Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2008
    Län: Uppsala

Uppdelning av lån?

Vad ska man tänka på när man delar upp ett lån i delar? Vi ska bara ha bottenlån (2,5 mille) och ska ha allt rörligt, men man kan ju ändra sig i framtiden.

Om man har flera delar kan man ju välja olika bindningstid, så långt är jag med. Men hur många och hur stora delar ska man ha? Är det någon nackdel med flera delar? Tre eller så (oftast lika stora) brukar ju dom flesta ha, men varför har man inte 10? Vad ska vi välja?

2.    länk #2
    Swetrots avatar
    Forumgud Medlem: Mar 2007
    Ålder: 41
    Län: Gävleborg
    Blogginlägg: 9

Det finns sällan tio olika möjligheter till ränta som väsentligen skiljer sig åt, därför är det få som tycker det är intressant att dela upp det i små bitar.

Det vanliga när man delar upp lånen är ju en del rörligt, en del bundet några år, och en del bundet rätt så många år. Tanken är att man skall få en månadskostnad som är "trög", dvs den ändrar sig inte så mycket eftersom hela lånet inte sätts om på en och samma gång.

Du kan dela upp lånet i ett senare skede om du önskar, så det är ingenting du behöver bekymra dig över nu egentligen.
    Jag - en landsbygdstaliban

3.    länk #3
    Senior medlem Medlem: Jan 2008
    Län: Västra Götaland

Ska du ha allt rörligt eller med 3 månaders bindning finns det ingen anledning att dela upp lånet.
    Det beror på att man när som helst kan amortera på dessa lån.
    Du kan alltså när du vill ta ett nytt bundet lån och amortera motsvarande belopp på det rörliga lånet.

/Hasse

4.    länk #4
    Junior medlem Medlem: Apr 2006

Sova gott och inte alla ägg i samma korg

Är klyschor som jag använder när jag lägger upp mina lån. Precis som är sagt tidigare är det bra att fundera över sin privatekonomi och hur mycket man vågar riskera om nu räntan far iväg.
    En annan tumregel är att man skall binda lånen när den rörliga räntan går över den fasta. Själv kommer jag troligtvis att binda våra lån, 700kkr, på 3 år 75% och resten rörligt beroende på vad banken erbjuder.

5.    länk #5
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2007

En annan tumregel är att man skall binda lånen när den rörliga räntan går över den fasta.
    Fast när det inträffar så beror det ju på att bankens bedömare tror att räntan kommer sjunka närmaste åren. Då skulle jag välja rörligt. Fast det skulle ju jag alltid å andra sidan.

6.    länk #6
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2008
    Län: Uppsala

Bundet eller rörligt har vi ju redan bestämt. Bundet lån ser jag som en slags försäkring om man inte kan riskera högre ränta under ett par år, denna försäkring betalar man för. Som det ser ut nu är ju dom långa räntorna ganska låga. Om banken trodde räntan skulle stiga så skulle de långa räntorna vara höga. Jag tror som banken, att dom ligger still eller sjunker.

Du kan dela upp lånet i ett senare skede om du önskar, så det är ingenting du behöver bekymra dig över nu egentligen.
    Varför sa isåfall vår bankkontakt att vi skulle bestämma hur vi skulle dela upp lånet (hur många och stora delar)? Hon vet att vi ska ta allt bundet. Om man kan ändra om delarna hur som helst så finns det ju ingen anledning till det. Är det inte en massa krångel med att fördela om delarna, eller varför skulle man annars dela från början?

7.    länk #7
    Faidross avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2006

Jag kanske är paranoid, men jag tror att bankerna har hittat på det där med att dela upp lånen bara för att försvåra för oss att byta bank. Om man delar upp lånet på t.ex. 2, 3 och 5 år, så är det ju bara var femtonde år man har möjlighet att byta bank utan att behöva betala ränteskillnadsersättning.

8.    länk #8
    Senior medlem Medlem: Apr 2008
    Län: Skåne

Självklart är det så. Min fru har en anställd som tidigare jobbade just som lånehandläggare på en bank och hon sa att det alltid är deras strävan, att binda upp folk till dem. Banken värderar att binda kunderna till sig högre än risken att kunden tjänar lite ränta om han har lyckats binda lågt. Ser man dessutom till dagens situation, där många tror att räntorna kommer gå ner så är ju naturligtvis banken ännu mer benägen att försöka få folk att binda. Vår handläggare ville få oss att binda 2/3 av våra lån nu i veckan, naturligtvis i två delar med olika bindningstid, trots att hon mycket väl vet att vi klarar en tämligen stor uppgång.

9.    länk #9
    Forumgud Medlem: Feb 2005
    Län: Västmanlands län

Jag kanske är paranoid, men jag tror att bankerna har hittat på det där med att dela upp lånen bara för att försvåra för oss att byta bank. Om man delar upp lånet på t.ex. 2, 3 och 5 år, så är det ju bara var femtonde år man har möjlighet att byta bank utan att behöva betala ränteskillnadsersättning.
    Tja, fast du behöver ju bara betala ränteskillnadsersättning ifall räntan på kvarvarande löptid är markant lägre än räntan du har på lånet, och på ett lån på 2 år blir sällan ränteskillnadsersättningen så stor, ifall inte räntorna rasat på kort tid.

Exempel: Låt säga att du binder 1 miljon på 2 år, 1 miljon på 3 år, 1 miljon på 5 år, alla på räntan 5% (nästan ingen skillnad i dagsläget). Låt säga att motsvarande statsobligationer ligger på 4.5%.

Efter 2 år har du två bundna lån kvar, ett med 1 år kvar och ett med 3 år kvar. För att du ska betala ränteskillnadsersättning på någon av dessa ska statspapper med motsvarande löptid ligga med en ränta under 4%. Låt säga att räntorna faktiskt har fallit markant, och att statsobligationsräntan på 1 år nu ligger på 3.5% och statsobligationsräntan på 3 år ligger på 4%. För 5-åringen blir det ingen ersättning eftersom du inte ligger mer än en procent över statsobligationen, men för 3-åringen blir det en kostnad på 0.5% i ett år, det vill säga, 5000 kr brutto, eller 3500 kr netto. I detta fall får du alltså betala en del ersättning. Hade räntan på 1-åringen bara varit nere på 4%, så hade du sluppit betala alls, och givetvis likaså om räntorna legat högre när du ville byta.

Visst ska man inse att man binder sig när man binder räntan, men när det rör sig om löptider på några få år så är inlåsningseffekten rätt begränsad. Pratar vi 12-års-lån och sånt blir det något helt annat.
    Ksund
    Byggt i Kvicksund (Västerås Kommun).

10.    länk #10
    pelpets avatar
    Senior medlem Medlem: Sep 2009
    Län: Dalarna
    Inloggad
    Gammal tråd, men va tusan..

Har just köpt hus via svensk fastighetsförmedling, och de har något samarbete med SEB som gör att man kan få riktigt bra räntor, deras upplåningskostnad + 0,8%. Detta blir räntorna:

3 mån* 3,81
    1 år 3,26
    2 år 3,00
    3 år 3,21
    5 år 3,91
    10 år 4,32

Efter kontakter med andra banker så verkar det vara betydligt bättre räntor än vad de andra kan erbjuda, och jag funderar därför på att binda 1,7 miljoner på 3 år. Fördelarna jag ser med detta är att totalsumman på tre år verkar bli lägre än med rörligt, jag får en känd kostnad under tre år, behöver inte jaga räntor och efter tre år så har jag en stark förhandlingsposition gentemot banken i och med att jag kan ta hela lånet och gå till den bank som just då erbjuder bäst räntor.

Finns det någon stor nackdel med att göra på det sättet? Privatekonomin tål 10% ränta innan konsumtionsnivån måste sänkas, upp till dess påverkas mest sparande och renoveringsbudgeten.

11.    länk #11
    Nyfnikens avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2007
    Län: Stockholms län

Finns det någon stor nackdel med att göra på det sättet
    Nej, inte direkt.

Om du måste sälja huset och inte har möjlighet att flytta det till en annan säkerhet så måste du betala ränteskillnadsersättning.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42