Granisen
Granisen: Hej! Är nyfiken på att bygga Värsåsvillans Fagerhult 68 som en permanent bostad. Det innebär att isolering, värmesystem, fönster, ev. planlösning måste ändras/justeras för att klara villakraven. Säljare gav mig följande uppskattning: Fagerhult 68 "Villa" nyckelfärdig kostar ca 2 200 000:- Utvändig målning, markarbeten, byggström samt övriga byggherrekostnader ingår ej. Har
0 svar · 2,2k läst
svartöra
svartöra: [citat] Aj, vad ont i huvudet jag fick (sågspån sväller i väta) men nu fattar jag. Det är ju lite lömskt att man dels får ut rot-avdragspengarna under året, fast man aldrig ser dem direkt, och att man sedan ska ta upp avdraget i deklarationen där det minskar skatten en gång till i uträkningen.
11 svar · 25,5k läst
mycke_nu
mycke_nu: Konstig skrift.. Bara för att det finns en behörig installatör någonstans på företaget betyder det väl inte att denne har uppsikt över /ansvar för vad de obehöriga yrkesmännen gör. Man måste fråga företag vem den ansvarige elektrikern är.
1 svar · 2,6k läst
Nyfniken
Nyfniken: Jaaaaa, såklart! Så går det när man läser mellan raderna.
4 svar · 5,7k läst
Jajjan
Jajjan: [citat] Eftersom största delen av arbetet gjorts i december så skulle jag inte ligga sömnlös med moraliska bryderier, hoppas jag.
16 svar · 7,0k läst
anders07
anders07: IKEA har bra pris på "monterat och klart". Se upp bara om ni vill flytta avlopp, vatten och/eller el för det är kostnader som debiteras extra! Efter ROT betalar man här i Stockholm mellan 200-250kr/timme för hantverkare. Se till att få ett "max-pris" eller ännu hellre fast pris för hela arbete. Billigast får ni det om ni beställer allt på en gång tror jag istället för att ta lite
4 svar · 6,0k läst
N
norrköpings snickarn: ring och prata med robban...det är en seriös företagare. http://www.blocket.se/sodermanland/Snorojning__sandning__takskottning_med_mer_44314910.htm?ca=12&w=1 mvh niklas
1 svar · 1,3k läst
G
gaia: formler: BETALNING AMORT från Excels formelsamling för finans..... Fick hjälp av kunniga att jämföra så jag kan inte hjälpa dej närmare , tyvärr. Jag har i alla fall konstaterat att gappet ökar om lånesumman samt lånetiden ökar. Den besparing jag angett ovan blir först när hela lånet är återbetalt. Dock gör man en vinst under hela amorteringstiden också, så klart. För mej
3 svar · 1,1k läst
J
Jugend: [citat] jo men du tjänar ju rätt bra på det om du har hög direktavkastning .... Hur som helst. Nä jag pratar inte om konsumtion. Om ett land inte har några som helst krav på amorteringar, vilket varit fallit i Sverige, så har fler och fler människor köpt hus med en kalkyl där man inte betalar ett pris som inkluderar amortering. Jag anser att det är väldigt skadligt för de som vill
48 svar · 6,1k läst
ginnfilt
ginnfilt: Ja, precis!
9 svar · 1,9k läst
B
Byggsmurf: Om RoT finns två principer; ETT; gör jobbet , skicka räkning, betala räkning, sök ROT. detta gör att Du har "godkänt" jobbet när betalning sker. om det blir trubbel så skall det regleras innan ansökan skickas till skatteverket, för de vill inte hålla på att betala tillbaka på slarviga jobb och förekommande tvister! Två; när ett årsskifte inträder, så gäller andra regler.
6 svar · 13,6k läst
T
Titti73: Haha, ja det är ju en tröst..! :D
8 svar · 2,2k läst
Zixten
Zixten: Ring upp igen och påtala problemet, och fråga hur dom ser på saken...
1 svar · 1,2k läst
A
agsom44: ROT och RUT avdrag inte gäller när det är frågan om dödsbo av den enkla anledningen att det inte längre finns skatt som Skatteverket kan dra ifrån dessa avdrag Det dras av från av ägaren inbetalda skatten ROT-avdrag gäller inte den som bor i hyreslägenhet (vem renoverar en hyreslägenhet som man inte äger?) däremot det gör RUT-avdrag
10 svar · 3,6k läst
K
KungAnka: Billiga hus tenderar att ligga en bit från jobbet, pendlingen kan kosta väl så mycket. En väldigt billig bil går på 20:-/mil.
10 svar · 3,2k läst
K
Karriärmamman: Någon som har färskare uppgifter än detta? tex från 2012?
40 svar · 22,3k läst
N
noone70: Låter ju lite mer rimligt än 4+veckor...
5 svar · 9,4k läst
F
Fhedman: Ja det har jag, kompisen har eget byggföretag och reser nästan bara FH villor! Därav de pris jag fått! Slå det tätt utvändigt, resten inne ska jag göra själv!
15 svar · 6,1k läst
volvo
volvo: Mina erfarenheter av Gar-Bos färdigställandeskydd är goda. Förutsättningen är dock att entreprenören har gått i konkurs. Kontakta dem och hör hur du går vidare.
1 svar · 1,2k läst
MathiasS
MathiasS: Här har en smart kille gjort en uträkning i ett liknande fall. http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/204544-550w-pumpbrunn-fran-slamavskiljare-till-badd-driftkostnad.html
5 svar · 3,3k läst
B
Beltis: Snöröjare borde väl likt hantverkare arbeta på samma vis, eller? * tar betalt för en hel timme även fast dom bara plogar i 10 minuter? * ingår framkörning till gatan dom ska skotta? * kostar det extra om dom inte har snökedjor / extra stor plog och måste hämta en sådan några mil bort? * är priset inklusive moms? * används 10 liter diesel är kostnaden runt 14:- eller 35:- litern?
8 svar · 22,5k läst
Nanny Fine
Nanny Fine: Har försökt kolla men det framgår inte av Skatteverkets hemsida i detalj... Däremot kan jag tänka mig att TS bör ha tillträdet efter han betalat fakturan, för det verkar som om ROT baseras på då fakturan betalas och inte när renoveringen görs. I alla fall i då renovering och faktura har olika kalenderår.
3 svar · 2,9k läst
H
Hemmanisse: Finns flera leverantörer nuförtiden som man kan ha rörligt elpris under större delen av året med fast pris under vinter månaderna. Frågan är bara om det lönar sig? Tecknar alltid fastpris för att veta vad vi betalar men funderar över om vi ska testa ett rörligt med vintersäkring istället.
0 svar · 1,8k läst
A
AudiTT: Jag tackar för återkopplingarna och svaren. Säljaren har nu på eget bevåg utfört en energideklaration, så frågan är nu lite passé' . Dock är jag lite nyfiken på det egentliga skälet....
5 svar · 2,0k läst
Z
Zeke_Varg: Som det ser ut nu så är det budgivning på vissa och andra hus ligger ute under flera månader. Till och med byte av mäklare för försäljning och drastiska sänkningar av priset. Riktigt riktigt svårt att säga vad som är vettigt att betala. Säljare vill ha mycket och köpare betala lite...
28 svar · 5,5k läst
·
M
MRK: Bankerna kör ju med "försöka duger" principen. Ger man inte mothugg så blir det dyrt. Vi hade behov av ett kortfristigt handpenninglån och initialt ville banken ha 6%. När vi ifrågasatte detta så kröp de raskt ned till strax över 3%. Man måste vara vänlig men mycket bestämd.
15 svar · 4,2k läst
S
sj6: [citat] Jag har nog missat något.. Vi har väl inget som är jätte ömtåligt. Täckbrickor kan bli skadade när de trillar ur påsen, klammer kan bli repiga. Det mest ömtåliga har vi i lådor med skumgummi i botten. Min poäng var inte att det är ömtåligt. Min poäng är att det är omöjligt även med en fullt inredd VW Transporter, förlängd med ordning och reda att ha grejer till
126 svar · 20,7k läst
mariatherese
mariatherese: Nej, tyvärr fungerar det inte så. Det är ett gränsfall. Vägen är dragen av JM men den är gjord vad vi bedömer som något smal på ett ställe. Huruvida omlastning krävseller om en 24m lastbil kommer runt är något som chauffören bestämmer. Däremot så kan vi nog stå för omlastningsbilen och vi har lite kontakter så det kanske vi kan lösa för en bra peng. Husföretaget står bara
17 svar · 3,8k läst
jonmo
jonmo: [citat] Som påpekats på många andra ställen är måttet "skuldernas andel av de finansiella tillgångarna" ett väldigt dåligt mått, "de finansiella tillgångarna" inkluderar värdet på bostäder och fordringar på pensionssystemet. De förra är inte särskilt likvida, speciellt inte när de verkligen behövs då det gärna kombineras med en sättning i priserna, och de senare är helt
6 svar · 4,3k läst
bjolo360
bjolo360: Har pratat en del med banker nyligen och kan säga att vad gäller byggnadskreditiv är det väldigt luddigt. Den lagliga delen säget att banken endast får lånaut 85% av marknadsvärdet på det -färdiga- huset, vilket kan vara väldigt skiljt från produktionskostnaden. Eftersom ofta är banken som värderar huset när det är klart så har de ganska stor frihet. Det är väldigt beroende på
8 svar · 7,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.