Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.
supe76: [citat] Ni blandar ihop lite äpplen och päron.. Nedlagda kostnader är enbart en parameter för att beräkna taxeringsvärdet på, och används inte inom inkomstbeskattningen. Halva nedlagda kostnaden blir byggnadens taxeringsvärde. Det finns absolut inget maxtak på byggnad som ej är klart, så har ni väldigt högt markvärde - bygg klart innan 2013 nått sitt slut (då det är hur
-MH-: [citat] Ett litet pris för den arbetsfria inkomsten! Den som inga pengar har, behöver inte bekymra er om insättningsgaranti. Ge alltså era pengar till mig, och lev bekymmersfritt!
nimhed: Hej Någon som vet vad man får räkna med för värde för tillbyggnaden per kvm då man säljer och saknar kvitton? Alltså om man vill minska reavinsten pga att man byggt till. Ska inte sälja, men undrar om det är lönt att behålla kvitton. Är det renovering, är det bara lönt att spara kvitton i 5 år (i detta avseendet), men en tillbyggnad kan man alltid räkna av. Sent from my HTC
Nanorch: [citat] Jag är helt med på hur du tänker, men i mitt fall så är tidsplanen viktigare än +-15% på totalkostnaden. Jag kan förstå att det låter konstigt att först bli chockad över 15100 kr/kvm och sedan säga att priset inte är det viktigaste. Jag betalar gärna vad det kostar, så länge det är rimligt. Efter mer research så börjar det kännas som att det prisförslag jag fått är
jkarlberg: [citat] Troligen en psykologisk effekt att det känns lättare att få bort ett mindre lån.
Gus5: Såg detta på SVT: [citat] Vägbom och kamouflage ovan? ;)
Zeke_Varg: Vi har följt 20 hus och budgivningar. Vissa mer intressanta än andra att själva köpa in sig på. Mycket intressant att se hur många som kommer på visningar som faktiskt inte ens lägger bud. Är det för dyrt? Är det för mycket fel och brister? Lycksökare som tror de kommer hitta drömhuset för ett lågt pris? Såg det bättre ut på bilderna än på riktigt? Har de inte sålt ännu och
supe76: var nybyggnadsåret 2011 med? för även om värdeåret är 2011, behöver inte nybyggnadsåret vara 2011 - då får man betala fastighetsskatt/avgift. Om du tex har byggt ut ett hus från 1970 år 2012 med 100 kvm, kan man få ett värdeår som är 2010 - men då man räknar att bostaden är från 1970 så får man inte skattereduktionen. Man ska vara noga med att man dessutom fyllt i att man
zniff: Jag hoppar in på denna tråd med en följdfråga: När uppstår kostnaden? Jag gissar att ovan gäller när tycke uppstår vilket leder till kontrakt. Inga problem. Men, det kanske inte blir så ballt. Om man kontaktar flera, betalar man en faktisk kostnad bara för själva framtagandet av det ej så detaljerade förslaget?
ie00kma: Riktlinjerna från förra veckan var om jag inte missminner mig: Marknadsvärde*4%/12 + månadsavgift, dvs i ditt fall, 1 500 000*0,04/12+4000=9000 sek/månad (vet inte hur mycket du kan lägga på för möbler, kanske 500kr) Schablonavdraget höjdes från 1/1 2013, så om du hyr ut 12 månader á 9000 kr, så tolkar jag det som att du ska betala ((9000*12)-(4000*12)-40 000)*0,30= 6000 sek i
Thberg: Topplån behöver man inte amortera om man ansöker om anstånd under en tidsbegränsad period. Sen om man får anstånd X eller Y antal månader är upp till banken att besluta... Red: I vårt fall gällde det t.ex. ett topplån och 12 månader med amorteringsfritt skulle inte vara ett problem.
andersmc: [citat] Man behöver inte vara skriven, det räcker med att man har tillgång till huset. Alltså; om en husägare hyr ut ett hus, får varken ägaren eller hyresgästen göra ROT-avdrag. Hyresgästen äger inte huset, ägaren använder det inte. Medan de sju syskonen i sommarstugan alla har möjlighet att tillbringa någon tid i stugan. Då får de ROT.
tronen: Vi har en enplanare på 260m2 som vi fått två väldigt likadana offerter på. Ska vi sluta jaga, är dessa kanske vettiga/rimliga? Här är ena offerten, den andra är snarlik. ### Avseende: Hängränna med fotplåt, stuprör, vinkelränna, vindskivor, fönsterbleck och överbleck på partier gavel och plåt omfattning runt garagedörr. Ingår ej : Skorsten för eldstad samt avlopp och
Nyfniken: Om jag hade lagt krokben för hantverkaren så hade jag varit välvilligt inställd att betala för det som de facto levererats.
pappskallen: [citat] Det har varit svårt i många år på det här forumet. Tror aldrig det kommer bli klarlagt heller. Ungefär lika svårt att förstå som restid inom och utom tjänst..... Suck.
Pumba: [citat] Det gör inget, det rör sig om tämligen små pengar och jag ser bara en fördel av att ansluta båda kablarna när vi ändå bygger så slipepr man ev problem i framtiden om man vill byta. Telia ska ha 16 000kr och den andra 4000kr Men den med låg anslutningsavgift tar ju en väldig massa mer i avgift per månad, så på några år är skillnaden utraderad.
lasse63: Det låter ju lite mycket med 450 tim. Lämnade pris på nått liknade. 3 nya gipstak 1 ny vägg. Målning tak väggar/tapet socklar karmar foder. Ej slipning golv/trapp .75k
TobiasGren: Jag vet att mitt sista inlägg inte hör hemma under juredik och kommer att starta en ny tråd under en mer rättvis rubrik. Tack för all hjälp!
oliva: [citat] Ser att jag kan ha tolkat hans email helt fel.. Det står aldrig att 170 000kr är innan eller efter rotavdrag. Däremot står det att rotavdrag görs med 44 000kr och då tolkade jag det som att 44 tusen redan är avdraget. Alltså kan det lika gärna vara Arbete: 44 000kr efter rot, material: 82 000kr= 126 000kr. Summan 170 000kr måste vara om man inte gör rot: arbete: 88 000kr +
breakman: [citat] Vem lovar att ROT-avdraget kommer vara kvar i flera år?
noone70: Eftersom nedrevideringen var väntad så har de nog redan tagit höjd för detta i ränteprognoserna.
Jugend: Det här är en annan fråga en den andra. Då tycker jag helt klart att du skall äga fastigheten i egen regi.
Pumba: [citat] När jag tog mitt byggkreditiv så drogs de pengarna därifrån direkt för detta, alltså lagfart för tomten och kostnaden för pantbrev drogs bort från tillgänglig kredit så det ligger reserverat till när det behövs.
Jugend: Alltså det beror ju på vad du har för underliggande inkomst. Om jag har tolkat det rätt efter samtal så höjer det alltså min "lön" om det ligger privat och på så vis ökar ju min statliga skatt då jag har en ganska god inkomst. Det gör det, om jag har tolkat det rätt, till en omöjlig ekvation att äga hyreshus privat.
lorens: Jag betalar också extra, ser det som ett tvångssparande och kul få tillbaka extra mycket :)
Yrrol: Jag kanske ska fråga först om kontrakt ens fortsätter gälla om ena går och dör? Såsom i mitt fall att min far/ägaren, dog. Är jag skyldig att deras kontrakt fullföljs?
Rebeckaf: Även om det är i bra skick så är den andelen av byggnadsmaterialet en ganska liten del om man jämför med totalkostnaden. Ni kommer också att tvingas till en massa speciallösningar som man inte ser i ett vanligt hus (vilket alltid fördyrar). Jag tror att det blir svårt att bygga billigt bara för att ni har en stomme.
Janus82: Jag spinner vidare lite grand på det som Ville_Vessla säger: Alternativ 1 Om du har 1,5 miljon i lån och ska göra en rak amortering på 40 år kommer du att betala 3125kr per månad i amortering. Om räntan är 4 % så motsvarar det 5000kr den första månaden. Detta ger att du sammanlagt betalar 8125 kr den första månaden. Därefter kommer räntekostnaden att sjunka varje månad