S
Sockersarah: Tack!! fattar inte att det ska va så himla svårt att räkna ut.
2 svar · 2,7k läst
M
msederholm: Tack för svar! Får ta och ringa en bank och skatteetaten imorgon. Vi har ärvt sommarstugan så jag vet inte vad som är gjort eller inte tidigare. Inga papper kvar.
6 svar · 1,9k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Byggaren lämnar bara "garanti" i 2 år sedan gäller "ansvarstid" i 8 år. Garanti entrepenad Se till att diskutera igenom noga vilka delar du skall handla in själv och om entreprenören/under entreprenörer skall stå för mindre kompletteringar.
10 svar · 2,1k läst
E
emma79: Jag och min sambo står i tomtkö fortfarande och har börjat titta lite på husleverantörer. Vi har fastnat lite för Smålandsvillan. Nu undrar vi, ni som byggt en Smålandsvilla, på hur mycket slutade kalaset? Nämn gärna vilken av husen ni valde och hur mkt ni gjorde själva. Utan tomt och övriga kostnader. Vi är väldigt nyfikna på svar! Tack på förhand!:)
0 svar · 2,8k läst
L
lillalillajag: [citat] Kan inte mer än hålla med. Hör av er till en arkitekt o ta med detta huset som inspiration och så ser ni vad ni kan ändra på för att få det att passa in i det svenska samhället...om det nu är det ni vill?
8 svar · 2,0k läst
·
D
Deven: Tycker hela det här inlägget känns ganska meningslöst. Antar att det erforderliga lånet redan är förankrat med banken och om disciplinen finns att snabbt amortera ner lånet till en vettig nivå med marginal för en nergång av bostadens värde med 20-25% så känns det väl ganska vettigt.
42 svar · 5,3k läst
Suhagg
Suhagg: [citat] Det klarar säkert gränserna men som du frågar får du svar. Alla nyttjar ju regler och mätvärden till sin egen fördel och jag tror detta är en bra bit ifrån vad en normal familj hamnar på. Att lyssna på vad en hustillverkare säger och gå på det rakt av är ju som att lita på vad en mäklare säger d^_^b Rent generellt kan man väl ta deras uppgifter som det absolut mest
15 svar · 4,2k läst
U
ulfblaholm: Hej Vad är rimlig tid och kostnad för all plåtning på nytt tegeltak? Takmått: 15 m x 5.5 m till nock (halva taket). Lutning ca 42 grader En takkupa: 4 m x 4 m. Lutning 20 grader Vindskivor i trä med krönplåtning, även på kuptaket 2 st helinklädda skorstenar med huvor Plåtning i övergång kupans väggar/teglet samt nedervägg/teglet Takavvattning inkl takfotsplåt, rännor samt rör
0 svar · 1,1k läst
R
rogell: Ja du Dreven tycker det var vid min fulla rätt att utnyttja mina skattepengar... och bidra till en lägre arbetslöshet kanske...=) lite gnälla ska man göra, det påverkar ju folk att diskutera det här och det är ju bra
10 svar · 2,4k läst
W
Wagner: På http://www.booli.se/salda/ kan man se priser några år tillbaka, vet dock inte exakt hur långt tillbaka i tiden.
3 svar · 3,4k läst
A
andersmc: Hus brukar kosta nånstan mellan 10 och 30 000 kr/m². Innan man vet mer i detalj om huset är det omöjligt (och meningslöst) att börja specificera vad som ingår.
3 svar · 1,9k läst
J
jhenrikj: Återigen beror det ju helt på hur man räknar. Jag har byggt med LB-hus och deras listpris på min husmodell är 15800kr/m2. Men när alla avgifter och annat är betalt landade jag på 20600kr/m2, tomten exkluderad. Detta är då en av deras classicmodeller, husen i optimalserien dyrare så att räkna uppåt 25000kr/m2 tomten exkluderad är nog inget överpris. Man får dock väldigt mycket hus
28 svar · 12,6k läst
S
saiter: 1,250,000 ca Ja, om inte brunnen ligger mer än 50m bort. //AA
4 svar · 1,0k läst
Hene
Hene: [citat] Det låter högt, även om vi har fått vårt höjt ytterligare, till 4,1. När du lägger om till vanligt lån ska du absolut pruta, då ska du ner under 3-månadersräntan som annonseras utår, om du anser dig vara en bra kund med god betalningsförmåga. Edit: Jag skulle också vilja veta vad TS fick för ränta...om förhandlingen är klar?
9 svar · 1,4k läst
Rebeckaf
Rebeckaf: Aha, då förstår jag. Tack för bra input! Guldstjärna i kanten!
40 svar · 5,2k läst
saturnus
saturnus: ingen annan än rivningsfirman kan ha en uppfattning om vad det kostar att riva t ex ett hus som Du beskriver, då man får se till vilka deponeringskostnader/sortering och transporter det handlar om. Men du kan vara beredd på att det kommer att kosta en slant, så en vild gissning kan jag komma med, = 3 dagars jobb och 100.000 kronor. Rivningsfirmorna bruka känna till var de kan deponera t ex
3 svar · 4,2k läst
saturnus
saturnus: är det i en totalentreprenad, är det viktigt att hussäljaren är med när priset görs upp med t ex kakelfirman, så att priset finns med i kontraktet med husleverantören. Jag får uppfattningen att någon i inläggen här, betalar merkostnaden direkt till kakelfirman/kaklaren. Gör man så, utan att husleverantören har vetskap om detta, finns ingen garanti för jobbet, om brist o fel
12 svar · 2,6k läst
C
correctamundo: Sannolikt blir det ett bra pris i det långa loppet. Det är så klart oerhört svårt att spekulera i det hela när det gäller så lång tid. Sammantaget blir det 97-98 öre då du har den lägre skatten. Hur det blir när elområdena införs eller skatten ändras får ju framtiden utvisa.
4 svar · 1,5k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Ni får uppskov med den del ni kan dra av på respektive ägarandel. Dvs. Om ni äger den nya bostaden med 50/50 - så kan ni var och en räkna med att ni köpt den nya bostaden för 50% av dess pris - och göra beräkningen därefter. Så nej - ni kan inte båda få fullt uppskov om inte halva den nya lägenhetens summa överstiger försäljningenpåriset för era förra resp lägenheter. Sen
1 svar · 2,8k läst
S
swebichon: Hene: perfekt, precis vad jag letade efter! Tack för övriga intressanta inlägg också. Anledningen till att jag frågar är eftersom jag håller på att göra en budget över boendekostnaderna för att sen kunna lägga upp en plan över hur amorteringstakt och buffertsparande ska se ut. I denna budget har jag uppskattat reproräntans utveckling (förhoppningsvis något högt även om det så
8 svar · 2,8k läst
Nyfniken
Nyfniken: [citat] Det verkar vara mer regel än undantag. :(
1 svar · 871 läst
N
norrbottenstorpet: ROT och årsskifte verkar lite klurigt. Jag har precis som Myckling ett hantverksjobb som jag väntar faktura på. Större delen av jobbet har genomförts september och oktober 2010. Faktura har ännu inte kommit, trots påstötningar. Det skulle nog i och för sig vara bättre för mig om ROTen hamnar på 2011 istället. Finns det några hinder för det, om jobbet utförts under 2010? Hoppsan
327 svar · 140,4k läst
·
O
ordain: [citat] Det kände jag inte till, men det verkar faktiskt som att man kan göra ROT-avdrag för personer med A-skatt som man anställer privat. Mer information finns här. Det verkar dock inte fungera med personer med FA-skatt. Däremot är jag fortsatt mycket tveksam till att det är vettigt. Mellan dig och en anställd är det den anställde som anses svagast och som skyddas mest av lagen. Du
10 svar · 1,5k läst
H
Anonymiserad 48587: [citat] Intressant läsning. Vilka risker du tagit (tar) med att köpa aktier för lånade pengar. Tycker jag som har några hundratusen i bolån placerade på bankkonto med insättararanti och skulle inte våga köpa aktier för de pengarna (jag har andra pengar placerade i aktier, dock inga högriskbolag) . Men ibland går chansningarna hem och hade den gjort det för dig hade du troligen varit
32 svar · 4,6k läst
vojma
vojma: Jag hade gett elbolaget en chans att ha kvar mig som kund. Dvs om ni får behålla det fördelaktiga priset så stannar ni kvar annars så väljer ni en annan leverantör.
11 svar · 6,8k läst
Lindhult
Lindhult: Tack för svar. Jag trodde faktiskt att det var en procent på hela byggkostnaden. Det handlar om nästan samma pengar eftersom taxeringsvärdet på tomten är nästan 1 miljon och så byggkostnad som beskattas blir 1,6 miljoner. Lite mindre än jag spekulerat i men.. Som sagt. Sådana pengar kan jag gör annat för. Jag känner inte att jag fuskar. Jag planerar. :P Då blir det alltså
9 svar · 2,5k läst
B
BigGitt: [citat] Det är flera institut som gör så i sverige. Man kan dock säga att man säljer sitt hus medan man lever för 30% av värdet. Stackars arvingar :S
20 svar · 3,9k läst
haavard
haavard: Nu är jag på tunn is, men har jag inte läst att det här är en fördel iom att eftersom det inte är ett hyreshus har inte hyresgästerna samma besittningsskydd som de annars hade haft?
11 svar · 6,4k läst
O
ordain: Nej, det är priset på en byggsats. Se också upp med begrepp som "nyckelfärdigt". Det är inget juridiskt begrepp utan en försäljningsterm som kan betyda lite vad som helst. Olika husleverantörer menar olika saker med det.
3 svar · 1,3k läst
lurk12345
lurk12345: Om man läser artikeln som trådskaparen länkar till så framgår det ju tydligt att det är Swedbanks chefsekonom som uttalar sig. Det här är inte nödvändigtvis en ståndpunkt som Swedbanks ledning står bakom. Och chefsekonomen säger ungefär samma saker som andra som har studerat Sveriges ekonomi har sagt. Inte särskilt anmärkningsvärt.
11 svar · 1,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.