Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Junior medlem Medlem: Feb 2006

Räntor, förslag från 2 Banker

Hej,

Vi har fått 2 ränteförslag, vi vänder oss till Er i rådfråga. Det är dock ganska bråttom, huset signeras på tisdag.

Vi har schablonmässigt sagt att vi vill låna 880tkr till huset (köpesskillingen är 880tkr) och 120tkr till rust, totalt alltså 1 miljon.

Vi har i dagsläget Handelsbanken, deras förslag:
    792tkr (90%) till 5,00%
    208tkr (10%+120tkr) till 6,15%
    Låneskydd

Alternativ 2, Länsförsäkringar
    660tkr (75%) till 4,94%
    220tkr (25%) till 5,34%
    120tkr 6,15%
    Första året gratis villafsk (ca 3600kr) och gratis betalkort.
    Billigare bilförsäkring om vi dessutom tar lånet hos läns.

Vi vet inte riktigt vilket alternativ vi ska väga som tyngst, vi är väl kanske lite hemmakära då vi har en pesonlig bankman hos Handelsbanken...

Någon som kan bidra med ett utlåtande?

MVH

2.    länk #2
    Nykomling Medlem: Jan 2007

en djungel!

Månadskostnaden blir ju 650 kr billigare med länsförsäkringar + andra förmåner åxå, det är ju pengar man kan ha roligare för!
    Zamel

3.    länk #3
    5.2 racings avatar
    Forumgud Medlem: Mar 2008
    Län: götaland
    Blogginlägg: 1

Handelsbanken är en bank. Länsförsäkringar är ett föräkringsbolag. Kollat med ICA-banken?

Låneskyddet är väldigt bra på Handelsbanken. Jag hade tagit Handelsbanken.

4.    länk #4
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2006

Jag tycker ni ska berätta om ert erbjudande för Handelsbanken samt att ni är beredda att flytta till Länsförsäkringar.

Lycka till!
    Är det något jag inte kan så beror det på att jag inte har lärt mig det ännu!
    ----------------------------> www.lillgangen9.blogspot.com <---------------------------

5.    länk #5
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2006
    Län: Västmanland

Länsförsäkringar har både och, det är inte #samma" företag

6.    länk #6

Vi har inte tittat upp möjligheten med ICA-banken, har de bra alternativ? Sambon jobbar ju där t.o.m...

Vad gäller motförslag från Handelsbanken, så är detta deras svar. Första förslaget var på 5,3%. Efter att Länsförsäkringar erbjöd oss alternativet ovan så fick vi detta förbättrade erbjudande. Frågan är väl bara hur mycket skyddet är värt?

Imorgon hör Läns av sig, då får vi se om de kan förbättra budet ytterligare...

MVH

7.    länk #7
    Swetrots avatar
    Forumgud Medlem: Mar 2007
    Ålder: 41
    Län: Gävleborg
    Blogginlägg: 9

Månadskostnaden blir ju 650 kr billigare med länsförsäkringar + andra förmåner åxå, det är ju pengar man kan ha roligare för!
    Nej, skillnaden i räntekostnad är 55kr/månad, före skatteavdrag. Dvs, erbjudandena är relativt lika får man lov att säga.

Handelsbanken kommer nog dessutom att leda till en bättre likviditet, då det är 792.000kr i bottenlån som det inte är så bråttom att amortera. Länsförsäkringar Bank har 660.000kr i bottenlån av vad jag se.

Eftersom det är så lika erbjudanden så finns det anledning att kolla det finstilta. Uppläggningsavgifter? Aviseringskostnader?

Jag skulle personligen inte byta bort en bank som jag är nöjd med för några tior i månaden. Kanske kan din bankman skicka med något som gratis bankfack eller så för att han verkligen skall vara det mest förmånliga.
    Jag - en landsbygdstaliban

8.    länk #8

Exakt Swetrot, det blir ca 55kr billigare i månaden + 500/12 (2st betalkort) alltså ca 100kr i månaden.
    Därtill blir väl första årets villaförsäkring en bonus vid byte.

Vad gäller topplån och botten så verkar det kanske ge en bättre likvid med Handelsbanken med lägre amortering...

MVH

9.    länk #9
    Gudfader Medlem: Mar 2004
    Län: Stockholm

Håller med swetrot. En annan fördel med att ha en personlig bankman som man känt i flera år är att i fall det kniper nån gång så brukar det vara enklare då att få tex ett till lån, ett tillfälligt lån eller amorteringsfritt under en tid. Låneskydd är bra att ha, täcker upp om man blir arbvetslös eller långvarigt sjuk.

10.    länk #10
    Junior medlem Medlem: Apr 2006

handelsbanken

Handelsbanken rekommenderar jag. Vi har dem med personlig bankman som har hjälp oss mycket när vi inte har hunnit att fixa med alla fakturor i husbygget i tid.

11.    länk #11
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2007

Vi har inte tittat upp möjligheten med ICA-banken, har de bra alternativ? Sambon jobbar ju där t.o.m...
    Skojar du eller? Du har en sambo som jobbar på ICA-banken och ni har inte kollat upp vad ni skulle få för ränta där? (Eller menar du att sambon jobbar på ICA.som i butikskedjan...)

12.    länk #12
    5.2 racings avatar
    Forumgud Medlem: Mar 2008
    Län: götaland
    Blogginlägg: 1

Det var ironi ang ICA.

Skulle kanske ha klargjort det tydligare. My Bad.

13.    länk #13

Hon jobbar i butikskedjan...

Vi valde Handelsbanken, Läns gick ner till 4,9% rörlig på bottenlånet (75%), Hbanken gav oss 5,0% på 90%.
    I slutänden skillde det bara kaffepengar mellan alternativen... Läns får serva oss med villa- och bilfsk.

Tack för goda råd!

14.    länk #14
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2007

Det var ironi ang ICA.
    Ha ha ok då är jag med. Fast varför inte egentligen? ICA-banken lånar väl ut pengar också...

15.    länk #15
    Senior medlem Medlem: Apr 2004

Hej!

Jag vill bara påpeka att det kan vara värt att spela ut bankerna mot varandra och vara beredd att "kriga" lite för sin ränta. Vi har 4,65% helt rörligt hos Handelsbanken med låneskydd (efter mycket krigande dock ). De enda övriga tjänster vi har där är ett månadssparande för pensionen och lönekonto.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42