S
saiter: Går bra att ta bort din vägg, måste ev. kompletera med en stål/limmträbalk. bra projekt //AA
29 svar · 5,9k läst
A
Anette7: Nej, eftersom den står upptagen i fakturan får jag förmoda att han hade den med sig även om jag inte såg den och den inte behövdes för att hjälpa mig med vattenlåset som hade hamnat snett.
7 svar · 14,1k läst
J
jaso: [citat] SBAB lånade visserligen ut pengar upp till 95 % av bostadens marknadsvärde. Men det var absolut inte 95 % bottenlån. Då var det ju antagligen 85 % bottenlån och 10 % topplån. När jag kollade på lån för ca ett och ett halvt år sedan erbjöd handelsbanken att låna ut 90 % av marknadsvärdet. 85 % var då bottenlån och 5 % topplån. Jag tror inte att förhållandet mellan
3 svar · 7,9k läst
H
husola: OK, ser ut som jag måste kolla med lite fler. Tack för svaren.
3 svar · 2,5k läst
M
Mattias_Maria: Vi fick 3.36 istället för 3.75 på en 3 åring
4 svar · 1,4k läst
A
andersmc: Du måste äga huset och använda det att bo i. Om du äger ett hus som du hyr ut får varken du eller hyresgästen utnyttja ROT-avdraget. Däremot kan man vara många delägare om ett hus - tex fem syskon som äger en sommarstuga de utnyttjar omväxlande. Då får de alla utnyttja ROT-avdraget på stugan. Men det är max 50000 per person.
3 svar · 4,4k läst
A
addo: Begär offert från en annan firma och se om det blir samma tidsuppskattning?
4 svar · 1,6k läst
J
jhenrikj: Maken till smidighet när det gäller att få tjänster och dylikt att fungera har jag aldrig varit med om....angående fiberanslutning alltså. Jag anmälde min vill för anslutning för några månader sedan (till vårat stadsnät) och fick direkt reda på vilket uttagsnummer jag skulle få. Jag kunde alltså redan för ca 6 veckor sedan beställa alla tjänster och när fibern installerades i
42 svar · 10,1k läst
H
Haagbard: Nej det var inget mer än det jag skrev.........måste köpa traktor att bruka mina hektar med:cool:
2 svar · 1,7k läst
A
ankan83: Hej, Några som är vänliga och villiga att dela med sig, om vad ni fick betala för totalentreprenad pris/kvm? Bortse gärna från tomtkostnaden. Får gärna också dela med sig om vilket hus ni också köpte :) Sitter på en tomt, men mycket svårt att få en prisuppfattning från diverse husleverantör. Tack på förhand!
0 svar · 1,5k läst
A
andersmc: Du måste inte ha kvitton på allt. Kan du beräkna värdena på något annat sätt så kan det gå bra. Du får övertyga skattemyndigheten. Det viktiga är att du redovisar i din deklaration hur du har räknat.
2 svar · 3,5k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Jo, du har naturligtvis rätt, jhenrikj, i att läget har en stor betydelse. Jag tänkte inte riktigt så långt. Jag såg för mig en vanlig villatomt i ett vanligt villaområde.
6 svar · 1,8k läst
H
hempularen: Jag gissar att man vid lämpligt tillfälle kommer att förändra reglerna så att de blir lite sämre. Ett av syftena med ROT är ju att minska svartjobben. Nu ser vi en klar svängning med färre svartjobb. Vet iofs inte om det är en förändring som är skenbar eller verklig. Men när en sådan trend hållit i sig ett tag så kommer också den allmäna inställningen till svartjobb att
5 svar · 1,6k läst
2
2:a: villan: [citat] Vi bytte bank då de vägrade förhandla bort kontraktsräntan i samband med att vi skulle bygga hus. I den nya banken slapp vi alla avgifter men får betala 2000 kr om vi inte lägger bolånen i banken när kreditivet stängs. En lösning då är att man låter banken lägga upp lånet med helt rörlig ränta. Därefter vänder man sig till en annan bank om man inte är nöjd med de
7 svar · 2,6k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Ja ni måste kontakta banken. Sen är det inte säkert att ni behöver ansöka om ett nytt lånelöfte, men ni bör iaf fråga dom eftersom det gamla lånelöftet ju inte gäller då det nya objektet är en BR och det vore ju lite dumt om ni nekades lån sen när ni väl skall köpa ? :) /K
3 svar · 7,0k läst
M
Mimmianna: Tack för svar, brf´s försäkringsbolag anser att vårt bolag ska ersätta värmeslingorna i golvet. Nu kommer jag att kontakta mitt försäkringsbolag igen. Fortsättning följer....
3 svar · 12,5k läst
B
bYkICr: [citat] Vi ska påpeka detta för banken, men vi tycker iaf vi har fått väldigt bra ränta från de. Vi har t.ex. förhandlat fram 0,5% enhet i rabatt på den 3-mån räntan den dagen kreditivet omvandlas till bolån (vilket är ca. 2mån från idag).
28 svar · 5,2k läst
E
eviljava: [citat] ...och så var vi inne på avdelningen "OM" igen! :rolleyes: I mina ögon är det inte ett dugg bättre att gissningsvis säga att man kommer att bo kvar, än att försöka förutspå räntenivåer. Båda gissningarna innehåller okända parametrar som man omöjligen kan ta hänsyn till. Huruvida du måste flytta beror i mångt och mycket på följande saker: arbetslöshet, sjukdom,
22 svar · 2,4k läst
HusByggarTomten
HusByggarTomten: [citat] Eftersom du har all rätt att lösa hela lånet utan kostnad när som helst (eller var tredje månad) så kan du i praktiken lägga om ditt lån eller minska det när du vill. Banken kommer inte hindra dig eftersom dom vill ha dig kvar som kund. [citat] Ett rörligt lån / 3-månaders kan lösas utan kostnad på just 3 månader. Det finns inga avtal som säger annat vad jag vet.
14 svar · 11,0k läst
M
malmel: Matarese, ditt utbygge verkar ju verkligen vara bra att ha som referensram, låter ju väldigt likt i omfattning det vi har tänkt oss! Vore kul att höra lite mer detaljer, har du skrivit om utbyggnaden i någon annan tråd eller så? När du skriver att du gjort allt själv menar du dragit vatten/avlopp också (för det antar jag att ni behövt för kök/badrum)? Hur mycket av de 400' la ni på
8 svar · 2,3k läst
K
KarinoMagnus: Jo så resonerar jag också, medan maken är helt inställd på att flera banker alltid ska kollas först. Det är svårt för oss eftersom vi har svårt att komma ifrån dagtid och bankerna vill alltid ses in person. Vore enklare om man kunde ta allt per telefon och e-mail..
5 svar · 1,3k läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Jag tycker att TS har fått svar och stänger tråden.
58 svar · 8,7k läst
·
S
Sammep: Det brukar hänga lite på vad banken värderar det färdiga huset till. Kan du bygga för säg 75% av vad huset värderas till så ligger du bra till, då blir det ju bara bottenlån. Men 10 % tror jag brukar vara ganska generellt att de vill att man ska ha till insats. Prova flera banker! Swedbank och Handelsbanken tror jag man brukar kunna förhandla med.
1 svar · 2,7k läst
T
twnk: Jag bytte som sagt filtren i min SL4R. Nu drar den runt 100w och har förbrukat ca 4kWh under 24 timmar. Den borde kosta med mig strax över en hundring i månaden, vilket borde vara ok?
12 svar · 3,7k läst
M
museo12: Fick besked nu och det är 2012. Jag trodde man räknade med första värdeåret, men det gör man inte. Vi sitter ju inte i sjön, så vi får vänta ett år till. Tack för er hjälp och svar!
5 svar · 2,7k läst
P
petersson79: [citat] Vad säger försäkringsbolaget om detta? Med ROT-avdrag så hade det ju bara blivit 5000...
5 svar · 9,7k läst
M
-MH-: Jo, rotreduktionen blir 16150, och det är vad som kommer att så på papprena från SKV. Slutsumman på fakturan är korrekt, utan rotreduktion skulle du behövt betala 12920x1,25 (dvs plus moms) = 16150 kr mer till hantverkaren.
6 svar · 1,1k läst
R
Ralf.T: föreslår att du tar kontakt med Martin Thulin på Ekeforshus, mycket trevligt bemötande, han finns på husknuten i Göteborg, vi har inte kommit vidare med våra planer att bygga ett parhus (inte så lätt med byggnadsnämnden), men i alla fall så har Ekefors ett parhus till ett hyggligt pris, på två dagar ritade dom om ett tvåplans hus till ett och ett halvplans som skulle passat oss.
3 svar · 13,8k läst
T
tjommeost: Har en gäststuga på 60kvm med ytterdörr och fönster. Avlopp, el och vatten är indraget i plattan. Annars är det bara ett "skal", ingen isolering eller el draget. Vad tror ni det kan kosta att låta någon göra iordning allting där. Har en färdig hemmagjord ritning på hur det ska vara. Blir 2 rum + kök.
0 svar · 1,8k läst
M
matiasginalson: Hej jag är relativt nystartat företag och har en kalkyloffert på en glasveranda på gång, har gjort detta mycket innan men endast som anställd!!! Då tänkte man inte mycket på vad som kosta vad osv!! Men det vi skall utföra är en rivning på en äldre veranda på 18 m2, Rivs, (tak väggar fönster dörrar, högt fundament o golv mm.) mellan huset och stallet, 2 fasader blir husets vägg
0 svar · 9,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.