Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
...
  1.    länk #91
    Senior medlem Medlem: Feb 2007
    Län: Västkusten

En bekant stoppade in 2 ärvda miljoner i sitt hus i Dalarna. Huset är på drygt 200m2, tomten på 5000m2, han har två uthus, 100m till badplats, 2 km till affären och lika långt till jobbet. Huset värms med ved från ärvd skog. Boendet blir billigt om man ärver eller har pengar .
    Kapitalbindningen blir man inte av med oavsett om man lånar pengar till huset eller betalar kontant.
    Det man gör när man betalar ett hus kontant är att leva på sina sparade pengar, dom 2 miljonerna
    hade genererat vid 5 procents ränta 100000 per år som man nu avstår från.
    Dessutom minskar ju dina två miljoner med 40000 per år p.g.a inflationen.
    Så länge som man kan få samma eller högre avkastning på sitt sparade kapital än vad
    man får i utlåningsränta hos banken vore det enligt mig dumt att betala kontant.
    Det ända som minskar är månadskostnaden, men du kan lika gärna låna hela beloppet
    och varje månad plocka ut räntekostnaden från ditt sparkonto, det är samma sak.

Hoppas ni förstår vad jag menar, rätta mig gärna om jag har fel.

2.    länk #92
    HusByggarTomtens avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2007
    Län: .

Helt rätt Peter,

Men det finns många aspekter på vad som är lönsamt i längden. Inte minst finns det vissa risker med att lägga pengarna på börsen (tex) istället för sitt boende.
    Hade man kunnat spå framtiden hade allt varit jättelätt att räkna ut med enkel matematik men som vi alla vet blir det hyffsat svårt...
    Många betalar ju gärna en slant för att försäkra sig om ett billigt boende och jag förstår dom. Personligen har jag inget val, jag lägger det mesta av det jag har på bygget pga att lånet annars blir för stort för att det ska kännas okej.
    Annars skulle det ju vara så enkelt att helt enkelt låna för att investera och det är ju förknippat med en hel del risker som sagt.

3.    länk #93
    Swetrots avatar
    Forumgud Medlem: Mar 2007
    Ålder: 41
    Län: Gävleborg
    Blogginlägg: 9

Kapitalbindningen blir man inte av med oavsett om man lånar pengar till huset eller betalar kontant.
    Det man gör när man betalar ett hus kontant är att leva på sina sparade pengar, dom 2 miljonerna
    hade genererat vid 5 procents ränta 100000 per år som man nu avstår från.
    Dessutom minskar ju dina två miljoner med 40000 per år p.g.a inflationen.
    Hoppas ni förstår vad jag menar, rätta mig gärna om jag har fel.
    I princip så fungerar teorin, om det inte vore för att det är svårt att placera större belopp så att man får samma avkastning som räntan på huslånet.

Att lägga in sitt kapital istället för att låna till sitt boende brukar därför ge en rätt så bra avkastning, och placeringen är ganska säker. Även om det har hänt att huspriser under kortare tidsperioder gått ned, så har de alltid över tiden gått upp i värde enligt en ganska stabil kurva. (Och huspriser har man statistik på sedan 1500-talet eftersom det alltid varit intressant som skatteobjekt).

Jag har inte en enda krona i huslån, jag vet att det är en privilegierad situation, men jag ser inga som helst nackdelar med att ha en mycket stor del av förmögenheten investerad i huset. Jag behöver inte bry mig det allra minsta om vad riksbank och bolåneinstitut tycker och tänker. Jag behöver inte sitta och förhandla räntor, fundera över vilken strategi jag skall ha för bindningar eller se till att de finns tillgängligt kapital för ränteinbetalningar. Jag behöver inte jämka skatten och att fundera över vad huset är värt så jag kan skippa topplånet behöver jag aldrig förnedra mig att göra.

Sedan har man alltid möjligheten att låna pengar med huset som säkerhet om det skulle behövas.
    Jag - en landsbygdstaliban

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42