Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.
anthill: [citat] Lycka till med budgivningen! Jag tycker personligen att 50-talshus är perfekta, lättskötta hus för vardagslivet. Jag kanske är naiv men måste man inte nästan göra om allt på samma gång om man drar ny el och VA? Visst kan man göra det andra vartefter men man måste ju trots allt riva upp överallt för kabeldragning osv? Jag frågade byggaren om vår fasad och vi har tydligen en
hempularen: Jag tlkar frågan som att det gäller toaletter på båda planen, om planen ingår i bostadsytan. Detta till skillnad mot en toa i en källare som räknas som biyta.
Han i Skogen: Fick lånekalkyler från nordea idag. 2,89 samt 2,98% ränta på bottenlån 2 och 3 år bundet. Samma ränta på Topplånet. Handpenninglån (Blanco) 4% ist för 6,5... Detta genererar mej, 620kr/ månad cirka inkl blanco på 80' Swedbank kontaktad, får väl se va dom har att erbjuda
Sir Duke: TS: Alla hus, nya som gamla, kräver insatser både i form av pengar, tid och svett. Fråga banken, och lägg undan allt vad ni kan från och med nu. Jag tvivlar inte det minsta på din beslutsamhet, men ni är ju två vuxna som ska driva husprojektet så prata ihop er ordentligt i förväg och försök se nyktert på saken dvs blir ni så mycket lyckligare av en nybyggd kåk att det går att
Hummingbird: Jag bor i ett BR-parhus. Strax innan jag flyttade in så gjorde man en energideklaration på alla lägenheter i föreningen. Just mitt hus har ett värde på 137kW/m, i förhållande till övriga husen (även av samma typ som mitt) som ligger mellan 85-110 (oftast runt 90). Om jag tar min yta (63) och multiplicerar med det antagna värdet enligt deklarationen landar jag på 8631. Energibolaget
cecar33: Nu har jag läst på, och det är nog så som du skriver ang. ditt topplån som du har rörligt. Det kan ju vara så att om du nyligen tagit ditt lån så kan det vara så att din rabatt som du nämner fortfarande gäller, och att det först efter en tid kommer en förändring i din ränta. Men ring banken så får du svaret på din fråga.
Erik_X: Banken måste godkänna att intäckningen blir mindre värd på stamfastigheten det vill dom säkert ha kompensation för
FranzJaeger: Hej! Har precis varit i samma situation (Handelsbanken Stadshypotek också dessutom) och för oss slutade det tyvärr med att vi var tvungna att lösa lånet. Nu var det "bara" ca 20000kr, men oerhört surt ändå. Vi försökte hitta en lösning på detta men den enda lösningen som finns är att flytta säkerheten till ett annat hus (och då måste det ju såklart finnas pantbrev som täcker
lijnah: Smålandsvillan har ett samarbete med Nordea vilket gör det hela lite enklare. O vi har snickare i familjen som skulle kunna hjälpa oss med mycket. Även min sambo kan en del. http://www.smalandsvillan.se/kopa-villa/Smalandslanet.aspx
noone70: Vi gjorde så när vi vart kund hos SEB, vi delade upp lånen i 3 lika stora delar(3 * ca 1,2 mille). Vi band alla tre i 1 år(nu har vi röligt) och valde att ha amortering på ett av dem. Anledningen till att vi gjorde så var just så att vi skulle kunna amortera ett belopp som vi just då hade råd med.
billy_baver: Du har fått svar hur man går till väga. Det finns inga andra genvägar eller senvägar.
PCLarsson: [citat] Pantbrev har en inbördes ordning och den som har det första pantbrevet (inteckningen) som säkerhet är den som får betalt först. Där efter får den som har pantbrev nummer två som säkerhet betalt och så vidare... Låt säga att det finns två pantbrev (inteckningar) uttagna i en fastighet om vardera 1 miljon kronor, således totalt 2 miljoner kronor. Säg sedan att det finns två
pelpet: Gör en excel där du räknar ut totalkostnaden för detta hus, och så jämför du med en annan husoffert som du beräknar totalen på på samma sätt. Eftersom det handlar om olika hus så tycker jag att projekten bör bedömas i sin helhet mot varandra.
Himmapularen: Här finns en tidigare tråd gällande detta ämne. http://www.byggahus.se/forum/priser-kalkyler-fastighetsskatt-m-m/185543-lagfartsavgift-pa-nybygge.html Mvh /Ola
BurstMode: Det där med KA verkar vara olika från fall till fall. En kompis bygger ett garage nu och han fick inte vara KA för bygget. Blev en ordentlig kontrollplan dessutom. Jag har fått bygglov på en utbyggnad på 25 kvm där hela huset förlängs. Jag fick vara KA för mitt bygge. Kontrollplanen behövde bara innehålla 3 punkter dessutom. Mvh
Himmapularen: ¨Tackar! Tråd startad i badrumsforumet. :-)
thomasp: Tjena! Jag och sambon är precis i färd med att bygga nytt, så vi har också haft anledning att försöka sätta oss in i pengabiten så gott det går. Mycket vettigt har redan nämnts, som ränta på byggkreditiv, sprängning, väg med mera. Sedan kostar det tyvärr alltid (ja, alltid) mer än man tror. Har du inte järnkoll på din produktionskalkyl tror jag kallt du får räkna med 10-20 %
jonmo: [citat] Som jag förstått det så sätts räntan var 3:e månad, men man kan avbryta lånet när som helst. Jag talade med en säljare hos Bättre Bolån, och han sa att man redan efter två dagar som kund där kunde välja att gå någon annanstans om man ville. Eller egentligen ännu tidigare, men det kanske inte är praktiskt möjligt.
andersmc: Det enda rimliga är att du tar in fasta priser på hela projektet. Eftersom det är ett stort och komplicerat projekt kan det vara en god idé att anlita en byggkonsult som även sköter upphandlingarna.
-MH-: Och skaffa mer pantbrev kan man göra utan värdering. Oklart varför. :-)
elpaco: [citat] Nu har ju TS berättat att han redan har låst lånen, och har alltså en stabil framtid på så sätt iaf. Men jag tycker ändå att det är på sin plats att poängtera att det här rådet är lite farligt. Historiskt så har det i stort sig alltid lönat sig att ha rörlig ränta (vilket är naturligt då bankerna räknar på att göra vinst med låst ränta). Det är bara att titta
MathiasS: Får man gissa på 3-400k om ni inte gör det själva?
Erik_X: Det är detaljerna som tar tiden. ofta blir man förvånad hur sanbt de stora ytornablir kalra. Och hur mycket tid golvlister och tillpassningar tar.
Globetrot: Ja, jämförelsen lär visa att erbjudandet kanske inte är så fantastiskt ändå. there is no such thing as a free lunch....som de brukar säja. :beer:
bYkICr: Huslev. vill ju ha så mycket betalt som möjligt och så fort som möjligt. Vi vill ju betala så lite som möjligt och dra ut det så länge som möjligt. Så håll i pengarna så länge som möjligt.
bjolo360: [citat] Det har debatterats ganska friskt här på forumet, men min uppfattning är att det inte dyrare med lösvirke (vilket förvånade mig när jag började kolla) det verkar nästan bara vara typ Smålandsvillan där kunden drar nån ekonomisk vinning av storskaligheten och löpandebandprincipen. Så du borde kunna hitta byggföretag som ligger ungefär i paritet med Fiskarheden tycker jag,
hempularen: Alla kostnader som rör tomten, inköp, lagfart, anslutningsavgifter VA och el, tele. Markarbeten på tomten. Beroende på hur avtalet med byggfirman ser ut så får du räkna med att det tillkommer kostnader för grunden och markarbeten för det. Även om det ingår i offerten så finns det oftast friskrivningar för "okända och oväntade" förhållanden, det oväntade är snarare standard.
John Pohlman: Givetvis är det som hemmakatten säjer. Annars kan man leta tomt länge...