T
thomasx: Men hallå eller, begär in offert från ett par tre alternativa nissar så har du sen ett hum om vad som är billigt, lönsamt och inte. Men allra mest pengar sparar du som sagt om du gör det själv, och så himla svårt är det inte. Brantare fall bygger du upp för hand med ett lite fastare spackel, flytningen sen blir bra om du bara häller flytspacklet längs kanterna där du ska ha de
15 svar · 4,6k läst
B
b8q: Du kan iaf trösta dig med att här i Stockholmstrakten är priserna nästan de dubbla för en utstakning.
3 svar · 2,2k läst
Nyfniken
Nyfniken: Gör du ingen vinst (2.3 - 2.1 - 0.15 - 0.04 - 0.01 = 0) så finns det ingenting att beskatta. Därmed går det inte heller att göra något uppskov.
2 svar · 2,3k läst
Nyfniken
Nyfniken: [citat] Vad pratar du om? Taxeringsvärde eller K/T-tal? Någon fastighetsskatt finns för övrigt inte.
8 svar · 1,8k läst
H
Hålta: Hur är det med husföretagens hussatser? Borde inte dessa priser innehålla en hel del luft? Nu borde det var mindre tillströmning av nya kunder pga oro i finansvärlden...
2 svar · 938 läst
Swetrot
Swetrot: [citat] Har man lån på +5Mkr så betyder naturligtvis varenda tiondel en hel del pengar. Å andra sidan har man säkert då också ett arbete där varenda arbetstimme är värd en hel del pengar på ett eller annat sätt, så att lägga en väldig massa tid på att jaga den sista tiondelen är det måhända inte värt. Nu fick ju du en riktigt bra deal, så det var värt det, men det är ju
16 svar · 2,6k läst
marie10663
marie10663: Vi har nu funderat lite till och kommer nog att avvakta ett tag och se om vi hittar ett "färdigt" hus. Om det sen visar svårt så får vi kanske tänka om. Vi sitter ju som väl är inte i sjön utan har både huset vi bor i nu och sommarstugan. Så om vi får sålt detta vi bor i nu och inte hittat det som vi vill ha så kan vi bo ett tag i sommarstugan. :D
5 svar · 1,4k läst
Mattias L.
Mattias L.: Nu var det ett tag sen jag räknade men jag har för mig att 22% förekom i uträkningen. Ev. alltså att du får 22% av 20 000.
4 svar · 909 läst
vojma
vojma: Allt handlar ju egentligen om hur kreativ man vill vara vid kvittoskrivningen. Tack för erbjudandet Slacker men jag har kollat på Cramo om en betongsåg och det skulle kosta runt en tusenlapp för en helg. Tror inte man skickar bilmaskinen ToR för det...
11 svar · 983 läst
Jajjan
Jajjan: Det var snart 10 år sen, byggkostnaderna har gått upp sen dess!
6 svar · 6,2k läst
O
ordain: [citat] Det stämmer att reavinsten beskattades tillsammans med inkomsten av tjänst före skattereformen och om man sålde ett hus under de första fyra åren man ägde det så beräknades reavinsten som idag. Efter fyra års innehav började dock omkostnadsbeloppet för fastigheten att räknas upp med inflationen. Man betalade alltså bara reavinstskatt på den reala prisökningen efter fyra
3 svar · 1,8k läst
L
Anonymiserad 48587: Ibland är det intressant att även ta hänsyn till framtida åtaganden. USA hade för ett tag sedan 14 biljoner dollar i skulder (Nu är det närmare 15 biljoner). Sen hade de 115 biljoner dollar eller något sådant i totala åtaganden om man räknar in t.ex. framtida pensioner och andra saker de lovat sina medborgare att de ska få i framtiden.
61 svar · 7,5k läst
haavard
haavard: Jag vet inte hur Göteborg har det med planavgifter men i andra kommuner kan det kanske vara bara ett par % av detaljplanerna som har planavgift.
8 svar · 4,9k läst
M
mr_bygg: Har en bekant som precis byggt och han överskred sin produktionskalkyl med ca 100 000:-. Allt berodde på att han inte räknat med sina tillval i kalkylen utan tagit dem löpande. Så hade han bara kollat upp priserna innan för de tillval han ville ha och uppdaterat kalkylen innan byggstart så hade det inte varit någon skillnad;) Jag tycker att man ska göra en skillnad på oväntade utgifter
8 svar · 2,9k läst
M-E
M-E: Säg inte det! -man kan ju få tag på något olämpligt hus. Nog för att jag är lite -men bara lite -enstöring, jag skulle inte vilja bo helt öde. Jag samlar fakta & räknar & planerar, så får vi se vad som går -och inte går!
51 svar · 5,9k läst
F
Freddy_kruger: Hej! Har det sålts liknande objekt i närheten...? Håll lite koll på lagfarterna i området, www.booli.se, där kan du se vad husen säljs för.
1 svar · 2,7k läst
timmelstad
timmelstad: Jag tror på det sistnämnda.
227 svar · 59,9k läst
Enk Projektet
Enk Projektet: Ska man köpa in tjänsterna för att renovera så är det dyrare per m2 än att bygga nytt.....20000kr/m2 ??
31 svar · 18,9k läst
M
mxmacke: Tjena Någon som vet om man kan hitta en "mall" till besiktning av nyprouktion hus?? //Sillen
0 svar · 3,8k läst
B
bergenudd: [citat] Undersök förutsättningarna för ett förhandsbesked under tiden. Det kan ta ett par månader...
10 svar · 5,2k läst
K
Karin Å: Jag ringde runt till bankernas kundservice igår kväll efter att ha läst alla svar här på sidan, men ingen kunde riktigt reglerna kring byggkreditiv. Har i alla fall bokat ett möte med vår gamla bank Nordea idag, för att se vad dom kan göra. Vi har fått bra hjälp på Handelsbanken av vår kontakt där så jag vill inte gå dit och bråka förrän jag har nåt att komma med, men visst
11 svar · 4,6k läst
Nyfniken
Nyfniken: Bottenlån och topplån verkar vara lite flytande begrepp.
5 svar · 5,5k läst
A
andersmc: Om din stuga ligger i ett stugområde så kan du hålla utkik efter andra hantverkare som rör sig i området. Ta kontakt med dem personligen eller skriv upp namn och nummer. Det brukar alltid stå på bilarna.
6 svar · 1,2k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Som ovanstående skriver så kan du alltid reglera slutsaktten i nästa deklaration (bör vara automatiskt, men kolla deklarationen). Jag jämkar personligen aldrig. visst kan det finnas en liten nedsida iom att jag förlorar räntan på den skatt jag betalar för mkt - men å andra sidan åker jag inte på kvarskatt, om det är ngt extraordinärt som jag inte skulle tänkt på vid jämkning, och
4 svar · 2,9k läst
volvo
volvo: Om rummet är på ovanvåningen, se till att åtminstonde ett av fönstren klarar kraven för utrymningsväg vid brand.
1 svar · 796 läst
timmelstad
timmelstad: [citat] Vadå? Finns väl reseförsäkring... :cool:
17 svar · 3,3k läst
timmelstad
timmelstad: Rent praktiskt och tekniskt är det inga problem att göra som du skriver. Om banken är pigg på att göra detta eller inte kan de bara svara på själva. Det kostar inget att fråga. Och flyttar du ut delar av lånen till annan bank kan du ju alltid förhandla om att flytta tillbaks dom senare om du får bättre villkor...
2 svar · 7,1k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Arbetskostnaden indikerar tre man i 17 dgr, två man i 26 dgr eller en gubbe i 52 dgr (timkostnad 400kr/8h per dag). Det låter ganska länge att det skall ta nästan en månad för jobbet tycker jag - men jag vet inte... När det gäller fönster/dörrar så har jag för mig att de flesta målare inte räknar bort dessa, just för att det är dessa som skapar mer jobb. Alternativ kan dom ju
5 svar · 3,2k läst
·
H
hytorpus: Tack för svar mr_bygg! Känns skönt att min känsla för priset inte var helt fel ute. Man är ju tyvärr lite i händerna på den som installerat för att garantierna ska gälla och tvingas allt för ofta bita i det sura äpplet. Finns ju fler områden när prisbilden lätt blir helt horribel, inte minst inom bilrep och garantiservice. Ha det bra!
4 svar · 1,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.