag ska bygga ett nytt hus finns det en gräns för hur mycket energi huset får dra per kvadratmeter. Så ta antalet kvadratmeter boyta ni vill bygga gånger gränsen för området och ni vet energiåtgången. :D
WeeBe: Rent spontant känns det väl som att värderingen är lite väl tilltagen. Detta objekt är relativt speciellt och kundunderlaget borde vara därefter. Med det blir såklart prisbilden lidande. Skulle nog föreslå att man bjuder rejält under utgångspriset, så lågt att man nästan skäms. Dyker det då upp någon yttreligare spekulant så får man avgöra vad man är beredd att betala. En
gaia: [citat] viktigt för er att värdera om huset för att detta "renoveringslån" ( troligtvis med högre ränta än ett bolån) omvandlas till bolån med lägre ränta. Förvänta er inte att huset kommer att värderas av banken högre än husets inköpspris +renoveringslån. gaia
PINI: men byggnadskreditivet är väl alltid röröligt? fick ni det v 23 borde det gått upp en del sedan dess. Eller har ni fått fast ränta på krditivet? Vill vi med ha......
mr_bygg: Jag tror nog att bästa sättet i slutändan är att jämföra/spela ut olika tillverkare mot varandra. Först då ser du om rabatten eller priset du fått är bra. Utan att ha någon annat likvärdigt att jämföra med är det svårt att svara på om 90 000:- är bra eller dåligt.
PINI: Hej! Vi har fått byggnadskreditiv på följande grunder. Egen insats 150 000 totalt lån 3050000, alltså ska vi bygga för 3200000. Lånelöftet gäller året ut (gäller alltid 6 månader). Huset kommer inte vara klart förrän juli 2011. Kan då banken mena då att vi ska lägga mer i konatntinsats då det från 1 okt ska vara så att bolånetaket är 85% av bostadens värde (vi förutsätter
Yrrol: Jo jag har ärvt gård å hus som lånen tillhör. Men okej, i stort sett bara skriva över namnet och låta det vara då kort och gott, och ingen sådär superpanik med det.. Inget konstigt med dessa banker så man skulle ta en annan bank och typ lägga allt i ett och samma lån eller så?
klaskarlsson: Ni skall ta den bank ni får bäst intryck av - som sagt efter 5 mån så var priset ju ungefär lika (amorteringen är dessutom inte en kostnad). Men tycker ni Swedbank har ngt sämre ränta så kanske ni kan förhandla ? Nu tycker jag iof frågan är lite klurig eftersom uppläggen är så olika. Själv hade jag tagit den bank som gav mig bäst helhetserbjudande (inkl andra banktjänster), och
FredrikR: [citat] Borde vara före ROT menar du? Med tanke på att man kanske redan utnyttjat sin ROT-summa för i år osv...? ;) ROT-reglerna kan ju ha förändrats redan inom 1år om det vill sig illa. Dessutom var det ju en av mäklarna på firman som kommer värdera huset efter bv-installationen som sa 2/3, så det borde stämma rätt bra. :) För lånets del spelar det mindre roll eg. Var mest nyfiken
klaskarlsson: [citat] Jo men det är skillnad på vinstkrav och girighet. Man kan inte dra alla över en enda kam, men tyvärr är mina upplevelser att folk inom finansvärlden bra mkt oftare bara har dollartecken som pupiller än på andra håll och kanter... Jo banken kommer hitta vägar runt för att forfarande få avkastning på "bo"lån. Men tricket är just det att man inte får låna ut mer än 85% som
Nyfniken: Hos Dansk bank borde insatsen i alla fall vara minst 25%. Det är den inte. :rolleyes:
lurk12345: Bolån har ju varit synnerligen lönsamma för bankerna tack vare att kapitalkravet för bostadslån var så generöst. Ett skäl till att bankernas påslag ökat kan vara att man redan har börjat ta hänsyn till de kommande Basel III reglerna. En annan förklaring är att man reda börjat räkna med en stigande reporänta. Kanske vill man inte dra på sig kunder med orealistiska förväntningar
Neta: [citat] Det går rätt snabbt. Det viktiga är att du har allt klart när första fakturan skall betalas. :) Men nu är det semesterar så det får man tänkta på förstås. Men om det är klart ett par veckor innan första fakturan skall betalas så känns det ju skönt.
klaskarlsson: SEB's upplåningsräntor är dessa: 3 mån* 1,19 % 2010-07-01 1 år 1,44 % 2010-07-01 2 år 2,10 % 2010-07-01 3 år 2,51 % 2010-07-01 5 år 3,20 % 2010-07-01 10 år 3,84 % 2010-07-01 Som kund om du är en grym förhandlare så lär du ju aldrig komma under dom - och ngt vill dom väl tjäna så iaf 0.1 - 0.2 över - som sagt om dy är grym på att förhandla... /K
billy_baver: Om du på goda grunder anser att tomten är värd sitt pris: Köp den bums kontant! Betalningsanmärkningarna är en glömd historia om några år. Då lägger du tillsammans med bank upp en byggbudget, där tomtvärdet utgör en viktig del av din kontantinsats.
loffes: [citat] Lika engagerat att få låga räntor när man lånar tycker jag att man ska vara när man lånar ut pengar. Varför inte tjäna både på gungorna och karrusellerna?
KarinBC: Ja det är tyvärr inte riktigt aktuellt för oss...
jhenrikj: Att man tror att man får låna mer när man bygger kan ju bero på att när man tar byggkreditivet så är det ju 100% av produktionskostnaden, men när det väl skall omvandlas till bolån så blir det andra villkor (vilka beror helt på hur huset värderas).
Nyfniken: Om anledningen är att komma undan med en låg kontantinsats så blir det knappast bättre om ett par månader då det (med största sannolikhet) är 15% kontantinsats som gäller. Då kommer det definitivt handla om högre räntor hos alla banker om man vill gå in med mindre.
hempularen: Tråden har drivit iväg från frågan som förefaller vara besvarad så gott det går i nuläget. Jag stänger (och redigerar bort en del hetlevrat).
Fibbe: Anlita någon som kan, du kommer att tjäna på det. Har du inte koll på hur du ska redovisa momsen så kommer du få det jobbigt med att att hitta rätt i blankett djungeln hos SKV, med avskrivningar mm. Lovar dig att det är värt varenda krona. Har själv gård med djur och skog och jobbar i dag med redovisning bla en hel del gårdar. Det är mycket att tänka på kan jag intyga. Lycka till