Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Junior medlem Medlem: Jan 2008
    Län: Kalmar

90% i bottenlån

Hej

En fråga till er som just byggt nytt hus och satt era lån.

Och som fått 90% i bottenlån utan egen insats, vilka banker har ni? Innan det är värderat alltså.

Mvh/

Midsjö

2.    länk #2

Över 200 har läst och ingen har 90% i bottenlån,det kanske är Ovanligt då...

3.    länk #3
    Senior medlem Medlem: Feb 2007
    Län: Skåne

Men ger inte sbab 90 % bottenlån men inte något topplån..
    Vi har i allfall färs och fråsta bank( en sparbank) och vi har 80 % i bottenlån beroende av området vi byggt på inte är så attraktivt. Vi har lagt in mer än 10 % i insats... Jag tror att färs och frosta kan ge 90 bottenlån om man bygger på attraktivare ställen.

4.    länk #4
    Angelvens avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2005
    Ålder: 42
    Län: Stockholm

Hur menar du nu ? "90% i bottenlån utan egen insats" ? Var kommer då de sista 10% ifrån ?
    Mvh
    /Angelven
    ================================================== ==========
    Sekelskifte (1913), Halvvalmad mansard, kakelugnar+vedpanna, såpskurat,
    kalasträd (ek), sjöläge m. egen brygga.

5.    länk #5
    klaskarlssons avatar
    Forumgud Medlem: Sep 2006

Vi har 90 % bottenlån på SEB.
    Egentligen har vi 90% på den relativt låga värdering vi gjorde för några år sedan för att få bort vårt topplån eftersom vi renoverade efter att ha köpt huset, och få in vårt fritidshus i lånen.
    Med dagens värde (trots nedgång de sista halvåret) och de små amorteringar vi gjort, så har vi väl egentligen ca 75% belåning...

Självklart inte utan egen insats - bara vår renovering gick på 250 000 kr, förutom de 10% vi puttade in från början...

Jag förstår inte din fråga dock: "...90% i bottenlån utan egen insats, vilka banker har ni? Innan det är värderat alltså." - man kan väl inte köpa hus utan insats och utan värdering (värderingen kan förstås vara kppriset om det är imligt eftersom en mäklare troligen varit inblandad) ? Vilken bank gå med på det ?

Sen om man lånar blanco till insatsen så är det en annan sak - men som ngn ovan sa - man måste ju till med de sista 10%en ngn stans ifrån också

/K

6.    länk #6

jo jag menar utan egna pengar.. 90% bottenlån och de övriga 10% blir topplån alltså..
    Pratade med banken om 90% men han kunde inte lova det 85% går bra och man kan ju så klart efter att bygget är färdig göra en värdering och genom den får man nertopplånet...

Det jag är ute efter är så klart att få en mindre månadskostnad och 5% skillnad på ett lån på 2,7 m gör nästan 1000:-/månad. Så då vile jag höra om det fanns nån som har byggt och redan från början fått 90% i bottenlån.

Hoppas jag var tydlig nu...

7.    länk #7
    Nyfnikens avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2007
    Län: Stockholms län

Jag förstår inte. Har du tänkt bygga hus utan att lägga in en enda krona själv?

8.    länk #8

Det gjorde vi när vi byggde vårt första hus och då gick det bra med handelsbanken. Inblancolånen har högre räntor än de andra. Men att få 90 % bottenlån och ingen egen insats är nog svårt i dagsläget. ( vårt bottenlån låg på 75%)

9.    länk #9
    Län: Västkusten

Det jag är ute efter är så klart att få en mindre månadskostnad och 5% skillnad på ett lån på 2,7 m gör nästan 1000:-/månad. Så då vile jag höra om det fanns nån som har byggt och redan från början fått 90% i bottenlån.
    Räknar man på t.e.x. Dnbnors hemsida får jag det till att ränteskillnaden efter skattereduktion
    blir ca 40:- per månad, om man inte räknar med amortering.

Känner ni inte någon som äger en bank tror jag inte heller att ni får låna till ett husbygge
    utan att lägga en insats själva.

10.    länk #10
    Nykomling Medlem: Feb 2008
    Län: stockholm

Vi har fått 90% i bottenlån via Stadshypotek, det var inga problem alls. Försök prata med dem (HNDELSBANKEN). Rätt så trevliga people...

11.    länk #11
    klaskarlssons avatar
    Forumgud Medlem: Sep 2006

jo jag menar utan egna pengar.. 90% bottenlån och de övriga 10% blir topplån alltså..
    Pratade med banken om 90% men han kunde inte lova det 85% går bra och man kan ju så klart efter att bygget är färdig göra en värdering och genom den får man nertopplånet...

Hoppas jag var tydlig nu...
    Att låna upp till 100% brukar inte gillas hos de flesta banker - speciellt nu när dom fått upp ögonen för hur det kan gå i bla Usa.

Så får ni 90% bottenlån, vilket en del låneistitur har, så får ni putta in de sista 10% kontant eller genom "osäkra" lån. Ett vanligt topplån bör ni inte kunna få eftersom dessa brukar vara till för att täcka de sista 10-20 procenten mellan de relativt säkra bottenlånen och max belåningsgränsen (som brukar ligga på 80-90% hos de flesta banker).

Sedan kanske ni kan göra en ny värdering och få ned lånen och ev betala av blancolånet efter byggnationen, men det beror ju på hur marknaden har gått den sista tiden då, dvs inget ni kallt kan räkna med...

/K

12.    länk #12

Tack för svaren.

// Midsjö

13.    länk #13
    Senior medlem Medlem: Aug 2007

Vi fick 90% i bottenlån och 10% i topplån när vi lånade till vårt hus (SEB), men det är ju några år sedan. Och bankerna har blivit mer försiktiga nu precis som klas säger...

Den bekräkningen får jag inte ihop. När jag räknade så blev det runt 200 kr dyrare i månaden med 85/15 än 90/10 och då är inte avdragen inräknade. Visst det är pengar det med 2.500 om året som man kan ha roligare för, men inte några 1.000 i månaden.

Ränta topplån 7% botten 5% på 2.700.000
    ----------------------------------------------------------------------------------
    90/10
    topplån 270.000, botten 2.430.000 1575 + 10125 = 11700

85/15
    topplån 405.000, botten 2.295.000 2362 + 9562 = 11924

Jag kan ju ha räknat fel någonstans

- M
    Senast redigerad av Gladh 2008-03-26 07:28

14.    länk #14
    Swetrots avatar
    Forumgud Medlem: Mar 2007
    Ålder: 41
    Län: Gävleborg
    Blogginlägg: 9

Om man räknar in amortering på 10 år, och ser den som en kostnad, så blir det 1125kr/mån att amortera på 135kkr mer i topplån.
    Jag - en landsbygdstaliban

15.    länk #15
    Nykomling Medlem: Apr 2005

Vi blev färdiga juni 2005. Insats 0kr-bottenlån100%. Det gick bra då vi lånade 1,9 och det värderades till 2,3.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42