R
robbanonline: Att driva företag är en livsstil som passar vissa men inte alla, har du idéer du tror på och möjlighet att starta i liten skala parallellt med en annan stabil inkomst, så att du inte behöver leva på det de första åren utan kan testa idén i praktiken först, så kör på det. Det behöver ju inte bli mer än så heller, en schysst bisyssla som betalar verktyg och ger lite överskott
4 svar · 1,8k läst
DrömBygge
DrömBygge: Några tips på klausuler (och bra formuleringar) som husförsäljare/byggfirmor sällan har med i sina kontrakt, men som jag som köpare borde ta med? Detta gäller generalentreprenad. (ett kontrakt med husleverantören och ett med byggfirman) Alla tips mottages tacksamt! :):):)
0 svar · 1,4k läst
FredrikR
FredrikR: [citat] Fattas väl bara, nu när de flesta banker (utom Swedbank?) sänkt räntan efter reposänkning.
20 svar · 4,0k läst
F
frohike: För mig ser det ut som ett utrymningstrapphus. Du måste alltid ha två av varandra oberoende vägar ut. Kolla upp detta så att styrelsen faktiskt ha koll på detta. Annars kan de bli bom stopp från brandkåren
6 svar · 2,8k läst
loffes
loffes: Har två alternativ nu: Alt.1) Säljer aktien nu till någon inom familjen, upprättar nödvändiga dokument. Försäljningspris blir det som akten köps för nu. Detta skulle ge en vinst 2011 som jag kan använda till förlustavdrag 2011 på noterade aktier. Köper tillbaka aktien i januari 2012 till samma pris. Alt.2) Säljer aktien i samband med att företaget blir uppköpt. Första
7 svar · 1,3k läst
Nyfniken
Nyfniken: Det här är ju ett av argumenten mot att ha flera bindningstider. Om man har bundit på 3 mån, 2 år och 5 år så sitter man ju inte i en lysande förhandlingsposition när rabatten ska förhandlas om.
86 svar · 18,5k läst
haavard
haavard: Dökti pöjk! :) Själv fick jag sotarens intyg i dag så nu är första brasan avklarad! :) :)
37 svar · 8,0k läst
Nimajneb
Nimajneb: [citat] Eftersom 1500 går i skatt så är det en riktigt tveksam affär för hyresvärden.
39 svar · 6,7k läst
H
hempularen: jag har rensat bort lite pajkastning ur tråden.
8 svar · 2,7k läst
I
icho: Till saken hör ju att detta är en uppgift som ligger till grunden för mitt examensarbete. Detta görs dessutom under full uppsyn av en erfaren konstruktör som dubbel och trippelkollar allt. Så i detta fall är det skolan som har de erforderliga försäkringarna. Förresten det så måste man ju börja ta ansvar någon gång, och jag vill nog säga att jag skulle känna mig säkrare på att
3 svar · 2,7k läst
NetNut
NetNut: Ja de tar till alla medel för att tjäna pengar idag. Kommer ihåg när jag jobbade på en firma i Malmö som projekterade och la ner kabel till hushåll/hyreshus - man räknade alltid på vissa effektbehov baserad på säkringsstorlek och dimensionerade matande elkabel i gatan därefter + en relativt stor säkerhetsmarginal. Fördelen är att man ofta slapp lägga ny kabel när det byggdes fler
8 svar · 4,6k läst
H
hempularen: Som sagt 10 -15 % är vanligt. Och som det påpekats så ligger det ju ett visst "förädlingsvärde" i det påslaget. Din byggare blir då ansvarig inför dig både för underentrepenörer och material. Och då både kvalitet på tjänster och material, men även för tidhållning. Påslaget på 15% ligger i den övre änden, så det är mäjligt att det kan finnas en viss prutmån där.
9 svar · 3,3k läst
raveper
raveper: Hej på dig! Tänk om du får tvillingar, eller trillingar. :)
30 svar · 8,5k läst
Nyfniken
Nyfniken: [citat] Du kan sova gott! ...även om vår belåning är på den nivån att amortering knappast gör någon skillnad :-)
34 svar · 7,0k läst
·
G
gaia: när man bygger ut ett litet hus brukar en stor del av charmen försvinna även om man anstränger sej att behålla den. Oftast är det det praktiska och ändringar i planlösningen för att passa till 2+2 familj som ställer till det. Försök rita ut vilka möjligheter som finns och krävs så ser du direkt vart charmen försvinner ....
5 svar · 3,8k läst
Nyfniken
Nyfniken: [citat] Nej, inte direkt. Om du måste sälja huset och inte har möjlighet att flytta det till en annan säkerhet så måste du betala ränteskillnadsersättning.
10 svar · 10,6k läst
C
Cancellara: Man kanske borde tillägga att det är ju inte bara konsumenter som passar på att låna när det är ”billigt”. Även företagen gör ju detta, så även företagen torde vara mer räntekänsliga i dag än vad man kanske var för ett par år sedan. Förutom checkkrediter är ju även olika typer av leasingformer vanliga och dessa baseras i regel på en rörlig ränta.
139 svar · 11,5k läst
oobum
oobum: Det där är alltid lika svårt att avgöra, ofta i många fall brukar "tjänster och gentjänster" fungera. Men när det kommer till tex min svärfar så är det nästan omöjligt, då han inte behöver ha något gjort på sitt hus. Så då blir det lite dyrare presenter, något restaurang besök, en flaska whiskey och sådant.
3 svar · 1,2k läst
B
billy_baver: [citat] Nej, jag har lagfart.
74 svar · 5,5k läst
B
billy_baver: Jag kan förstå dig. Det blir mer en livsstil...
6 svar · 6,3k läst
P
pbengtsson: [citat] Exakt vad som gäller kan ändrats, tror det är lite nyheter inför 2012. Men det brukar vara ganska tydligt på skatteverkets hemsida. Har man en högt taxerad tomt (över 700.000 ca) kan det vara ide att kolla upp vad som gäller så man får fastighetsavgift istället.
4 svar · 2,3k läst
saturnus
saturnus: Jo visst kan det bli dyrt, att anlita yrkesfolk, om man saknar kunskaper om detta http://www.skanskan.se/article/20111115/HOOR/711159973/1020/-/hantverkarstrid-avgjord-i-tingsratten
0 svar · 944 läst
G
gusvo085: där du är skriven den 1/11 2011 betalar du skatt hela 2012...
1 svar · 20,8k läst
Q
qvirre: Min egen erfarenhet är att banken går rakt av på en signerad värdering. Då använder de beloppet 1,6. Spannet som anges är bara en parameter som används för att se hur högt banken vågar gå i bottenlån. Vi hade ett spann på +-200 000. Vi fick bottenlån på 85% av värderingen. I dit fall alltså max 1,36 miljoner i bottenlån. Du kan i så fall alltså höja ditt bottenlån med ca
18 svar · 12,6k läst
M
-MH-: Det ena motsvarar vad det kostar att ha en fungerande kabel till ditt hus, det andra vad det kostar att producera din el. Ser inte riktigt att förhållandet däremellan är särskilt intressant?
1 svar · 2,3k läst
Swetrot
Swetrot: Det finns rätt så mycket som inte är med. bygglov, bygglovsritningar, kvalitetsansvarig & försäkringar t.ex. Anslutning V/A, el och någon form av tele? Sotaren som godkänner kaminen? Ränta på bygglånet under byggtiden och pantbrev? Badrummen känns väldigt billiga, men det kanske ingår i den kryptiska posten VVS på 210kkr? Som redan sagts så har du på vissa ställen varit sällsynt
5 svar · 3,5k läst
M
Masarin: Jag betalar 106 710 - 29 750 i ROT = 76 960för 4st Vrid 11/12 4st Fast 11/12 2st Vrid 14/12 2st Vrid 8/7 1st Fast 14/5 2st Helglasade altandörrar Samt 1st Ytterdörr + sidoljus
5 svar · 2,1k läst
-Primus-
-Primus-: Hej! Jag köpte 2 fastigheter när jag köpte mitt hus. De består av 900kvm tomt som huset står på och 900kvm "gräsmatta". som är min trädgård till huset. Tomten som huset står på är taxerad till ca 2 200 000:- Tomten som är obebyggd är taxerad till 750 000:- Jag ska nu betala fastighetsskatt på båda som blir väldigt dyrt. Att slå ihop dessa fastigheter kommer att gå på ca 25
0 svar · 13,3k läst
mycke_nu
mycke_nu: Hade fastigheter i likhet med datorer följt Moores Lag, hade en typisk villa idag varit på 150 000 000 m2 och kostat 1 kr. Problemet med fastighetspriserna är att dom KAN inte stiga snabbare än tillväxten i samhället. Skulle det hända har folk till slut inte råd att äta och måste avstå från fastighetsägande. Den dagen hoppas man att belåningsgraden vida understiger värdet. Håll i
73 svar · 11,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.