Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.
hempularen: I många fall så ligger ju reavinsten som kontantinsats i nästa boende, då kan man vara så illa tvungen att skjuta upp skatten för att ha tillräcklig insats i nästa affär.
oobum: 8000 för att montera ett kök och inget mer? Då skulle jag ta en helg och montera det själv. Lät väldigt saftigt.
Nanny Fine: [citat] Ingenting är klockrent när Skatteverket är inblandade, det borde alla veta...;) Citat från deras hemsida; "VÄRMEPANNA Installation eller byte av värmepanna ger rätt till skattereduktion. Service av värmepanna ger dock inte rätt till skattereduktion. " Jag tror att SKV skulle klassa "ordna med pannan" som en service. Alltså inget rot-avdrag. Jag vidhåller därmed min
b_hasse: Uppskovsräntan motsvarar ett vanligt lån med 3.25% avdragsgill ränta. Uträkningen är (0.5 / 22) / 0.7 = 3.25% Det är inte många som kan låna billigare än så.
mistergarvin: Tack för ett uttömmande svar, uppskattas. Då vet jag hur jag ska göra. /Rikard
Hemmakatten: Jag har satt in pengar (kontanter) på ett utlandskonto till min bror som bor i USA. Kontot är i Sverige men eftersom min bror äe skriven i USA kallas det ett utlandskonto. Har satt in 50' och fick uppge var pengarna kom ifrån och vart de skulle. Som svar på frågan så skulle jag växla in euron till svenska kronor eftersom euron i mina ögon är alldeles för instabil.
pelpet: Jag har just målat plastmattor och vinyltapeter i vårt badrum och det blev kanonbra. Vi tvättade väggar och golv jäkligt noga med målartvätt och t-röd och målade beckers våtrumstäck på väggar och golv (ingen grundfärg). Nu har vi visserligen bara använt badrummet i några veckor men färgen visar inga tecken på att släppa ännu. Beckers våtrumstäck i standardkulören "antikvit"
ceson: Jag har problem att hitta någonstans att kolla maskiner,dom flesta järnhandlare har anslutits till kedjor så maskinerna har fått stryka på foten för grytor och kastruller:mad:
Nyfniken: Ungefär detsamma som någon är villig att betala. Det beror väl helt på var det är?
Snailman: [citat] ja så var det ju när reglerna infördes, och har inte hört om någon ändring...
monicacm: Okej, kanske har tråden spårat ut helt men nu tänkte jag att ni skulle få hjälpa mig :-). Vi står inför att bygga hus/fritidshus och måste således göra en del val bland offerter. Då vi ska göra en hel del själva för att spara pengar är det självklart så att priset spelar en stor roll samtidigt som vi hellre betalar lite mer för att få jobbet väl utfört. Frågan är bara hur
peterhjalmarsson: När vi ombildade min förra bostadsrätt gick alla köparna ihop och förhandlade fram en gemensam uppgörelse med en bank (Handelsbanken). Det blev riktigt bra, tvivlar på att jag skulle kunnat ordna något liknande själv, men framför allt så fick nog de som hade mindre lön/sparande/etc. än jag ett bättre erbjudande än de annars fått. Flera år efteråt, när jag diskuterade andra
Peter_GBG: Angivna priser är inkl moms, utan ROT-avdrag. Vi har fixat boende till hantverkarna så de som vill sova över gör det. Ställning tror jag inte att de kommer använda. Priset är fast. Skall ha en dialog med dem under morgondagen för att spika vilka utgifter som kan komma att tillkomma, samt kolla vilka fönster de tänkt köpa för de pengarna. Vi hade inte specat ett speciellt märke - bara
Swetrot: Gör som bra-byggare skriver, titta på hela kostnadsbilden till banken och även eventuella förlorade intäkter till följd av låga räntor och usel fondförvaltning. Många har t.ex. ett sparande till barnen, för att inte tala om alla pensionspengar man numera får äran att förvalta själv i olika fonder. Mycket pengar totalt sett som vi gärna lägger i olika fonder. Fonder som banken tar
Stringfellow Hawke: [citat] Ändå är ju ju hyffsat hårda i Sverige. I USA räddade dom inte bara bankernas förluster, dom ersatte deras "vinster" också. Se Inside job om ni inte redan gjort det. Obama är verkligen ett jävla skämt, Wall Street är dom verkliga makthavarna i USA.
Gallianoman: [citat] Jag menade mest att linjen förmodligen var någon del av plantolkningen, en egenskapsgräns, en bestämelsegräns, något servitut eller något liknande. Det låter hårresande om inte kommunen kan vaska fram vilket lager linjen ligger på.
jhenrikj: Har kollat upp lite mer.... De som drabbas av det här är de som har en belåningsgrad över 75%. Nordeas datorer delar per automatik upp lånet i två delar, så att den delen som ligger över 75% ligger för sig själv. Räntan på denna del blir automatiskt gällande listränta för den aktuella bindningstiden. Den överenskomma ränterabatten får man bara på den delen av lånet som är
Mikael_L: http://www.dn.se/ekonomi/de-vill-inte-bygga-bostader
jaso: [citat] Om det är så viktigt att ha en reklamationsavdelning får de väl lägga den i ett eget bolag. Och förbjuda detta bolag att göra affärer med det ursprungliga. d^_^b
bara_hence: Tackar för svaret.. Då hoppas jag att priset landar i den trakten annars blir det att vänta tills hösten då man sparat ihop lite mer kosing..
Modig: Angående bröderna och deras arv så gäller det att hålla koll på värderingarna när ni köper respektive när föräldrarna går bort och arvet ska skiftas. Jag vill i likhet med flera andra understryka vikten av att prata igenom allt. Ska de till exempel kunna komma och gå som de vill i ert (sitt gamla) hus? Vilka gränser kommer ni att vilja sätta, vilka tycker de är ok att gå med
fgo: http://www.comboloan.se/historical_rates/historical_rates_start.asp?Menu=Bolan sökte samma sak idag, och den här fastnade jag för.
byggankan: [citat] Kommer från Uppsala och min uppfattning är att Uppsala nog aldrig kommer att kunna utveckla ett speciellt bra uteliv/restauranger i konkurrens med Stockholm och studentnationerna. Gällande husen så tror jag att många av de centrala husen är gamla arbetarbostäder (har för mig att mamma sagt det någon gång så lita inte för mycket på det jag säger). Områden som är fina är
Nyfniken: http://www.byggahus.se/forum/priser-kalkyler-fastighetsskatt-m-m/188100-svensk-prisstandard-foretagare.html
JB78: [citat] Förstår vad du menar; självklart påverkar standarden men även kvm priset. Om jag säger att vi kommer ha "normal" standard till ett litet badrum (ca 5-6 kvm) tror du fortfarande 100' e väldigt optimistiskt? Ngn kommentar till att du tycker de övriga posterna känns väldigt låga, ex tak? Har sett på forumet att många uppskattar ca 800-1000 kr/kvm tak. Tack// JB