Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
...
...
  1.    länk #151
    Nykomling Medlem: Aug 2007
    Län: jönköping

Allt beror ju på om du köpt ett hus i ett attraktivt område eller inte. Jag kan tänka mig att i dagsläget är det svårare att sälja ett hus i ett mindre bra läge till samma pris som för 1 år sedan. Medans huset som ligger på ett läge som är populärt ligger kvar på samma ställe eller fortsätter uppåt sakta.

Nybyggnationerna blir ju inte billigare så jag ser inte hur begagnatpriserna skulle kunna gå ner speciellt mycket.

Själv bor jag i Värnamo (småland) och här fortsätter priserna stiga sakta beroende på att det helt enkelt är bostadsbrist. Husen här har stigit med 20% senaste året.
    Senast redigerad av zapie 2008-08-19 08:37

2.    länk #152
    Senior medlem Medlem: Apr 2007
    Län: Kronoberg

För en gedigen artikel om huspriser, se:

http://www.slopedcurve.com/roller/ma...eten_men_ingen

/Pontus

3.    länk #153
    Senior medlem Medlem: Mar 2008
    Län: Stockholm

Först vill jag poängtera att jag absolut inte döda tråden, för jag följer den med något slags intresse, oklart vad.

Men jag måste hålla med om det som skrivs i Pongus länk om att det är fascinerande att så många kan vara så ofantligt intresserade av hur husprisernas kortsiktiga utveckling ser ut.

De som är i köp- eller säljartagen förstår jag är intresserade av den kortsiktiga utvecklingen. Men jag förstår inte riktigt intresset från alla som redan köpt sina hus som inte är i en extrem utsatt ekonomiskt situation att t.ex. banken skulle komma och kräva extra säkerheter för att man lånat på sig över taknocken och priserna faller eller något sådant.

Själv sitter jag här i mitt hus och hoppas och faktiskt räknar med att när jag eller mina barn säljer kåken om en sisådär 40-50 år så kommer det att bli vinst på affären. Och visst är jag intresserad av att huspriserna går upp för min egen ekonomiska vinnings skull. Men om det är 2%, 5% eller 10% på en månad eller år eller jämfört med samma period förra året, eller vartåt det lutar det närmsta kvartalet eller halvåret känns inte så viktigt, eller?

4.    länk #154
    Nyfnikens avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2007
    Län: Stockholms län

Och visst är jag intresserad av att huspriserna går upp för min egen ekonomiska vinnings skull.
    Hur menar du då? Om du ändå inte skall sälja så spelar det ju ingen roll. Och ska du sälja så ska du väl köpa något annat?

De enda rimliga anledningarna som jag kan se till att man vill att huspriserna ska gå upp är:
    1) Man vill bli av med topplånet (att ha topplån ser jag som att man sitter i ekonomisk ansträngd situation).
    2) Man vill kunna förhandla till sig bättre ränta (med låg belånigsgrad som argument).
    3) Man vill realisera en vinst, och flytta in i HR/sommarstuga etc.
    4) Man vill utöka lånen för att konsumera upp pengarna (jag antar att det inte är fallet).

5.    länk #155

Samma sak med en lite aktiepost jag köpte för att ha på verkligt lång sikt. Ändå kan jag inte låta bli att kolla hur det går för den...

En anledning till intresset är kanske att många känner sig på gränsen till överbelånade. Stigande priser skulle ge en ökad trygghet. Dessutom kan utgifter sänkas krediter/bilån kan bakas in i huslånet och topplån bakas in i bottenlån. Det kan också finnas en större renovering/reparation man går och längtar efter men inte vågar realisera. Tvärtom kan fallande priser göra att lånen överstiger husets värde, med de risker detta kan medföra.

/Pontus

6.    länk #156

Hur menar du då? Om du ändå inte skall sälja så spelar det ju ingen roll. Och ska du sälja så ska du väl köpa något annat?
    Jo, men jag menar att det är klart att jag är intresserad av att när mina barn säljer så ska de få en så stor påse pengar som möjligt och därför är jag intresserad av att den långsiktiga trenden är positiv. Däremot är jag inte lika intresserad av alla noggranna kortsiktiga rapporter och prognoser.
    Senast redigerad av bra-byggare 2008-08-20 08:11

7.    länk #157

Samma sak med en lite aktiepost jag köpte för att ha på verkligt lång sikt. Ändå kan jag inte låta bli att kolla hur det går för den...
    Ja, det har du rätt i. Jag tycker dock det är en viss skillnad iom att en aktiepost i en likvid aktie kan du sälja för ett pris som ligger nära det pris som anges på börssidorna.

Med ens hus är det omöjligt att vara säker på att man får 3% mer för sitt hus bara för att priserna i Sverige som helhet ökat med 3% senaste kvartalet. Inte ens för att grannen sålde ett exakt likandant hus som man själv har för en månad sedan kan man vara säker på att man får lika mycket betalt för sitt eget hus om man skulle sälja, det kan skilja flera hundratusen.

Men det är klart, de kortsiktiga trenderna är ändå någon termometer på det ekonomiska läget i stort. Så det är väl kanske intressant även för de som inte ska sälja sina hus att veta att priserna går upp för det innebär att det antagligen finns jobb och att om folk tar stora lån så ha de en positiv syn på framtiden och det är bra för alla kan man tänka. Men fortfarande, detaljprognoserna känns ändå som mindre intressanta.
    Senast redigerad av bra-byggare 2008-08-20 08:15

8.    länk #158

Om vi säljer vårt nuvarande hus kommer vi sannolikt att köpa ett ännu dyrare nästa gång, så det finns för- och nackdelar med sjunkande/stigande priser!

Jag tror på en prisnedgång när jag ser den. Priserna kommer att rusa när konjunkturen börjar ta fart igen och räntorna är lägre än nu.

/Pontus

9.    länk #159
    Senior medlem Medlem: Apr 2008
    Län: Skåne

Om vi säljer vårt nuvarande hus kommer vi sannolikt att köpa ett ännu dyrare nästa gång, så det finns för- och nackdelar med sjunkande/stigande priser!

/Pontus
    Sant. Och är minskningen i priser procentuell och lika stor i alla segment av bostadsmarknaden så tjänar man ju på det lägre priset. Realistiskt sett så drabbar en nedgång dyrare hus hårdare än billigare, vilket gör det ännu mer förmånligt att flytta till ett dyrare hus om priserna faller.

10.    länk #160
    HusByggarTomtens avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2007
    Län: .

11.    länk #161
    Gudfader Medlem: Dec 2004

Byggnader är och förblir konsumtionsvaror. Måhända med långt liv, men dock ett begränsat liv. Därför måste man inse att marknadsvärdet på en byggnad är ett "restvärde" till den del byggnaden inte redan är totalt tekniskt nedsliten och hopplöst socialt föråldrad.

Låt oss anta att en 20 år gammal byggnad ursprungligen kostade 1 Mkr att producera, och att samma hus i nyskick idag skulle nå produktionspriset 2 Mkr. Samma hus säljes begagnat för 1,5 Mkr. Allt beräknat exklusive markvärde.

Slutsats 1: Idag är det dubbelt så dyrt att producera nya hus.
    Slutsats 2: Idag är det dubbelt så dyrt att underhålla och laga gamla hus.
    Slutsats 3: Efter 20 års konsumtion värderar marknaden byggnadens "restvärde" till 75 procent av dess aktuella produktionskostnad.

Givet allt annat oförändrat: Vad kan vi dra för slutsats om produktionskostnaden kommande 20 årsperiod inte alls ökar med 100 procent? Svar: Restvärdet på byggnader kommer inte heller att öka med 100 procent.

12.    länk #162
    Forumgud Medlem: Feb 2005
    Län: Västmanlands län

Byggnader är och förblir konsumtionsvaror. Måhända med långt liv, men dock ett begränsat liv. Därför måste man inse att marknadsvärdet på en byggnad är ett "restvärde" till den del byggnaden inte redan är totalt tekniskt nedsliten och hopplöst socialt föråldrad.
    Detta stämmer i stort, men resonemanget har en brist. Man köper väldigt sällan bara en byggnad. Normalt sett ingår tomtmark (eller en tomträtt), och tomtmark konsumerar/förbrukar man normalt sett inte.

Du får dela upp totalpriset i en förbrukningsdel (huset) och en del fast egendom (marken). I populära regioner utgör värdet på tomtmarken ofta en stor del av det totala värdet.
    Ksund
    Byggt i Kvicksund (Västerås Kommun).

13.    länk #163
    Gudfader Medlem: Dec 2004

Citat mig själv: "Allt beräknat exklusive markvärde".

14.    länk #164
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2008
    Län: Skåne

Jag tycker att priserna borde gå ner en del närmaste tiden pga den kraftiga uppgången senaste tio åren men på lång sikt går de ju så klart uppåt. Speciellt om man köper bostad i de mer välbeställda områdena.

I framtiden tror jag att vi ser en rätt så otrevlig utveckling i storstadsområdena där de som har de sämst bor i mer slumliknande områden, jämför med USA, medan de mer välbeställda bor i inhägnade och bevakade områden. Bostaden har redan och kommer att bli alltmer av en segregeringsfaktor i samhället. Därför kommer alla att betala så mycket som det bara går för att bo i "rätt område".

15.    länk #165
    Forumgud Medlem: Feb 2005
    Län: Västmanlands län

Citat mig själv: "Allt beräknat exklusive markvärde".
    Ibland är jag bra blind...

Ja, då är vi överrens! En fastighet har ett bestående värde, medan en byggnad förlorar i värde relativt nyproduktionskostnaden.
    Ksund
    Byggt i Kvicksund (Västerås Kommun).

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42