Hej

Börjar bli dags att "binda" om bolånen men har lite funderingar om lite grejjor.

Köpte huset för några år sedan för ca 850.000kr så vi har en del som topp lån och
en del som bottenlån.

Sen vi köpte har huspriserna stigit och det har sålts hus som är mindre än vårat och sämre läge på denna gata för över miljonen.
Vi har även renoverat en del tex kaklat en dush , bytt fjärrvärmeväxlare , isolerat garaget byggt ett uthus och tapetserat och målat om allt inne.

Det jag undrar är om det är någon ide att få huset värderat av nån mäklare?

Om man skulle får ett högre värde nu än vad man gav för det går det då att få allt i ett bottenlån kanske eller vad tror ni?

Det är absolut möjligt! Kontakta banken, kanske vill de skicka en egen värderingsman. Eller så kan de göra en bedömning utan att huset behöver värderas "fysiskt", det bör ju gå att dra rätt bra slutsatser av det du säger.

Tycker definitivt du ska omvärdera huset för att på så sätt få bort topplånet. På din beskrivning så låter det inte som det skulle vara några problem alls med tanke på vad ni gjort och att priserna på hus ökat de senaste åren. Hör med banken om det räcker med att en mäklare gör omvärderingen eller om de vill göra det på något annat sätt.

Tack för svaren...ska ta å kolla upp om det finns nån bra värderingsman i närheten å sen börja buda lite med banken.

Tack för dom otroligt snabba svaren :)

Kolla först med banken så den värderingsman du väljer är godkänd av dom annars betalar du kanske i onödan för den värderingen.

Jag nämnde att vårt hus är värt mer till min bankman då höjde han på telefonen husets värde med 150' och han flyttade ner vårt topplån till bottenlån så ta det lugnt med värderingsman det kan bli en onödig kostnad. Kolla med banken först!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.