P
Prosit: Konstaterar att det inte hjälpte fruns restskatt att flytta ränteutgifterna, det blev fortfarande samma summa att betala. Hon låg under 50 kkr på inbetald skatt å sen fick man tydligen inte räkna allmänna pensionsavgiften, så märkligt nog påverkade ingenting hur mycket pengar staten ska ha. Dock hjälptes min egen deklaration av att få mer räntor att dra av för så det blev ändå +
8 svar · 5,3k läst
pappskallen
pappskallen: Markarbete är generellt inte rotberättigat
2 svar · 2,4k läst
G
Golleman: Hej! Jag skulle behöva lite uppskattningar för priset per kvm för målning inomhus. Det som ska målas är * ca 50kvm tidigare målad strukturtapet. Redan ljus kulör och ska målas ännu ljusare Bra skick och endast mindre spackling/slipning behövs. * ca 50 kvm Novalin-tapet som troligen behöver primas. Ljus kulör som ska målas ännu ljusare. Något mer att spackla/slipa än ovan, men
0 svar · 5,4k läst
V
Venden: Vojma: Man tackar för utförlig beräkning! Har fått två andra beräkningar nu, båda landar kring 300000 kr innan rotavdrag. Verkar som att fönster går på ca 150000 och fasad på ungefär samma. Så tack till er som tyckte att jag skulle ta in fler offerter :)
14 svar · 16,1k läst
L
lallemannen: Vi har sålt vår bostadsrätt och sitter nu med deklarationen. Har sparat en hel del kvitton genom åren och håller på med K6. Men har förstått att man får gå högst 5 år tillbaka och det är inga problem för oss, men min fråga är när vi gjorde om hallen så fanns det original garderober sedan huset byggdes 1950. Vi rev ut dessa och satte in nya stommar med utdragsförvaring samt
0 svar · 2,8k läst
H
hempularen: [citat] Stämmer det? Om man säljer för ett pris som är lägre än 85% av taxeringsvärdet (lite osäker på 85%) så räknas det ju som gåva istället för försäljning, då behöver man bara betala ca 800kr för lagfarten. En ren admin. kostnad.
3 svar · 3,0k läst
daddydj
daddydj: Tackar för svaren. Jag var inne på Skatteverkets hemsida igår och letade info men hittade inget vettigt så direktlänken var toppen. Nu har jag full koll på läget. Ska dubbelkolla siffrorna men det lutar åt att jag hade rätt och juristen fel.
6 svar · 16,0k läst
S
supe76: Det görs ingen maskinell koll mot folkbokföringsregistret, då det behövs uppgifter på hur det färdigställda huset ser ut, även om det är skattebefriat. Så någon sorts kommunicering har ju skett 2011 (att nybyggnadsåret är 2010).
12 svar · 10,0k läst
M
Mollax: Hur har era slutvärderingar sett ut när ni byggt nytt? Har huset värderats högre/lägre/likvärdigt med vad ni har byggt för? Lägg då också till hur "attraktiv" plats ni byggt på.
0 svar · 2,2k läst
E
eviljava: Detta är en av anledningarna till att man brukar skjuta till en kontantinsats när man tar lån. Detta gäller oavsett om man köper bil, hus, lägenhet, etc. Varför inte bara spara ihop 50-100 tkr och sedan genomföra projektet (om du nu absolut måste genomföra dem samtidigt)?
8 svar · 5,6k läst
T
thomasx: Jag har hört att det är så att om man gör något som kan betraktas som en ombyggnad snarare än bara renovering av befintligt så gäller inte femårsgränsen. Om man t.ex. bygger om taket och byter plåt mot tegel som kan anses värdehöjande inte bara i och med att det är nytt utan för att det är ett annat på lång sikt mer värdefullt tak så ska den investeringen kunna räknas in som
3 svar · 14,0k läst
W
Wodie: Verkar vara ett vettigt pris, vart fick du priset ifrån ?? och har du tagit in fler priser ?
2 svar · 2,6k läst
H
hempularen: Som sagt iom. att det är en gåva så blir lagfartskostnaden bara 825 kr, en administrativ avgift.
4 svar · 7,7k läst
Jojx81
Jojx81: [citat] Det som har varit i media är väll "tillsvidarepris" jämfört med rörligt alt. bundet. Där tillsvidarepriset verkar var en dålig affär och drabbar bara de som inte väljer.
34 svar · 6,0k läst
·
haavard
haavard: [citat] Det behövs alltså ingen försäkring för åtgärder som utförs av byggherren i egenskap av konsument av huset. Det betyder att DU måste hålla i hammaren. Låter du en snickare utföra arbetet kräver lagen att du skall ha försäkring.
10 svar · 2,3k läst
Stringfellow Hawke
Stringfellow Hawke: Ja, precis, 13-15000 komplett produktion ex moms. Moms måste du betala om du inte bygger hotell, då får du bygga momsfritt tror jag. Men sen tillkommer allt jag skrev i mitt första inlägg, sk byggherrekostnader. Sabo-husen är prissatta till 12000 men då saknas även mark och grundläggning. Två rätt dyra bitar. Du måste gå in med realistiska ingångsvärden när du går till banken,
28 svar · 8,6k läst
B
BGA: Nej. Så länge SEBs upplåningsränta sjunker ligger jag lågt. Dessutom dåligt med tid - pensionär ni vet.
15 svar · 6,8k läst
E
eran: Varför inte kontakta en säljare och fråga?
17 svar · 9,1k läst
Snigla
Snigla: [citat] Mittendelen är nog dessvärre i behov av det ja (oavsett vad man gör av de andra 2) 1/3 del av taket är redan inrasat och resterande på g.. och alla ytterväggarna och regelverk behöver ses över (och bytas).. kvar blir ju bara stenväggarna för rumsindelningen och en redan sprucken (på många håll) betongplatta.. Ladan däremot har lite bättre stomme/regelverk och har ett tak
2 svar · 1,8k läst
I
Ingper: Som andra sagt - inte alls orimligt. Tänk på att det går åt mer tid än den han tillbringar innanför din tröskel. Förbereda, plocka ihop det som behövs för just uppdraget hos dig, rengöra och kolla över prylarna när han kommer tillbaka, telefonsamtal med dig och allt runtomkring o.s.v. Det blir lätt 1-3h för allt runt omkring ett jobb hur litet det än är, tid som istället gör
6 svar · 1,8k läst
G
Gabbe1: Svårt att svara på vad som är minst jobb, men om ni vill göra så omfattande ändringar som du beskriver så kan det mycket väl bli enklast med ett nybygge. Jag själv valde att riva och bygga helt nytt, dels för att vi ville ha något helt annat än det gamla huset och dels för att vi har byggt allt själva och vi tycker det är mycket roligare att bygga nytt jämfört med att
4 svar · 4,6k läst
T
ToRy: Larsa har ju helt rätt, även om du säljer med förlust så ska ni ju köpa ett större (dyrare?) hus och då tjänar ni paradoxalt nog på att göra det uppköpet i dessa tider då mellanskillnaden mellan ert gamla och nya hus blir mindre eftersom den säljaren också säljer till ett lågt pris. Dock är ju detta en väldigt generell sanning, sen beror det ju helt och hållet på skick,
4 svar · 2,3k läst
Carl_Elvis
Carl_Elvis: [citat] Japp! :D Gick liksom inte att låta bli...
12 svar · 6,6k läst
F
Fred vom Jupiter: Om du har gamla uppskov med vinst från tidigare försäljningar så kan du återföra vinsten till beskattning. Då får du visserligen betala in lika mycket skatt som du får ROT med, men du minskar ditt uppskov och framtida skatt. Avkastningsskatten minskar också såklart.
9 svar · 6,1k läst
Kutte Heitmann
Kutte Heitmann: Då är det samma regler som ett garage fristående inget rot vidbyggt med hus rot....
8 svar · 7,5k läst
H
hyweu: Jag har en ny tråd angående möjligheterna till delfinansiering av bygget för ett hyrehus, läs följande tråd, http://www.byggahus.se/forum/priser-kalkyler-fastighetsskatt-m-m/211113-finansiering-av-hyrehus.html
16 svar · 31,8k läst
F
fruröör: Fick precis en offert på badrummet med brunsbyte på 60' efter rot. Ska ta in lite fler offerter och jämföra. Hantverkare är verkligen lite av en grisen in säcken deal!
3 svar · 4,0k läst
R
richieroyale: Tack för länken, den var väldigt användbar! det fick mig precis att inse att gästrummet på övervåningen är nästa steg, den har andra golv och tak än resten av rummen på övervåningen. Det blir ju helt klart mer enhetligt! hallen är färdig och är enhetlig med resten av huset
3 svar · 5,4k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: [citat] Jo, tack, det var förstås så jag menade (men skrev fel).
24 svar · 13,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.