K
KristofferH: [citat] Tack för tipsen om att sätta några extra uttag. Kan vara en bra ide även om de ser lite tråkigt ut med ett 4-vägsuttag rent estetiskt. Pratade med elektrikern om offerten idag efter att ha bett om en specifikation av jobbet. Fick då till svar att 35k var för jobbet, jag ville då ha uppskattning på arbetstid, ungefärlig materialkostnad osv för att mäta den mot andra offerter.
12 svar · 5,3k läst
D
dröm76: tjena, har en liten fråga:blushing: nästa vecka har jag äntligen slutbesikning på mitt hus :wow: hur går en sån till och måste jag vara med? det är min kvalitetsansvarig som gör det ... tror jag,jag bestämde tid med han iallafall sen är det dags för mäklaren att göra entre, så jag kan lägga om lånet från bygglån till vanligt lån ska jag vara med när mäklaren är där? vad
0 svar · 887 läst
S
Stugägare på Gräsö: Här en fråga av både juridisk och teknisk natur. Vi har anlitat en firma för renovering inkl målning av fönster. När målarinnan en gång tog rast såg jag att även de karmfasta gångjärnstapparna övermålats, med vit linoljefärg (fönsterbågarna var borttagna). Då torkade jag själv tapparna stålrena och sa det till målarinnan. - Nej naturligtvis ska det inte vara färg där sa
0 svar · 2,1k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Som sagt topplånet kan man lägga om till bottenlån - i så fall. Men du skall nog inte hänga upp din budget på det - dvs - var beredd på att huset kanske kan bli värt säg 900 - 1000 kkr också. Det är sällan, i den marknad vi har, som man kan få ett hur för 700 k som efter enkel/billig (?) renovering blir värt det dubbla - det finns alldeles för många som vet hur man
10 svar · 1,8k läst
mickearos
mickearos: Husägare är alltså inte representativa för hela svenska populationen. Och det trodde man väl inte heller. Men jag trodde nog inte att den skulle vara normalfördelad. Det borde vara en "svans" uppåt även i husägarpopulationen. Men det är klart de allra rikaste lirarna hittar man nog inte på byggahus.se.
102 svar · 25,4k läst
·
raveper
raveper: Såg ju ut som hela programmet var påhittat som en reklamfilm för diverse företag bara. Hon verkade ju bo i en studentlägenhet.
39 svar · 7,4k läst
j.torstensson
j.torstensson: Ja det ska verkligen bli kul att få komma igång med hela den här biten, jag har varit lite insatt tidigare med vattenkraft då vi har bekanta som har haft det. Men det är först nu som man kan få chansen att driva en egen kraftstation. Just nu sitter det 3 st turbiner i kvarnen, varav 2 är utslitna/defekta. Så för stunden har väl den sista (och minsta) turbinen ca 10kW/h. Men efter
27 svar · 6,6k läst
·
J
jaso: [citat] Om man lyfter blicken kan man nog rädda den "genuina" bebyggelsen också genom att se till att nyproduktion smälter in bland den genuina bebyggelsen (till en högre kostnad) istället för att man smäller upp ett Älvsbyhus. Beror lite på vad man vill bevara... den gamla kulturbygden eller de individuella gamla husen. Så jag har förståelse för trådskaparens funderingar - tyvärr
5 svar · 7,1k läst
Nanny Fine
Nanny Fine: Lånen har inget med kapitalvinstskatten att göra. Som någon skrev, räkna försäljningspris minus försäljningskostnader minus vad hus, tomt, trädgård etc har kostat. 22% på mellanskillnaden. Eget arbete, eller arbetskostnader utan kvitto är inte avdragsgillt.
7 svar · 15,6k läst
Mugmaz
Mugmaz: Har fått min offert nu.
4 svar · 4,8k läst
·
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Nej då, jag vill inte radera. Jag hade bara aldrig hört det förr och tycker kanske att det kan diskuteras en del. Som du säger, ett skämt som det nog kunde ligga lite sanning i, i vissa fall i alla fall. (kanske när det gäller mitt eget hus t ex) . :) Trevlig helg du oxå.
13 svar · 5,3k läst
Hobbit
Hobbit: Så illa kan det inte vara - Svar från företaget : [citat] Mitt svar [citat] Svar från företaget : [citat] Ja det förklarar en hel del - dom har fullt upp med att bygga jakttorn och pass. MvH Hobbit
8 svar · 2,6k läst
I
injonil: [citat] Japp! Om banken anser att ni har tillräckligt goda inkomster för att de ska låna ut till handpenningen så lär inte borgensman göra varken till eller från.
5 svar · 3,3k läst
S
skogstomten: Vi har precis gjort något liknande och här ska du få lite färska gissningar från StorStockholmstrakten där det antagligen kan vara något dyrare än på andra ställen i sverige Putsa på tegel räkna med ca 200" vill du bara slamma så är det ca 15% billigare (På vårt hus som var 215kvm väggyta var offerterna i sommras på 230-300") Nytt tak gissningsvis ca 40-70" beronde på underjobb
12 svar · 14,3k läst
·
D
Doldr: http://www.frilansfinans.se
4 svar · 3,6k läst
P
PINI: 2,9 har vi fått, samt avgift på 5000 kr i adm avgift, ingen kontraktsränta.
5 svar · 1,5k läst
A
aborginger: Konsumentverket har en utmärkt sida. Man kan där läsa om t.ex. prisinformationslagen och konsumenttjänstelagen Från prisinformationslagen: "Prisinformation för tjänster Om du inte kan få ett slutligt pris för en tjänst ska den som utför tjänsten, exempelvis en hantverkare, kunna förklara hur prissättningen går till. Information om prissättningen ska finnas lätt tillgänglig där
75 svar · 15,8k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Jag tycker det låter rimligt - möjligen ngt i överkant, beror lite på fönstrens skick, åtkomlighet etc - men ändå inom rimlig gräns. /K
6 svar · 2,7k läst
Stefan Bengtsson
Stefan Bengtsson: Nej det är ingen stor operation. Men eftersom det är reklamation, så är väl storleken på jobbet inte av betydelse? Det fixar ju glasmästaren, eller den som sålt fönstren till dig.
1 svar · 1,5k läst
B
byggankan: Jag har nu pratat med rörisen och han sa det att offerten är på allt jobb och material så det är maxpriset om vi mitt i skulle komma på att vi inte vill göra någonting alls. Så även de utanpåliggande rören som jag trodde inte var inkluderade är ganska mycket både i material och tid och ligger med i den offerten. Men arbetet kommer att faktureras löpande och med en dialog så det
2 svar · 1,1k läst
A
Anti81: Tack för era svar! Då tror jag jag hänger med lite mer
3 svar · 1,5k läst
B
billy_baver: Bygg inte större än du själv behöver. Tomtpriset antyder ett halvbra läge. Dagens efterfrågan kan du kanske utreda bäst hos ortens mäklare. Framtidens marknad kan vi bara gissa. Men om det på orten redan idag finns gott om så stora hus som 160 kvm kan det vara en mycket god idé att snarare bygge mycket mindre än mycket större. Små yteffektiva villor av god kvalitet från början av
6 svar · 1,8k läst
nattugglan11
nattugglan11: Hej, flera frågor: 1. När man köper in målning av fönster, vad bör tänka på/skriva i kravspecifikationen? (nedmontering av gardiner? skall det bytas trasiga vred eller ej? kommer fönstren oljas in? osv.) Så man inte står där med skägget i brevlådan. 2. Hus specificerad skall en faktura vara? Om man inte sagt något pris utan bara löpande per timma, kan det då bara stå
0 svar · 878 läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Vilket förstås är rimligt. I de flesta affärsmässiga lån så måste entrepenören också gå in med visst kapital - det är inget konstigt i det egentligen - etablerade banker vill inte ta hur hög risk som helst. Andelen "risk" kan dock variera förstås... Har man inte ngt kapital från början så får man börja med mindre affärer och jobba sig upp. Sen kanske man som sagt
13 svar · 3,6k läst
H
hempularen: Just när en firma planerar att gå i konkurs kan allt möjligt kosntigt hända. Ofta handlar det om att till varje pris flytta fram det datum där firman anses ha kommit på obestånd, då kan alla möjliga fantasifulla fordringar uppfinnas. Det finns regler om att pengar som betalats ut till ägarna skall återbetalas till konkursboet om utbetalningen skett inom vis tid innan firman hamnat på
6 svar · 3,9k läst
F
Fredha: Tänkte förhandla om våra villkor med banken och undrar hur hur mycket rabatt det är möjligt att pressa ur banken? Har idag allt på 3-mån och tänker fortsätta med det. Lån på 2 Mkr (55% belåningsgrad), 80 kkr/mån i bruttoinkomst, 2 vuxna + 2 barn. Som del i förhandling med banken kan jag erbjuda dem nytt sparande på 5000 kr/mån.
0 svar · 2,3k läst
Grillen
Grillen: Har även funderingar på att köra lösvirke och "anlita" en nära bekant med folk som han har mycket bra erfarenhet av (gamla jobbarkompisar inom bygg). Hur mycket kan man krypa ner i priserna där om man jämnför med pakethus eller vad man ska kalla det. Om man tar ett sådant hus för 1.5 miljoner och bygger liknande med lösvirke, hur mycket kan man räkna på att sänka kostnaderna på ett
2 svar · 1,5k läst
M
MöIIer: Hittade detta på nätet, stämmer att lagen finns nog inte längre.: Den upphävda lagen gäller fortfarande vid en försäljning av fast egendom eller tomträtt i sådan egendom, om kommunen före den 1 maj 2010 har gjort en anmälan till inskrivningsmyndigheten enligt 7 §.
79 svar · 10,6k läst
S
sin: Gammal tråd, men kan inte motstå att kommentera. En sak som inte kommit upp ovan, men borde vara en av de största faktorerna som påverkar byggpriserna är de enormt höga skatterna på arbete och företagande som är i Sverige, plus att Sverige samtidigt har en av de högsta momssatserna i EU. Inte kostar det 4-500kr i timmen att ha en byggare i England, inte ens i London.
24 svar · 3,0k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Det finns en hel del andra trådar om huruvida man tjänar på att bygga/renovera hus som bolag snarare än privatperson, med lite olika vinklingar - alltifrån skatter till dagistillgång (!) I slutändan tror jag att alla dessa trådar har slutat med att : Nej - det lönar sig inte för ett eller två hus, utan då skall man verkligen driva ett bolag som bygger hus som man sedan säljer
18 svar · 3,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.