Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
...
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2003
    Län: Östergötland

Nyfiken på vad du tycker är OK månadskostnad för boendet

Har varit inne på SCB:s hemsida och kikat lite på nybyggande, hushållens ekonomi m.m.
    Vad jag inte hittade men som skulle varit intressant är: hur mycket tycker du är en skälig kostnad för ditt boende, per månad? Vad tycker du alltså att ditt boende får kosta, oavsett om det är en nybyggd villa eller en begagnad? Hur mycket är du beredd att spendera på ditt boende? Antingen uttryckt i kronor eller i procent av hushållets totala inkomster efter skatt.
    I boendekostnad skulle jag räkna in räntor, ev. amorteringar samt drift.

Börjar själv med 12 - 13.000:-/månad. För "drömhuset" kanske 2-3.000:- till. Fick man önska fritt skulle boendekostnad max vara 9.000:-/mån men det är bara att glömma i en storstadsregion (om man vill bo någotsånär centralt).

2.    länk #2
    pinebars avatar
    Moderator Medlem: Aug 2005
    Län: Stockholm

Vet inte riktigt om jag tycker att amorteringar ska ingå i driftskostnaden, men jag tycker att 10.000:- är skäligt i alla fall om man har två inkomster. Upp emot 15.000:- tycker jag att det börjar bli mycket.

3.    länk #3
    Senior medlem Medlem: Jul 2007
    Län: Stockholms Län

Hej.

Var man bor spelar en ganska så stor roll. Som "ploppan" säger är det svårt att komma under 10 000 kr/mån i en storstadsregion. Jag anser att 10 000 till 15 000 kr/mån i en storstadsregion är OK. Vi ligger mellan 13-15 000 kr/mån för en villa i Stockholm. Hoppas att det kan sänkas en del genom att byta uppvärming, vattenburen värme med en mycket gammal elpanna som värmekälla...
    Om vi skulle bo ute på landsbygden så tycker jag att 10-15 000 kr/mån är för mycket om det inte är något alldeles extra.

Det viktigaste är att man känner själv att man har råd med det och att man inte bara "jobbar för att kunna bo" utan att man ser till att man kan göra lite annat oxå;-)

4.    länk #4
    Senior medlem Medlem: Oct 2007
    Län: Kalmar län
    Inloggad
    Jag bor i småland, runt 7 km från en halvstor ort. Jag har tidigare bott själv med min dotter men när jag för ett par månader sen blev sambo kände jag mig tvungen att räkna ut månadskostnaderna för att kunna re ut vad vi skulle dela på.
    Jag kom fram till att vi bor inkl. ränta,amortering,el,tele,bredband,soptömning,avlop p,uppvärmning,vatten ja typ allt som rör boende för totalt 5000 i månaden. Det tycker jag är lagom. Nu bor jag inte i ett slott men då jag är relativt händig så bor jag om jag får säga det själv väldigt bra för de pengarna.
    I och med samboskapet sjönk ju kostnaderna till 2500.
    I procent sett är det runt 10% på bruttolönen var. Det ger utrymme för andra saker än att bara betala boende.

Om man skulle räkna drömboende så bjöd jag på en gård här i byn. Nu är det inte klart än men om jag skulle få den skulle jag komma upp i knappt 10 000/mån. Men det är knappt det är värt det, men för en gård skulle jag kunna tänka mig det.
    Senast redigerad av MagnusSt 2008-01-23 14:46

5.    länk #5
    Nyfnikens avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2007
    Län: Stockholms län

Ungefär en tredjedel av nettoinkomsten tycker jag känns lagom. Exklusive amortering.

6.    länk #6
    Swetrots avatar
    Forumgud Medlem: Mar 2007
    Ålder: 41
    Län: Gävleborg
    Blogginlägg: 9

Jag bor i ett samhälle utanför en liten stad, i en herrgård. Betalar runt 5000kr/mån för driften, räknar med 2-3000kr/mån i underhåll och reparationer. Har inga lån. Tycker att det räcker bra. Det är 20% av vår disponibla inkomst.

Boendekostnader över 10.000kr/mån tycker jag är svettigt. Är man en familj med 2-3 barn hamnar man lätt på 15-18.000kr i storstadsområden. Men, då lever man för att bo, och det är inte så kul i längden.
    Jag - en landsbygdstaliban

7.    länk #7
    Apprentices avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2008
    Län: Västra Götaland

Jag tycker att 10000-12000:-/mån kan vara okej på landsbygden om man verkligen hittat sitt drömboende. Jämfört med ca 8000:- för en lägenhet är väl nästan allt annat bättre.

8.    länk #8
    Senior medlem Medlem: Aug 2007
    Län: Skåne

Boendekostnader över 10.000kr/mån tycker jag är svettigt. Är man en familj med 2-3 barn hamnar man lätt på 15-18.000kr i storstadsområden. Men, då lever man för att bo, och det är inte så kul i längden.
    Jag hittade någon rolig site på nätet där man kunde fylla i sina inkomster och sedan räkna ut hur mycket man kunde få låna.

Jag blev rätt förvånad när den på fullt allvar förslog att vi kunde få låna 7.200.000 och bara betala en räntekostnader på runt 26.000 i månaden och lägg till lite amortering och drift så påstod uträkningen att vi (2 vuxna och 3 barn) skulle klara oss på de få slantarna som blev över. Nu vet man ju att det inte skulle gå ihop ekonomiskt att göra så, men tänk på de stackarna som använder verktyget första gången utan några referensramar, de kan ju få konstiga ideer.

Själva kostnaden för boendet är knappast det som avgör hur mycket mitt boende får kosta, det lär ju istället de övriga utgifterna göra. För helt beroende på hur mycket man tjänar så kan 50% av inkomsten mycket väl läggas på boende om man vill det, eftersom man ändå har 30.000 kvar efter det är betalt. Eller så kanske man inte ens kan lägga 10% av inkomsten på boendet, för man når inte upp till en dräglig levnadsstandard på de övriga 90 % av inkomsten.

- M

9.    länk #9
    Senior medlem Medlem: Sep 2005

20% tycker jag är rätt rimligt om man vill ha lite annat än bara bo för pengarna. Bilar, båtar, semesterresor etc kostar några spänn i månaden det oxo. Att sätta en summa känns totalfel. Är ju lite skillnad om man har 100' netto i månaden mot 15'.
    Tror dock rent gennerelt att många lägger riktigt mycket på boendet i storstäderna (typ 50%). Många rätt unga familjer runt 35 med 2 barn som "offrar" ekonomin för att bo i finare områden för att dels någon kompis flyttat dit och de vill inte bo sämmre eller de tycker det e bra för barnen. Det kanske har hyffsade jobb med runt 40 var i lön (brutto) och ett hus för 6-7 miljoner som de amortera noll på. Detta är rätt farligt tycker jag och jag ser det precis överallt. Lite bilar på det och en båt och de är sjukt känsliga för nedgång och högre ränta.

10.    länk #10

Vet inte riktigt om jag tycker att amorteringar ska ingå i driftskostnaden, men jag tycker att 10.000:- är skäligt i alla fall om man har två inkomster. Upp emot 15.000:- tycker jag att det börjar bli mycket.
    Pinebar, jag skrev inte att amorteringar är en del av driftskostnaden. Jag skrev att jag anser att de ingår i boendekostnaden. Bara ett litet förtydligande alltså.

"I boendekostnad skulle jag räkna in räntor, ev. amorteringar samt drift."

11.    länk #11
    Senior medlem Medlem: Nov 2003

Månadskostnaden för boendet bör inte uppgå till mer än att det man har kvar är tillräckligt för att inte behöva försaka något.
    Vi är en glad amatörbyggfamilj som står för det vi skriver och lovar att inget skrivs mot bättre vetande utan alla våra påståenden har substans i verkligheten. Sen tar vi hellre råd av noggranna och nyfikna amatörer än sämre proffs eller "bredflabbade bror-duktig personer".

12.    länk #12
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Inloggad
    Månadskostnaden för boendet bör inte uppgå till mer än att det man har kvar är tillräckligt för att inte behöva försaka något.
    DVS jag skulle helst få betalt för att bo då ...

...jag kunde inte låta bli ...

13.    länk #13
    Senior medlem Medlem: Nov 2003

Vad vi ville ha sagt med vårt inlägg var att det är högst individuellt vad som utgör högsta månadskostnad och gör sig knappast göras i vare sig i specifika krontal eller procentandelar av sammanlagd inkomst.

En del kan prioritera boendet och nedprioritera annat medan andra kan göra tvärtom.
    Senast redigerad av Familjen_Bygg 2008-01-24 20:44
    Vi är en glad amatörbyggfamilj som står för det vi skriver och lovar att inget skrivs mot bättre vetande utan alla våra påståenden har substans i verkligheten. Sen tar vi hellre råd av noggranna och nyfikna amatörer än sämre proffs eller "bredflabbade bror-duktig personer".

14.    länk #14

Vad vi ville ha sagt med vårt inlägg var att det är högst individuellt vad som utgör högsta månadskostnad och gör sig knappast göras i vare sig i specifika krontal eller procentandelar av sammanlagd inkomst.

En del kan prioritera boendet och nedprioritera annat medan andra kan göra tvärtom.
    Visst är det så men det är ju därför det är så intressant att höra vad DU tycker är OK månadskostnad för ditt boende.
    Eftersom det är så individuellt så kommer statistiken i så fall bara ge en fingervisning om vad folk verkligen betalar, inte vad de tycker är OK....och då menar jag inte "jag borde få pengar för att bo"

Jag startade Inlägget bara för att få höra lite vad ni tycker är OK att betala, jag var inte ute efter ett "facit".

15.    länk #15
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2006

Jag tycker ca 15000 är helt ok, om boendet är bra vill säga. Men det förutsätter att man har rätt ok ekonomi så man har råd att leva också

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42