Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jan 2007

fastighetsskatt på nybyggt hus?

Är det nån som vet när de första 5 åren utan fastighetsskatt börjar? Är det vid inflyttning eller när slutbeviset är utfärdat? skall betala 9000 i fastighetsskatt i år enligt de förtryckta uppgifterna, flyttade in i det nybyggda huset i mars 2007.
    Zamel

2.    länk #2
    HusByggarTomtens avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2007
    Län: .

Byggdes det förra året och du ska betala redan i år? Det kan väl inte stämma?

Enligt min kompis som är skattejurist sa, utan att ha undersökt närmre, att det BORDE vara inflyttning som är intressant. Att det saknas några detaljer på huset lär inte vara skäl nog att hävda att huset inte är klart i den bemärkelsen.

3.    länk #3
    Senior medlem Medlem: Oct 2005

Det kan vara så att du ägde tomten redan år 2006 och fick deklarera hur mycket du lagt ner på huset fram till 061231.
    Det är denna skatt du får betala nu.

4.    länk #4
    Johan Gunverths avatar
    Gudfader Medlem: Feb 2005
    Län: Göteborg, Björlanda

Sist jag fick uppgifter gäller vanlig fastighetsskatt fram till och med slutbevis. Därefter är gäller skattefrihet i 5år + halva skatten i ytterligare 5 år. Jag har själv inget slutbevis, men skall ordna det i höst. Betalar därför skatt på nerlagt arbete och grad av färdigställande.

5.    länk #5
    atellis avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2004
    Län: västmanland

När jag pratade med skattemynd så sa de att det var en lite flytande gräns ang färdigställande datum, men generellt menade hon att om huset är såpass klart att man flyttat in och att alla väsentliga funktioner är klara så är huset färdigbyggt.

Jag översatte det med att "vi flyttar in och allt är klart utom ett badrum på övervåningen" - då blir inflyttningsdatum samma som färdigdatum.

Var det felöversatt??

6.    länk #6
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2007
    Län: Västra Götaland

Enligt Skatteverket är värdeår/nybyggnadsår när huset är klart för inflyttning. Om vi antar att värdeår = 2007 är fastighetsskatten noll 2009-2013 och halv 2014-2018. Dessförinnan beskattas fastigheten fullt ut - om bygget inte har startat så skattar man på tomtens taxeringsvärde, och är den under uppförande lägger man på 50% av nedlagda byggkostnader. Se broschyr på Skatteverketshemsida.

http://www.skatteverket.se/download/...7193/29617.pdf

7.    länk #7
    Nykomling Medlem: Jan 2007

Tackar för svar!
    huset började byggas 06-09-20 och var klart för inflyttning 07-03-15 men slutbeviset blev inte utfärdat förän 08-03-10. vet att jag betalade någon 1000 lapp även förra året men det kan ju varit för 2006 då, men är det slutbevisdatum som gäller kommer jag även att få betala för 3 månader nästa deklaration åxå då.
    Zamel

8.    länk #8
    atellis avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2004
    Län: västmanland

Förlåt fånig fråga, vad är slutbevis för nånting? Vem utfärdar det?

9.    länk #9

Slutbevis får du från kommunen då du skickat in färdigställandeintyg och kvalitetsansvarigs protokoll.

Skatteverket vill veta det datum man flyttade in (de kan också se när man skrev sig på adressen). Som i mitt fall väntade vi med att skicka in färdigställande intyget då vi inte satt in braskamin förrän på hösten, och den ingick i bygglovet. Men vi hade bott i villan sedan Januari 2007 och det är det viktiga datumet.

10.    länk #10
    Johan Gunverths avatar
    Gudfader Medlem: Feb 2005
    Län: Göteborg, Björlanda

För att sammanfatta: Skatteverket vill ha så mycket som möjligt innan slutbeviset har utfärdats.

11.    länk #11

En annan sammanfattning är att: Skatteverket vill ha så mycket som möjligt från vaggan tills dödboet är reglerat.

12.    länk #12
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2005

Hej!
    Tack för det uttömmande svaret.
    Hade själv samma funderare angående detta.
    Skall betala ca 12000kr i år (flyttade in april 2007, med flyttanmälan) samt skickade in mitt slutbevis till kommunen december 2007. Detta torde ge 0kr i taxering i nästa års deklaration 2009? (för 2008).

Hälsn

/Mikael//

13.    länk #13
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2005

Rättelse.
    Skickade in färdigställande intyget med kvalitetsansvarigs protokoll vilket gav mig SLUTBEVISET från kommunen, som vi fick i januari 2008.
    Hälsn
    /Mikael//

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42