S
sillstryp: Tack för svar! Har själv grävt i detta sedan igår. ROT-avdraget är formellt kopplat till om det tas ut kommunal fastighetsavgift eller ej, och det gör det ju inte under fem år efter att byggnaden färdigställts. Min tankevurpa bestod i att jag räknat från det faktiska, tekniska färdigställandet av huset - vilket skedde tidigt 2007. Nedsättningen av fastighetsavgiften påbörjas dock
2 svar · 3,9k läst
P
Pepparkaka: Fick bara 7 rätt... 6 frågor var jag bombsäker på, 2 ganska säker och på 2 gissade jag hej vilt. Man kan ju säga att de vilda gissningarna inte gick så bra, och inte heller en som jag var ganska säker på (fråga 8). Rimligtvis bör väl även inkomstskatt vara en del av utgifterna för Medelsvenssons hushåll?
1 svar · 978 läst
F
Freddy_kruger: Ja, när hantverkaren ansöker om rot hos skatteverket så fyller han i summorna som ska dras, tex 7000 på dig 3000 på din sambo. Prata med hantverkaren. Det gälller att tänka till ifall den ena kanske inte jobbar eller betalar lite skatt...
5 svar · 1,7k läst
J
Jugend: [citat] Overkligt imkompetent och fyrkantigt ...
8 svar · 4,8k läst
J
Jugend: Alltså det går inte att titta på historiska priser för tomträtterna har varit extremt låga i hela staden. Det har gjort att det inte varit någon större frågor när man tittat på den typen av hus. Detta kommer ju successivt att förändras såklart. Friköper man en tomträtt så är det en form av kudde där man bättre försvarar sitt husvärde, tror i alla fall jag.
10 svar · 13,6k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: [citat] Jag vill påstå att taxeringsvärdet har ringa eller ingen påverkan på marknadspriset. Taxeringsvärdet bygger på en genomsnittlig tomt och en genomsnittlig byggnad inom det värdeområde (skatteverkets beskrivning) huset ligger. Tomten kan ha ett bättre läge än genomsnittsvärdet. Byggnaden (huset) kan vara större, ha bättre standard än genomsnittet. Ett värde på en fastighet
14 svar · 3,3k läst
M
Miss SG: En ny fråga: Är räntorna i princip det samma för blacolån som för ett byggreditiv? Eller är de mycket bättre för byggkreditiven?
15 svar · 17,5k läst
J
jhenrikj: Bankerna gör lite hur de vill..... Vi har 87% belåning på vårt hus. Då har vi fått topplån på den delen som överstiger 85%, vi har bottenlån på resten men vi har ett amorteringskrav på delen mellan 75-85% Denna del skall vara färdigamorterad samtidigt som topplånet, dvs på 15 år....
5 svar · 2,1k läst
anders07
anders07: Det beror lite på banken. Är de snälla så kan de ge dig en ränterabatt på de bundna lånen så ni kommer ner i ränta på dem. Ni kan inte byta dem mot rörligt eller lösa dem utan att betala bort den låsta delen. Det beror lite på marginalerna och hur mycket lån ni har. Utgör 200.000 kr en avsevärd ökning i värdet (+15-20%) borde ni ha lättare att prata med banken om det... Det
7 svar · 1,8k läst
C
camaro1969: hej! till fonden avsätter man vanligtvis 0.3% av fastighetens taxeringsvärde eller enligt vad som står i stadgarna. att använda komponentavskrivning fungerar bra. men man bör inte sluta med yttre fonden om jag tänker rätt. då skjuter man på kostnaderna/avskrivningarna så de som bor i huset senare får ta alla reparationskostnader, exvis stambyte takomläggning och fasadrenovering.
13 svar · 30,7k läst
O
ordain: Hmm, med den inställningen kanske det blir lite svårt. Jag skulle aldrig "byta" bank, utan är kund i flera olika banker (precis som jag är kund i flera olika mataffärer och flera olika klädaffärer) och placerar mitt bolån hos dem som ger mig bäst villkor för bolånet. Jag är kund hos Sparbanken Rekarne (har bolånet där, 2,329% just nu), Nordea, SEB, Swedbank, Handelsbanken,
1 svar · 2,2k läst
slacker
slacker: Enligt skatteverkets hemsida; "FRIGGEBOD Nybyggnad av friggebod eller annat komplementhus ger inte rätt till skattereduktion. Om- eller tillbyggnad samt reparation av befintlig friggebod kan ge rätt till skattereduktion." Den tydliga gränser går faktiskt om det sitter ihop med huset - Tex ett garage som inte sitter ihop med huset faller inte in under ROT men däremot ett garage som är
1 svar · 1,7k läst
T
tobiasc: Vi hade en sådan konvertering under utredning för några år sedan och jag vill minnas att man räknade på att det skulle kosta ca 15-20 000 kr / kvm att få det "tapetseringsklart". I tillägg kom kostnad för att "köpa" de extra kvm från föreningen.
6 svar · 7,0k läst
C
cecar33: och räntan man betalar på det uppskjutna beloppet är inte avdragsgill utan skall nog snarare ses som en avgift.
33 svar · 17,3k läst
Fruppe
Fruppe: Jag tror man brukar räkna på 700:- / kvm på tak (papp,läkt,betongtegel,arbets tid)
3 svar · 1,4k läst
mexitegel
mexitegel: Visst kan du göra det. Gör det skriftligt och skriv grunderna till varför du bestrider.
1 svar · 2,7k läst
M
mr_bygg: Helt rätt, du har fått ett pris som ska vara inklusive moms så den delen borde inte innebära några problem.
13 svar · 4,8k läst
N
noone70: [citat] mm, det är ju riktigt... Men det är nog inte så enkelt, för dels så sänker RB (och ECB) räntan och eftersom Sverige är lite av en Safe Harbour borde det vara lättare för svenska banker att låna pengar utomlands. Vilket medför relativt sett lägre inlåningsräntor för svenska banker. Sedan går det ju gå att binda räntan under en längre tid (jag börjar på allvar att
33 svar · 5,9k läst
H
hempularen: Du bör få ROT, problemet skulle kunna vara om du betalar för lite skatt för att kunna nyttja hela utrymmet. För bergvärmeinstallationer finns det en shablonregel som säger att en 3e del av den totala kostnaden anses vara arbetskostnad, dom är ROT berättigad. Kan man bevisas att arbetskostnaden är större så får man mer.
16 svar · 4,3k läst
K
KarinoMagnus: Ok, tack!
5 svar · 2,3k läst
T
teamlundver: Jag är helt inne på samma spår som du men TS skriver att de inte vill göra jobbet själva och då blir det inte helt rätt om du bygger ditt svar på att de gör merparten av jobbet. OT vår budget är extremt hårt hållen med tanke på vad vi ska göra. Klarar vi hålla den så är det stor klapp på axeln som gäller. Sent from my LT18i using Byggahus
24 svar · 7,3k läst
K
Kalasclas: det fastpriset spelar alltså ingen roll hur rummet ser ut? om det är runt, har 4 hörn eller 14 hörn? eller är 1 m smalt och 45 meter långt?
5 svar · 1,5k läst
oobum
oobum: [citat] De köper åt sig själva, får sedan andra att köpa så att de driver upp kursen och säljer sedan sitt eget innehav?
34 svar · 4,7k läst
·
S
Skogsbullen: Vår gick på totalt 52 lakan. En Contura 520T med skorstensdragning utvändigt (1½-planshus). Installerad 2011.
6 svar · 5,5k läst
M
mr_bygg: Det finns andra hustillverkare som inte erbjuder totalentreprenad där ni också enkelt kan välja att göra delar själv men då ta risken att inte ha en totalentreprenad men förhoppningsvis tjäna lite pengar. En bekant som precis byggt tittade från början på Älvsbyhus och Smålandsvillan men valde sen Fiskarhedenvillan för att han upplevde att han fick mer hus för pengarna och en helt
9 svar · 2,6k läst
Nimajneb
Nimajneb: Jag gjorde som mycke_nu och vi band oss för Norsk el. Det priset kommer att understiga det rörliga då jag tvivlar starkt på att priset går ner från dagens nivå på rörligt. Tror förvisso inte att det kommer att gå upp så jättemycket i vinter tack vare dom överfulla vattenmagasinen. Fortfarande finns möjligheten att binda sig dec-feb för ett bra pris med norsk och Göteborgs-el.
9 svar · 1,9k läst
R
RobZombie: [citat] Alla skatter är alltid för höga. :) Men nej, just egenavgiften är inget jag som företagare/arbetsgivare funderar på så mycket. Det är en del av lönekostnaderna och är bara ännu en siffra man måste ha med i kalkylerna som självklart "drabbar" kunderna. Det måste ju gå plus annars går det inte driva företag. Regler och kostnader kring sjukskrivna anställda däremot, där
11 svar · 1,6k läst
H
hempularen: NU vet jag inte om jag fattar hur du räknar. Jag misstänker att du blandar ihop månadsränta med årsränta. Om du har 27900 i ränta per månad så har du lånat 4 - 5 miljoner, eller mycket mer om man räknar med faktisk räntenivå just nu. [citat]
15 svar · 4,8k läst
R
Red John: Hej och tack för alla svar! Vi har en del sparat redan (runt 350k) och försäljningen av nuvarande lgh kommer att ge lite (svårt att säga hur mycket, 100-150k troligtvis, sen skatt och mäklaravgifter). Angående tomterna; de kommer från kommunen och är från väl förberedda. Plan åkermark, allt är förberett fram till tomtgräns, ingen sprängning eller pålning behövs. Möjligtvis så
11 svar · 4,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.